STORA "allergivänliga" hundraser!

Det är inte säkert att det alltid är pälsen man reagerar på.
Det kan istället vara:
1. Vad hunden äter
2. Hudavlagringar
3. Saliven
4. Urinen
5. Kvalster
6. Pälsen

En f d arbetskamrat till mig hade en gammal schäfer som man fick ta bort. Alla i familjen var helt ok med den. Man köpte ny schäfer, sonen var väldigt allergisk mot någonting hos den nya. Detta gjorde att man fick omplacera den. Så tog man hand om en lite äldre valp och det gick bra med sonen. Man kan alltså reagera olika även om det är samma ras.

Grannen fick svår andnöd när någon matat hunden med godis med fisk i. Hon var allergisk mot fisk i alla former.

En kompis köpte en amerikansk cocker när dottern var liten. Man kom fram till att hon var allergisk mot hundens hudavlagringar. Man klippte ner pälsen riktigt kort och badad hunden varannan vecka. Då klarade dottern det och hunden fick stanna livet ut.

Man måste testa vad man är allergisk mot innan man köper hund när man vet om att man är allergisk. Det finns ingen ras som är helt allergifri, men klippraser typ pudel, bedlingtonterrier och andra raser med samma typ av päls är väl bäst om det är just pälsen man reagerar på.

Man kan även tänka på att nånga allergiker inte reagerar på själva pälsen utan på hundens saliv.

Eftersom allergier är så otroligt individuella så tycker jag det är BS med "allergivänliga" djur.
Vissa djur/raser kan gå bra riktigt länge men ändå ge utslag tillslut. Har en allergisk lillebror. Och jag har alltid varit djurgalen. Vissa djur gick inte alls. Andra, som chinchillan tog över halvåret innan brorsan blev dålig. Guldhamstern hade jag över året. Ormar i nära två år.
I dag har jag bla en Dvärgschnauzer som anses som "allergivänlig". Han fixar den max 20 min. Men mina farföräldrars "softie" tålde han alltid hela veckan vi var där. Men om han hade tålt den en månad, halvår, år....?
Är man allergisk bör man låta bli att köpa djur om man inte är jäkligt säker på att detta djur/ras kommer jag att tåla i 10-12 år framöver.

Fast den där sidan skulle jag ta med en STOR nypa salt.
Inte för att den är översatt med Google (även om det inte direkt bidrar till att den ska anses vara seriös) utan för att den verkligen kryllar av faktafel.
Den brukar komma upp emellanåt på forum och andra ställen som ett praktexempel på skrämmande dåliga sidor om hundraser...
Faktafel var bara förnamnet,dom har hittat på egen raser också ,jösses!

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras hej! en framtidsdröm jag har är att skaffa mig en liten lagom stor hund. det lär inte bli inom närmsta året troligtvis, men på längre...
2
Svar
24
· Visningar
4 016
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar