Stora barnrumstråden

Jag förstår inte alls hatet med juniorsängar. Vi har/haft till barnen och tycker det är superpraktiskt. Ligger ni där flera timmar varje dag? Jag tycker de är hur praktiska som helst!
Jag tycker det verkar avsevärt bökigare att fixa med en stödbräda till en säng som står på golvet än en vanlig juniorsäng. Dessuutom funkar det fint med förvaring under sängen.
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser rådet att inte skaffa juniorsäng utan normalstor. Alla vi känner har juniorsängar till sina ungar.
Vi har bytt till sonen för att han skulle få loftsäng. Han är den som gnäller och vill ha en mindre säng.

För vår del kommer det bara vara av praktiska skäl som vi troligtvis kör på en vanlig säng (den kan man ju också ha förvaring under?), troligtvis kommer vi i perioder att sova där med barnet, man kan låna ut rummet som gästrum osv osv. :)

Vi har precis inrett barnrum här. Eller ja, grundat i alla fall, vi körde på en väldigt basic, neutral variant nu i början. Tänker att efterhand som bebis blir större så tillkommer det mer färger och personlighet i rummet :)
gonatt-spjalsang-gra__0249751_PE388097_S4.JPG

Vi har valt denna sång från Ikea, den känns rejäl och fick dessutom en rabattkupong på den:D
hemnes-byra-med-lador-vit__0523529_PE643823_S4.JPG

Denna byrån hade vi först i hallen, men eftersom den inte är superdyr så kände vi att den kunde vara bra i barnrummet då vi inte behöver gråta allt för mycket om den går sönder:angel:
Har även ställt in ett sängbord i samma serie, bredvid en gammal gungstol som är från sambons morföräldrar. Jag har renoverat den och målat i en ljusgrå färg, ungefär som spjälsängen. Sedan är den piffad med ett vitt fårskinn, en filt och en skön kudde:
hedblomster-kudde-blandade-farger__0243144_PE382472_S4.JPG

Lite lampor och en mjuk matta på det så var det klart!
Just nu står både barnvagn och babyskydd samt lite andra saker därinne med i väntan på bebis:love:
Och ja, vi gillar Ikea:D

Känns som att vi tänker mycket lika, bortsett från att jag nog kommer vilja ha ett ganska "extremstylat" barnrum. ;) Tycker att det är sååå fint och i början kan ju bebisen inte leka ändå, men jag tänker såklart att allt ska vara lek-leksaker och inte bara prydnader, även om dom gärna får vara fina och matcha rummet i övrigt också. :D

Funderar på om jag ska stryka amningsfåtöljen. Som sagt måste ju något stryka på foten och det verkar vara ganska många som inte använder det? Mest jag som tycker att det ser så mysigt ut att sitta i en riktigt skön fåtölj och amma.

Ju mer jag tänker på det ju säkrare blir jag på att det blir en vuxensäng därinne. Mannens äldsta son är verkligen inne i en "närhetsperiod" nu och har blivit lite orolig över hur det ska bli när bebisen kommer. Han sover redan nu på madrass i vårt rum varje natt så om han behöver ännu mer närhet och bekräftelse så blir det nog så att jag och bebis sover permanent i det andra rummet. I vart fall på barnveckorna. Tänker att man kan göra sängen jättemysig med en massa mjuka stora kuddar och styla den lite som en soffa så fungerar den både som säng och som soffa/fåtölj.
Går emot strömmen och säger att amningsfåtöljen är ett av våra bästa köp. Investerade i en hyfsat dyr fåtölj/gungstol som kommer funka även senare. Sååå skönt att sitta i den och ungen somnar som en sten när man gungar. Även om den inte används så mycket nattetid så tillbringar jag rätt många timmar i den om dagarna. Vi flyttade ner vår i vardagsrummet för det är där vi tillbringar mest tid på dagen. Så även om den inte tillhör barnrummet nu så är jag ändå grymt nöjd med köpet.

Går emot strömmen och säger att amningsfåtöljen är ett av våra bästa köp. Investerade i en hyfsat dyr fåtölj/gungstol som kommer funka även senare. Sååå skönt att sitta i den och ungen somnar som en sten när man gungar. Även om den inte används så mycket nattetid så tillbringar jag rätt många timmar i den om dagarna. Vi flyttade ner vår i vardagsrummet för det är där vi tillbringar mest tid på dagen. Så även om den inte tillhör barnrummet nu så är jag ändå grymt nöjd med köpet.

Åh, det är precis så jag ser det framför mig när jag tänker på en amningsfåtölj! :love:

När jag och min sambo skaffar barn blir det spjälsäng som gäller, båda två sover djupt och rör sig mycket så skulle aldrig våga ha barnet i sängen. När jag har pratat med vänner som har barn har det handlat om att skapa fasta sovrutiner där man gör allt enligt schema och schemat slutar i att man sover i sin säng.

Sen vill man ju gärna kunna behålla kontakten med sin man :angel: så tror starkt på det :)

Så sa jag också innan jag fick barn...
..sen fick jag barn :angel:

Åh, det är precis så jag ser det framför mig när jag tänker på en amningsfåtölj! :love:
Kan tillägga att vi nog kommer flytta upp fåtöljen till barnrummet igen när det är dags för sonen att börja sova i större säng. Vi får absolut inte plats med en madrass intill så då kommer fåtöljen att vara perfekt när han ska nattas. Insåg det precis nyss faktiskt då sonen låg i sängen och jag läste i en bok för honom, ståendes (inte bekvämt för fem öre).

