Vad krävs för att hunden ska anses ha lekintresse? Tar man hänsyn till att olika raser kan leka på olika sätt?
Mina dalmatiner gillar att bli jagade. De plockar upp leksaker och söker kontakt med den de vill ska jaga, hund eller människa, och retas lite. De leker inte aktivt med leksaken i fråga, de vill inte heller ha dragkamp men i mina ögon finns det ett visst lekintresse iallafall som triggas av att de får/hittar en leksak.
Jag har tidigare läst BPH-protokoll och tänkt ”fy vilken tråkigt hund, inget lekintresse” och tänkt att mina hundar är ju väldigt lekfulla. Nu fick min hund ”inget intresse” på både lekintresse med leksak och med förare
och då inser jag att jag nog har tolkat protokollet fel hela tiden. För mig innebär ”inget intresse” att hunden struntar i leksaken och bara står och glor/går o gör något annat. Jag har nu försökt hitta någon form av nyckel för att förstå protokollet bättre, vad som krävs för att få de olika bedömningarna (och då pratar jag inte siffrorna i sammanfattningen utan bedömningen i det längre protokollet) men inte hittat något sånt. Vart kan jag hitta det?