Stora barnrumstråden

Känns som att vi tänker mycket lika, bortsett från att jag nog kommer vilja ha ett ganska "extremstylat" barnrum. ;) Tycker att det är sååå fint och i början kan ju bebisen inte leka ändå, men jag tänker såklart att allt ska vara lek-leksaker och inte bara prydnader, även om dom gärna får vara fina och matcha rummet i övrigt också. :D

Funderar på om jag ska stryka amningsfåtöljen. Som sagt måste ju något stryka på foten och det verkar vara ganska många som inte använder det? Mest jag som tycker att det ser så mysigt ut att sitta i en riktigt skön fåtölj och amma.

Ju mer jag tänker på det ju säkrare blir jag på att det blir en vuxensäng därinne. Mannens äldsta son är verkligen inne i en "närhetsperiod" nu och har blivit lite orolig över hur det ska bli när bebisen kommer. Han sover redan nu på madrass i vårt rum varje natt så om han behöver ännu mer närhet och bekräftelse så blir det nog så att jag och bebis sover permanent i det andra rummet. I vart fall på barnveckorna. Tänker att man kan göra sängen jättemysig med en massa mjuka stora kuddar och styla den lite som en soffa så fungerar den både som säng och som soffa/fåtölj.

Jag ville jättegärna ha en amningsfåtölj och blev lite sur för att sambon tyckte vi skulle vänta och i ärlighetens namn hade den inte blivit mkt använd hos oss!

Amningsfåtölj i barnrummet hade jag nog inte satsat på. Eller det är klart att alla är olika men den hade nog inte blivit använd mycket här heller.

Däremot att se till att man har en bekväm fåtölj/soffa med bra nackstöd i vardagsrummet eller var man nu sitter mest! Det hade inte vi med sonen och försökte palla upp med kuddar osv men det blir inte lika bra.

Jag har utgått från min son och inte vad jag tycker är piffigt. så han har färgglatt rum med Bamse målat på väggen och lite andra figurer.

Sen har vi en färgglad matta, alla hans gosedjur, ett kök, en sittpuff, alla miljoner böcker och leksaker. Jag tänker lite reggio emilia, mycket färg och rum i rummet.

Jag ville jättegärna ha en amningsfåtölj och blev lite sur för att sambon tyckte vi skulle vänta och i ärlighetens namn hade den inte blivit mkt använd hos oss!

Nej, det är nog så att den är mest onödig av dom sakerna jag vill få plats med.. tyvärr. :p

Vi har lite väl stort hus egentligen för vår familj så de 2 små barnen har 3 rum :angel:

Mellanpojken på snart 4 år har en resårmadrass direkt på golvet, då han är expert på att ramla ur. I hans rum finns det leksakskök, leksakstält, 3 målade byrås med totalt 9 lådor för leksaker, en verktygsbänk samt en hörna för utklädningskläder. Saknar dock spegel vilket jag helst velat ha men sonen låter dom inte vara ifred :grin:

I lekrummet utanför har en gästsäng, ett tågbanebord i trä som man kan bygga och ändra rälsarna som man vill, en låg hylla med böcker som de får läsa (och förstöra), byggklossar samt en lång hylla på väggen med mer ömtåliga böcker som vi läser ihop.

Minstingens rum är kombinerad lekrum, då det är enda barnrummet på nedervåningen. Det finns hyllor med sällskapspel, en stor förvaringslåda med olika pyssel och målarsaker, två hyllor med böcker, en stående förvaringshylla med lådor där man kan tömma leksaker. En leksaksbänk med rullande leksakslåda under, samt ett bokställ med böcker och tidningar som de får läsa som de vill, en gunghäst, åkfordon, 1 spjälsäng och en växasäng samt en stor målartavla.

De har mycket saker, ibland för mycket men hellre 3 aktiva barnrum där de inte är begränsade i att utvecklas än att rum står tomma. Blivande tonåringen har 2 rum att tillgå, så det är lite skevt fördelat men fördelen är att han slipper dela med de små då han har barngrind till sitt yttersta rum (det andra ligger innanför) :D:p

Tack va gulligt sagt :)
Heter jempalindell på instagram och finns lite bilder från barnens rum där. Skicka en ansökan så godkänner jag
Har målat och tapetserat en fondvägg med luftballonger. Inspirerat från Littlehand tapeterna (blev för dyrt att köpa dem så improviserade eget).

Jag ska faktiskt göra samma sak till barnens rum då även jag tyckte att littlehand tapeterna blev för dyra

Nej, det är nog så att den är mest onödig av dom sakerna jag vill få plats med.. tyvärr. :p

Haha men det är ju det som är grejen, det ska vara vackert och drömmigt :love:

/ Hon som vill inreda efter sig själv i några år medan hon kan och barnet "ändå inte använder rummet" i form av spädbarn :angel:;)

Men något som kommer att vara beständigt är sovrum = ta det lugnt och slappna av och lekrum = röj! :D

Vi har lite väl stort hus egentligen för vår familj så de 2 små barnen har 3 rum :angel:

Mellanpojken på snart 4 år har en resårmadrass direkt på golvet, då han är expert på att ramla ur. I hans rum finns det leksakskök, leksakstält, 3 målade byrås med totalt 9 lådor för leksaker, en verktygsbänk samt en hörna för utklädningskläder. Saknar dock spegel vilket jag helst velat ha men sonen låter dom inte vara ifred :grin:

I lekrummet utanför har en gästsäng, ett tågbanebord i trä som man kan bygga och ändra rälsarna som man vill, en låg hylla med böcker som de får läsa (och förstöra), byggklossar samt en lång hylla på väggen med mer ömtåliga böcker som vi läser ihop.

Minstingens rum är kombinerad lekrum, då det är enda barnrummet på nedervåningen. Det finns hyllor med sällskapspel, en stor förvaringslåda med olika pyssel och målarsaker, två hyllor med böcker, en stående förvaringshylla med lådor där man kan tömma leksaker. En leksaksbänk med rullande leksakslåda under, samt ett bokställ med böcker och tidningar som de får läsa som de vill, en gunghäst, åkfordon, 1 spjälsäng och en växasäng samt en stor målartavla.

De har mycket saker, ibland för mycket men hellre 3 aktiva barnrum där de inte är begränsade i att utvecklas än att rum står tomma. Blivande tonåringen har 2 rum att tillgå, så det är lite skevt fördelat men fördelen är att han slipper dela med de små då han har barngrind till sitt yttersta rum (det andra ligger innanför) :D:p

Vilken dröm att ha så mycket utrymme! :love:

Förlåt för halvt OT, men...

Ni som använder 90-säng istället för spjälsäng, hur gör ni med ”galler”? Vi försöker få våran kille på 7 månader att sova själv men har väldigt svårt att flytta honom för han vaknar, därmed svårt att lägga ner honom i en djup spjälsäng tex. Nyss har vi provat med en 90-säng bredvid våran vilket fungerade bra, men nu har han börjat krypa :nailbiting:
Blir ju inte bra med madrass på golvet heller för då kryper han ju iväg...
Vi gick tillbaka till spjälsängen = nu sover han i våran säng igen :cautious:

Ni som använder 90-säng istället för spjälsäng, hur gör ni med ”galler”? Vi försöker få våran kille på 7 månader att sova själv men har väldigt svårt att flytta honom för han vaknar, därmed svårt att lägga ner honom i en djup spjälsäng tex. Nyss har vi provat med en 90-säng bredvid våran vilket fungerade bra, men nu har han börjat krypa :nailbiting:

När jag och min sambo skaffar barn blir det spjälsäng som gäller, båda två sover djupt och rör sig mycket så skulle aldrig våga ha barnet i sängen. När jag har pratat med vänner som har barn har det handlat om att skapa fasta sovrutiner där man gör allt enligt schema och schemat slutar i att man sover i sin säng.

Sen vill man ju gärna kunna behålla kontakten med sin man :angel: så tror starkt på det :)

Det finns plankor gjorda för att klämma fast i sängramen som skydd mot att barnet faller ur. Sen går det ju alltid att lägga en massa kuddar under som extra skydd.
Dottern är två år och har en planka som skydd nu när hon flyttat ur spjälsängen och det funkar hittills, men man ska nog räkna med att de faller ur ibland när de är små (jag vet att jag gjorde det).

I vårt barnrum står en byrå, skötbord, en stuvalåda med tv på och en vuxensäng samt lite barninredning. Inte speciellt stylat men bebis är förliten för att sova i eget rum och alla leksakerna ligger ändå slängda över hela lägenheten. Kommer ändå dröja innan hon vill leka i eget rum.
Har ett side crib bredvid vår dubbelsäng men i utvecklingsfaserna tycker hon det är för långt ifrån mamma så då samsover vi och pappan får sova i extrasängen = guld värt.
När hon kan sätta sig upp kommer vi att köpa en spjälsäng som får stå i vårt sovrum till en början.

Är 90-sängen fristående bredvid er säng? I så fall kan ni ju kila fast den mellan er säng och en vägg. Då kan han iofs fortfarande krypa ut på kortsidan men där kan ni kanske sätta en sådan planka som tipsats om, alternativt någon skyddande madrass/kuddar?

Nu tänker jag att 90-sängen är lägre än er säng, vilket den förstås inte nödvändigtvis är.

Är 90-sängen fristående bredvid er säng? I så fall kan ni ju kila fast den mellan er säng och en vägg. Då kan han iofs fortfarande krypa ut på kortsidan men där kan ni kanske sätta en sådan planka som tipsats om, alternativt någon skyddande madrass/kuddar?

Nu tänker jag att 90-sängen är lägre än er säng, vilket den förstås inte nödvändigtvis är.
Ja, det var så vi gjorde :) men vår säng är bara lite högre så snart kan han väl krypa upp i den och iväg :eek: plus att kortsidan var svår att få till pga ett element och ett fönster bla :mad:
Vi tragglar på med spjälsängen ett tag igen.

Jag förstår inte alls hatet med juniorsängar. Vi har/haft till barnen och tycker det är superpraktiskt. Ligger ni där flera timmar varje dag? Jag tycker de är hur praktiska som helst!
Jag tycker det verkar avsevärt bökigare att fixa med en stödbräda till en säng som står på golvet än en vanlig juniorsäng. Dessuutom funkar det fint med förvaring under sängen.
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser rådet att inte skaffa juniorsäng utan normalstor. Alla vi känner har juniorsängar till sina ungar.
Vi har bytt till sonen för att han skulle få loftsäng. Han är den som gnäller och vill ha en mindre säng.

Jag förstår inte alls hatet med juniorsängar. Vi har/haft till barnen och tycker det är superpraktiskt. Ligger ni där flera timmar varje dag? Jag tycker de är hur praktiska som helst!
Jag tycker det verkar avsevärt bökigare att fixa med en stödbräda till en säng som står på golvet än en vanlig juniorsäng. Dessuutom funkar det fint med förvaring under sängen.
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser rådet att inte skaffa juniorsäng utan normalstor. Alla vi känner har juniorsängar till sina ungar.
Vi har bytt till sonen för att han skulle få loftsäng. Han är den som gnäller och vill ha en mindre säng.
Vem är det som hatar?

Jag tänker resurseffektivt, att jag vill ha möbler som funkar länge och till flera ändamål, t ex att även en vuxen ska kunna sova där (praktiskt om barnet är sjukt och vill sova med förälder eller om man får gäster). Jag kan tänka mig växasäng till barnen om de går att dra ut till full storlek och om jag hittar en begagnad jag gillar. Jag kommer inte köpa en juniorsäng med fasta mått.

Jag kommer absolut att ha en juniorsäng och byta allteftersom att barnet växer! :) Längtar efter en spjälis och sen junior med quiltad gavel :love:

Vem är det som hatar?

Jag tänker resurseffektivt, att jag vill ha möbler som funkar länge och till flera ändamål, t ex att även en vuxen ska kunna sova där (praktiskt om barnet är sjukt och vill sova med förälder eller om man får gäster). Jag kan tänka mig växasäng till barnen om de går att dra ut till full storlek och om jag hittar en begagnad jag gillar. Jag kommer inte köpa en juniorsäng med fasta mått.

Jag tänker att om barnen byter när de är tio så tycker jag ändå att det funkat länge. Det är dessutom enklare att bädda. Är barnen sjuka eller inte vill sova ensamma så kommer de in till oss. Dessutom är ikeas madrasskydd till juniorsäng outstanding. Jag har inte hittat något likvärdigt i storlek vuxen.
Vi har löst gästförvaring på annat sätt så behovet att barnen sängar ska lånas av gäster är obefintligt.

Jag tänker att om barnen byter när de är tio så tycker jag ändå att det funkat länge. Det är dessutom enklare att bädda. Är barnen sjuka eller inte vill sova ensamma så kommer de in till oss. Dessutom är ikeas madrasskydd till juniorsäng outstanding. Jag har inte hittat något likvärdigt i storlek vuxen.
Vi har löst gästförvaring på annat sätt så behovet att barnen sängar ska lånas av gäster är obefintligt.
Ja ni har gjort det men alla har inte den möjligheten.

Jag värderar min nattsömn högt så om vi ska ha barn i vår säng får den ena föräldern sova någon annanstans. Jag fixar inte att sova trångt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka