Stora blodmasken, när är hästen "frisk"?

Aleel

Trådstartare
Några av hästarna i stallet där vi står har efter tester visat sig ha stora blodmasken. Jag hade planerat att flytta min häst i sommar/höst. Avmaskning har redan påbörjats.

Någon som vet när hästen räknas som parasitfri och kan flyttas till nytt stall utan att sprida masken vidare dit?

Några av hästarna i stallet där vi står har efter tester visat sig ha stora blodmasken. Jag hade planerat att flytta min häst i sommar/höst. Avmaskning har redan påbörjats.

Någon som vet när hästen räknas som parasitfri och kan flyttas till nytt stall utan att sprida masken vidare dit?

Om den avmaskas med ett ivermektin-preparat är hästen fri från stor blodmask direkt (eller ja, döda kommer ju ut i några dar). Däremot behöver betet den gick på förra sommaren saneras eller vara utan hästar.

Är det så enkelt? Alltså, medlet tar alla ägg, maskar och allt även i vilande stadier?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 248
Senast: Blyger
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 625
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka