STORA "allergivänliga" hundraser!

C

Cämz

Hej!

Finns säkert 1000 trådar om detta sen innan men jag klarar inte riktigt av sökfuktionen! :o :D

Undrar ifall ni som är allergiker kan nämna någon hund av större modell som är s.k. "allergivänlig"? Vet om att det är olika från person till person vad man tåler och inte tåler men har märkt att det är mest "små"hundar som omnämns som allergivänliga!
Finns det inga större raser än terriers, nakenhund osv?:D

Har alltid haft schäfer och det är rasen som ligger mig närmst hjärtat men sambon klarar inte av min familjs schäfer i 5 min. ens innan hans näsa rinner och halsen rosslar! :(:crazy:

Tips någon snälla!!! :D

Sv: STORA "allergivänliga" hundraser!

Det din sambo bör göra är ett pricktest..

Ni samlar lite hår från raser som intresserar er och sedan så testar han.

Eftersom han reagerar så kraftigt på din familjs hund så råder jag er även att vilken ras ni än väljer så bör ni umgås aktivt med hundar av den ras så att ni garanterar er så mycket som möjligt ifrån omplacering pga allergi..

Schnauzer eller Riesen Schnauzer ??

Kommer att tänka på Riesen Schnauzer precis som föregående, även Airdaleterrier som är stor. Det är ju trimraser som inte fäller.

Många allergiker tål min fågelhund (korthårig), men det beror helt och hållet på vilken allergi de har.

//E

Testar man med håret menar du? Det har jag aldrig hört talas om, så intressant!

Jag tål iaf briard, jag har astma och allergi, men det där är ju så himla individuellt.

Håller med Calazirya, träffa många av den ras ni intresserar er av.

Calazirya skrev:
Eftersom han reagerar så kraftigt på din familjs hund så råder jag er även att vilken ras ni än väljer så bör ni umgås aktivt med hundar av den ras så att ni garanterar er så mycket som möjligt ifrån omplacering pga allergi..

Ja givetvis hade vi tänkt det! Att behöva stå inför en omplacering kommer inte att vara ett alternativ! :o

lady_vip skrev:
Kommer att tänka på Riesen Schnauzer precis som föregående, även Airdaleterrier som är stor. Det är ju trimraser som inte fäller.

Hmm e ju inte spec. glad för terriers! :o:crazy:

Många allergiker tål min fågelhund (korthårig), men det beror helt och hållet på vilken allergi de har.

//E

Fågelhund? Vad heter rasen?

Mysgrisen skrev:
Testar man med håret menar du? Det har jag aldrig hört talas om, så intressant!

Jag tål iaf briard, jag har astma och allergi, men det där är ju så himla individuellt.

Håller med Calazirya, träffa många av den ras ni intresserar er av.

Hmm... Ja, Briarden e ju ganska tuff! :D

Bouvieren har en tendens att tålas den med. Överlag är långhår lättare än korthår och vad man nu ska kalla schäfrar och ex huskys.
Har själv haft schäfer men tål inte deras päls (eller rottis el dobermann heller), däremot har jag inga problem med bouviers, riesen eller briard. Minst av bovven. Även bearded collie tål jag ;)

Schnauzern är väldigt bra för allergiska. Både mamma o pappa är allergiska mot pälsdjur (pappa värst) men han reagerar inte på någon av våra två schnauzrar, o han är väldigt allergiskt... naturligtvis kan man vara olika allergisk men alla vi träffat på har "tålt" våra vovvar!
Läste att du inte var så förtjust i terrier men det är nog dvärgen som är mest lik en terrier i temperamentet (har jag iallafall fått för mig, kanske är fel?) Våra schnauzrar (mellan) är bra i temperamentet, perfekt som sällskaps hund (går att ha i knät :smirk: ) o bra med hästar o gillar att jobba... :)

Donnis skrev:
Schnauzern är väldigt bra för allergiska. Både mamma o pappa är allergiska mot pälsdjur (pappa värst) men han reagerar inte på någon av våra två schnauzrar, o han är väldigt allergiskt... naturligtvis kan man vara olika allergisk men alla vi träffat på har "tålt" våra vovvar!
Läste att du inte var så förtjust i terrier men det är nog dvärgen som är mest lik en terrier i temperamentet (har jag iallafall fått för mig, kanske är fel?) Våra schnauzrar (mellan) är bra i temperamentet, perfekt som sällskaps hund (går att ha i knät :smirk: ) o bra med hästar o gillar att jobba... :)

Nja jag får nog säga att det är mer utseendet jag inte gillar!:p
Det är väl det att man inte är van vid trimmandet och "looken" det ger! :D

Riesenschnauzern har jag hört ska vara ganska vass i sitt temprament! Passar mig ganska bra då jag absolut inte klarar av "fjäskhundar" a la retriver! *sorry* :crazy:
Min morfar och även många bekanta har golden retrivers och jag blir näst intill galen på deras outtröttliga fjäskande! :p Men e man van vid schäfer som gärna kelar och myser men lika gärna kan gå och lägga sig för sig själv en stund så är det en ganska stor skillnad från det! :D

Senast ändrad av en moderator:

softis säjs vara allergivänliga, fast det är ju mkt individuellt.

Vi har en Coton de Tuléar. Fast det är en liten hund förstås.
Sambon har reagerat på hund vid pricktest men inte i verkligheten.

Mexicansk nakenhund?
emiliano_c.jpg

http://user.tninet.se/~kmr888m/emiliano_c.jpg

Det kan ju vara pälsen som är jobbig, då kanske detta är ett alternativ? De lär ju inte fälla mkt...:p

Om du vill ha en stor hund så finns ju alltid stor-pudel(kungspudel). Har astma och pälsdjursallergi i familjen och det funkar superbra för oss.:)

Tja, du har ju korthårig weimaraner (som jag har), korthårig vhorste, pointer, braccon...

Fast de är alla krävande, svåra hundar som helst ska jaga.

//E

Donnis skrev:
Allt det där stämmer på min dvärgflicka med...hur menar du att de små skulle vara annars:confused: Och om allergii, jag är med allergisk o tål henne:love:

Cämz skrev:
Nja jag får nog säga att det är mer utseendet jag inte gillar!:p
Det är väl det att man inte är van vid trimmandet och "looken" det ger! :D
Du behöver ju inte trimma så extremt om du inte vill. Vi rakar våran o klipper ner ganska ordentligt, hon hade säkert inte fallit ngr domare i smaken med den klippningen, men söt o praktisk är hon:D

Whippet tål många allergiker, de är visserligen bara runt 50 cm i manken. Om du inte tål fjäskhundar så borde de passa dig bättre, de är ju mer vinthundiga. Men ganska mjäkiga i jämförelse med andra raser förstås. Fast det gör dem till oerhört lätta hundar å andra sidan.

Eftersom man reagerar på så många olika saker, så är det nog bäst att åka runt till uppfödare av hundraser ni gillar och stoppa näsan i pälsen och bli slickad på.
Mamman min är allergisk. Den gång det gått som värst, var med en Airdale. Terriers överlag går inte. Pudel går inte. Shiban går faktiskt bra, men han får absolut inte slicka på henne.

Så bara för att 10 st här tål en ras, så finns det inga garantier för att den elfte gör det. Som sagt, pudel och andra raser som ska vara "allergivänliga" är dom som min mor klarar sämst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras hej! en framtidsdröm jag har är att skaffa mig en liten lagom stor hund. det lär inte bli inom närmsta året troligtvis, men på längre...
2
Svar
24
· Visningar
4 016
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar