Stora blodmasken, när är hästen "frisk"?

Aleel

Trådstartare
Några av hästarna i stallet där vi står har efter tester visat sig ha stora blodmasken. Jag hade planerat att flytta min häst i sommar/höst. Avmaskning har redan påbörjats.

Någon som vet när hästen räknas som parasitfri och kan flyttas till nytt stall utan att sprida masken vidare dit?

Några av hästarna i stallet där vi står har efter tester visat sig ha stora blodmasken. Jag hade planerat att flytta min häst i sommar/höst. Avmaskning har redan påbörjats.

Någon som vet när hästen räknas som parasitfri och kan flyttas till nytt stall utan att sprida masken vidare dit?

Om den avmaskas med ett ivermektin-preparat är hästen fri från stor blodmask direkt (eller ja, döda kommer ju ut i några dar). Däremot behöver betet den gick på förra sommaren saneras eller vara utan hästar.

Är det så enkelt? Alltså, medlet tar alla ägg, maskar och allt även i vilande stadier?

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V