Och jag har inte ens haft ambitionen från början... När jag ser till de i vår omgivning som kört med fasta sovrutiner så har de dels blivit låsta på så sätt att de inte kan göra något med vänner på kvällar (för att de ska hem och natta) , de har i perioder haft timlånga nattningar (eftersom de utgår från klockan, inte från barnets trötthetsgrad) och barnen sover fortfarande inte hela nätter trots att de är flera år gamla :angel:

Jag sa nog aldrig så, men hade väl ändå någon bild av att ungen SKULLE sova i egen säng senast runt året - det var så man gjorde liksom. Men när hon väl kommit struntade vi fullständigt i det och nu, snart fyra år senare, sover hon fortfarande mellan oss den absoluta majoriteten av nätterna. :love: Ibland ska hon sova i egna sängen i egna rummet men då kan sambon knappt sova. :D
Fasta rutiner hade vi inte heller och det underlättade enormt om man ville göra saker utanför de "vanliga" tiderna.

Kanske knapplån, men det absolut bästa med att samsova med ett barn som ammar är ju när liggamning funkar och man bara behöver lägga sig i rätt position och sen kan somna om. Jag skulle aldrig ha orkat stiga upp, lyfta ur sängen, amma, lägga tillbaka i sängen och gå och lägga mig igen. :nailbiting:

Och jag har inte ens haft ambitionen från början... När jag ser till de i vår omgivning som kört med fasta sovrutiner så har de dels blivit låsta på så sätt att de inte kan göra något med vänner på kvällar (för att de ska hem och natta) , de har i perioder haft timlånga nattningar (eftersom de utgår från klockan, inte från barnets trötthetsgrad) och barnen sover fortfarande inte hela nätter trots att de är flera år gamla :angel:

Fast det går ju att ha med en resesäng/korg som barnet kan sova i och så kör man en snabb nattprocedur även hos vänner :)

Jag håller oxå på att inreda barnrum till min 2åring, nu när lillasyster kommer i februari ska storasyster få ett nytt rum.

Vi började riva ned tapeter och kolla golv och tömma rummet för någon vecka sedan. Då upptäcktes det att "idioten" (ursäkta ordvalet) som bodde i huset innan, han orkade visst inte flytta garderoberna INNAN han la om taket. Så skulle vi flytta dessa 2 garderober så måste vi lägga om taket och så engagerade är vi inte. Så garderoberna får stå kvar med har tömt dom på allt innehåll och slängt dörrarna. Har istället sågat upp "ingångar" i väggen och mellan garderoberna, sågat till en framsida i form av en borg/slott. Så det ska bli en lek/mysborg istället.

Fast det går ju att ha med en resesäng/korg som barnet kan sova i och så kör man en snabb nattprocedur även hos vänner :)
Jo om man ska sova över går ju det, men om man tänkt åka hem vid kvällens slut? Vi har brukat haft med vagn och nattat i den vid behov. Medans de som varit hårda med sina barns sovrutiner måste åka hem kl 17 så att barnet kan få sin gröt kl 18 och läggas i säng kl 19 (typ).

Kan tillägga att vi, även fast vi inte haft fasta rutiner, aldrig samsovit med dottern (utom när hon är sjuk) och att hon sedan 6 månaders ålder sovit hela nätterna utan uppvak i egen säng. Så kan det också bli ;) Jag tror det handlar om två saker; dels tur (!) och dels att vi gjort henne trygg med att vi alltid finns nära.

Jo om man ska sova över går ju det, men om man tänkt åka hem vid kvällens slut? Vi har brukat haft med vagn och nattat i den vid behov. Medans de som varit hårda med sina barns sovrutiner måste åka hem kl 17 så att barnet kan få sin gröt kl 18 och läggas i säng kl 19 (typ).

Kan tillägga att vi, även fast vi inte haft fasta rutiner, aldrig samsovit med dottern (utom när hon är sjuk) och att hon sedan 6 månaders ålder sovit hela nätterna utan uppvak i egen säng. Så kan det också bli ;) Jag tror det handlar om två saker; dels tur (!) och dels att vi gjort henne trygg med att vi alltid finns nära.

Då får ju barnen gröten på middagen och sen så lyfter man över barnet i säng när man kommer hem? :)

Då får ju barnen gröten på middagen och sen så lyfter man över barnet i säng när man kommer hem? :)
Ja självklart kan man göra så. Men det stämmer inte överens med min syn på fasta sovrutiner. Kanske att jag har extremt principfasta föräldrar i min närhet - du är inte alls i samma liga som dem ;)

Ja självklart kan man göra så. Men det stämmer inte överens med min syn på fasta sovrutiner. Kanske att jag har extremt principfasta föräldrar i min närhet - du är inte alls i samma liga som dem ;)

Nej jag vet själv att vi kommer att bli "åka hem föräldrar" :D men de va ett exempel :)

Gaah, varför går det inte att ladda upp bilder? Står bara IMG i en ruta oavsett vilken sida jag lägger den hos..

Nu gick det.. :cool:

Här är vår lillas rum, dock inte flyttat in sängen ännu.
Bilderna tagna vid olika tillfällen, därav att grejer är lite omflyttade och ändrade.

IMG_0699.JPG

IMG_2992.JPG

IMG_0694.JPG

Hoppas bilderna funkar! :up:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