STORA "allergivänliga" hundraser!

Sv: STORA "allergivänliga" hundraser!

Cämz skrev:
Hmm... Ja, Briarden e ju ganska tuff! :D
Bara du är beredd på lite pälsvård är det en underbar hund:love:

Anledningen till att Briarder anses bättre för allergiker är de faktum att dom inte fäller. Men samtidigt så har vissa Briarder en ganska stark hundlukt, så det är inte alla som tål dom.
Vi kan ta min mamma som exempel! Hon tål Briarder och äger flera själv, har t.o.m. haft en valpkull men när vi testade att ta en vuxen tik så reagerade hon jätte mycket på hennes lukt, så vi var tvungna att lämna tillbaka henne.
Så av 13-16? Briarder var det 1 hon inte tålde.

giowanna skrev:
Mexicansk nakenhund?
emiliano_c.jpg

http://user.tninet.se/~kmr888m/emiliano_c.jpg

Det kan ju vara pälsen som är jobbig, då kanske detta är ett alternativ? De lär ju inte fälla mkt...:p

HIHI! Nja, liiiiite päls vill jag nog ha iaf! HIHI:D

Ishtar skrev:
Whippet tål många allergiker, de är visserligen bara runt 50 cm i manken. Om du inte tål fjäskhundar så borde de passa dig bättre, de är ju mer vinthundiga. Men ganska mjäkiga i jämförelse med andra raser förstås. Fast det gör dem till oerhört lätta hundar å andra sidan.

Är ute efter en lite rejälare hund!:angel:

MissFideli skrev:
Eftersom man reagerar på så många olika saker, så är det nog bäst att åka runt till uppfödare av hundraser ni gillar och stoppa näsan i pälsen och bli slickad på.
Mamman min är allergisk. Den gång det gått som värst, var med en Airdale. Terriers överlag går inte. Pudel går inte. Shiban går faktiskt bra, men han får absolut inte slicka på henne.

Så bara för att 10 st här tål en ras, så finns det inga garantier för att den elfte gör det. Som sagt, pudel och andra raser som ska vara "allergivänliga" är dom som min mor klarar sämst.

Självklart kommer vi i så fall att åka runt och hälsa på på kenneln för att se om det funkar eller ej!

Det är ju inte bara pälsen man reagerar på, avsöndringar från huden samt saliven är också allergena. Mamma kan inte sitta bredvid en hund som flämtar.

Jag har fått för mig (och många som har schanuzer har sagt) att ju mindre schnauzer desto vassare är dom, alltså Riesen har alla sagt att den ska vara lugnast av dom (skiftar ju naturligtvis i temperamentet som på allt annat) men överlag. Våra två schnauzrar skiljer det väldigt mycket på i temperament...

Jag håller med miss...ngt..glömde vad hon hette:angel:

Det är inte bara pälsen allergiker kan vara allergiska mot. Det är dom tre som hon skrev.;)

Vi har nu två storpudlar och de är allergivänliga!! Jag är allergisk mot hundar och katter. Frmför allt korthåriga hundar och katter som är mycket uppe i ansiktet.

Pudlarna är väldigt roliga att jobba med men man får bara 3 chanser :p 1:a gången lär du den 2:a gör du det och 3:e (om du har tur) kan den göra det annars tittar den på dig: "Men det har jag redan gjort 2 gånger så glöm det" också sticker den!! så är min storpudelhane Albin :D
Viska vet jag inte hur det blir med eftersom hon bara är 4 månader men vi får väl se :rofl:

/Jenny

Cämz skrev:
Hmm e ju inte spec. glad för terriers! :o:crazy:

Airedaleterriers är inte så terrier-aktiga. Det är ofta lugna, stabila hundar som avvaktar snarare än reagerar blixtsnabbt. De går ofta bra ihop med andra hundar är lekfulla och roliga att jobba med.

Jag tycker personligen att airedaleterriern är en underskattad brukshund. Den har visserligen inte samma intesitet som ex. en schäfer, men den har enligt min väninna (som vuxit upp med flera airedale och nu är inne på sin andra hund) en god portion arbetslust och uthållighet.

Sedan jag lärde känna min väninnas hund har jag blivit alltmer förtjust i rasen. Just hennes hund har både integritet och vänlighet i balans parat med en rejäl dos leklust när man börjar skoja med honom.

Inställsamhet vet han inte vad det är. ;)

Senast ändrad:

Airedaleterrierna är ju så himla fina också! Men jag ska ärligt säga att jag inte har den blekaste om hur de är i sinnet.

Vet flertalet som är superallergiska & tål portugisisk vattenhund , ca 55-57 är hanarna :)

hugger en knapp och hugger tråden litegrann...

Har samma problem som trådskaparen dvs min sambo är allergisk och jag kommer bli så knäckt om jag inte kommer kunna köpa en hund om några år när jag har slutat plugga...

Såg att Riesenschnauzer kom upp som förslag på allergivänliga hundar. En kompis föräldrar har en sådan hund, jag har snackat lite med dem ang. olika hundrasers för-och nackdelar. De menar att man absolut inte ska ha en riesen som förstahund (jag har aldrig haft hund) pga...ja jag vet faktiskt inte, de menar att det är en "svår ras bara. Vad tycker ni? "Måste" man köpa en golden som förstahund?

Jag tycker att riesen verkar vara en ras som passar mig annars. Har fått intryck av att den är lättlärd och gillar att arbeta.

Riesen är en lättlärd och arbetsglad hund, men också väldigt egensinnig och tuff. Därför brukar man inte rekommendera dem till folk som saknar vana. De har inte någon inbyggd vilja att vara till lags utan det får man installera själv och misslyckas man där så kan mycket gå fel.

Barbet fäller inte om det är det man har problem med, jag känner en person som valt rasen just eftersom hen har tendenser till allergi och det fungerar bra.

Själv är jag också allergisk mot vissa raser men tål av någon anledning korthårig collie utan problem trots att de fäller. Jag dejtade en kille som var allergisk mot hundar som inte heller fick någon reaktion av min hund så det verkar vara väldigt individuellt. Jag har nog mest problem med stark hundlukt och saliv. Riktigt släthåriga raser som dessutom är, t ex boxer, får jag definitivt en reaktion av även om jag blivit mer härdad nu.

Tråden är tio år gammal och länken du skickade är översatt med Google translate ;)

Suck.
Kollade inte hur gammal tråden var, den dök dock upp på min sida. Jag antar att man kan förstå vad det står även om den är översatt med google translate, fast det kanske var att sätta för stor tro till människors läsförståelse från min sida?

Blev du hemskt upprörd över mitt fruktansvärda beteende?

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras hej! en framtidsdröm jag har är att skaffa mig en liten lagom stor hund. det lär inte bli inom närmsta året troligtvis, men på längre...
2
Svar
24
· Visningar
4 016
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar