Stor smittrisk?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vi har just fått en häst som har ringorm till stallet. Eller ja, det ser iaf ut som att det är ringorm. Är inte 100%ig dock, utan måste fråga ägaren först.

Hur stor risk är det att det smittar vidare? :crazy:
Hon går inte i samma hage som någon av våra hästar, och inte heller i samma stall. Mina två hästar som står i eget stall är det heller ingen som "tar i" eftersom hästarna släpps in och de går in i boxen själv.
Men däremot så har vi utrustning i samma sadelkammare, dock på varsin sida.
Stalltjänsten mockar och fodrar ju hos alla hästar, så det finns risk att smittan sprids.

Jag vill verkligen inte att min häst ska få något sådant :crazy:
Blev ganska arg också. Borde inte vi hästägare som tävlar få veta om någon häst med smitta kommer in i stallet? :mad:
Suck. :devil:

Sv: Stor smittrisk?

Ringorm smittar, ringorm brukar inte orsaka klåga men sprider sig lätt med skötare, redskap eller mundering till andra hästar. Det smittar ochså till människor. Ofta kan det hända att barn får ringorm av sina marsvin. En smittad häst bör isoleras, inkubationstiden är lång och då kan ju många smittas.

Senast ändrad:

Okej.

Jag hoppas verkligen inte att det är ringorm. Då kommer jag aldrig förlåta henne. :mad:
Jag är ju mitt uppe i tävlingsterminen! :eek:

Tycker att ni borde blivit informerade om detta. Hästen borde ju om möjligt ställts i någon typ av karantän ifa. det nu är ringorm.

Ringorm smittar ju endast via direktkontakt djur emellan eller att man vidrör samma kontaktytor. Men lever ju kvar länge på inredning i väntan på värddjur, så man måste skura hästens kontaktytor noga efter det att man lyckats bli av med smittan.

Ett tips är att den smittade hästen fodras sist samt mockas åt sist så behöver man inte oroa sig. Att man efter hantering är noga med sin handhygien både för sin egen och andra hästars skull. Och hästens kontakt med övriga hästar begränsas i mesta möjliga mån.

Innan vi började vaccinera våra nötkreatur så drabbades vi då och då av ringorm. Väldigt jobbigt för djuren, klådan är hemsk!! :( Vet av egen erfarenhet eftersom jag har haft det själv. Använde då pevaryl mot fotsvamp, bra att veta om ni skulle drabbas själva. Att exponera ringormen för solljus är åxå bra både för folk och fä. ;) Solarium funkar åxå bra.

Hoppas att det går bra för er, Kicki :)

Vilken makalös fräckhet!!!!!!!!!!!! Ett litet tips;När min häst hade ringorm, tvättade jag honom med virkon-s samt smorde med helosan. Höll honom isolerad från dom andra hästarna i stallet. Alla redskap vi använde i hans box, boxen och alla hans andra grejjor decinficerade jag ordentligt. Så som tur var, var bara han som fick ringorm. Eländet kan ju ligga latent i flera år efter vad jag har hört. Usch.

Har svårt att tro att någon kommer ny till ett stall med en häst som har ringorm!

Fråga ägaren först och handla sedan därefter istället för att oroa sig o spekulera kanske helt i onödan..

Varför det? Hon sålde sin häst och ville ta hem den nya.

Men jag ska fråga innan jag gör något. ;)
Buke är ett bra ställe att klaga lite på iförväg.. :angel:

Okej.

Jag hoppas verkligen inte att det är ringorm. Då kommer jag aldrig förlåta henne. :mad:
Jag är ju mitt uppe i tävlingsterminen! :eek:

Fick in ringorm i stallet och alla hästarna fick det. Mitt i tävlings säsongen. Min häst såg inte klok ut och fick hålla mig borta ca 6 veckor från tävlingar. Jag hade nästan badat min häst antingen med virkon eller imaverol i förebyggande syfte, om den andra hästen nu har det. Hemskt!

När det gick ringorm i vårat stall så fick 3 av 23hästar det . Vi valde att vaccinera hästarna , kostade ca 850kr.( 2 sprutor) Inga hästar i vårat stall fick åka iväg på tävlingar, träningar till andra stall ( även fast dom inte hade ringorm )

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
870
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 469
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka