Stor skillnad sommar/vinter?

Ponsse

Trådstartare
Jag har ponny, haflinger, som jag haft från och till i 1,5 år. Vi litar på varandra och kommer oftast bra överens MEN

Han är så otroligt lat på sommaren att man tror att han går på reservenergi hela tiden. När man rider ut är reaktionsförmågan för "läskiga" föremål obefintlig, och helst ska det gå 1 km/h och det är JOBBIGT om man kräver en högre hastighet. Om man verkligen rider till honom under sommaren blir han lite känsligare, men ingen pigghet inte!

På vintern är han helt tvärt om. Knappt att jag kan rida honom för att han är så pigg. Det positiva är att han blir mer positiv till arbete, man behöver inte ta ut all sin energi för att det ska gå framåt, men jag kan ju knappt rida ut på honom :crazy: Han är jätteobeservant på omgivningen, och blir "rädd" för ALLT, och reagerar med att galoppera iväg i hög hastighet, känns en pansarvagn i munnen typ.

Ska skillnaden verkligen vara såhär stor?

Sv: Stor skillnad sommar/vinter?

Har hört talas om en arab som var på det viset.
Kan det ha att göra med sommarbete= tar på krafterna att gå ute hela dygnet + äta massa gräs som ska smältas, stallperiod= överskottsenergi pga mindre utevistelse?

Vår fullblodsvallack är också en helt annan häst nu när han börjar stå inne på nätterna:D I sommras var det en lagom pigg vaken häst man red lektion på men nu!! Fullt ös medvetslös:devil: galoppfattningarna som gått så bra hela sommaren nu blir det att jobba extra på dom igen, bryta av, ny fattning, bryta av, ny fattning, känns som att man börjar från noll igen, instuktören får backa igen, när ska vi komma vidare?? Vi som börjat träna på L:C.1 och gick så bra:crazy: men skam den som ger sig, är bara att kämpa på. Början av lektionerna går bra men tar man en gallopp:bow: sen är det fullt ös som gäller, går inte att jobba han trött heller, ju längre man rider ju hetare blir han. Han passar inte på lösdrift, svårfödd å frusen, men då kanske han skulle vara så trött att han inte orkar ösa på:idea:

Han får kraftfoder både sommar å vinter= svårfödd, faller ur direkt på bete om han inte får kraftfoder. Han får på sommarbete 1 gång per dygn 1kg Rehab+ 1kg Lucernpellets + ca 2-3dl torr betfor (blötläggs) + nån dl Rapsolja, vintern= morgon 1/2 kg Rehab + 1/2 kg Lucern + 1-2dl betfor + nån dl Rapsolja. Kväll= 1/2 kg Rehab + 1 kg Lucern+ 2-3dl betfor + nån dl rapsolja. Han får ca 7kg bra selage på kvällen i box (får inte i han mer alltid lite kvar) och i hagen vet vi inte för det är totalt 5 hästar och en del av dom är riktigta matvrak, våran äter lite å går sen iväg då rensar dom andra det som finns kvar (2 som är för feta), skulle vilja ha vår på fri tillgång men det går stallägaren inte med på, får inte heller ha honom i egen hage med araben:confused: Dom får just nu 10kg ute till frukost, vår äter lite och går sen iväg, han har ju ätit hela natten + morgonkraftfodret så han är inte lika hungrig som "tjockisarna" som knappt får nåt på natten:crazy: dom rensar resten, sen får dom 7kg på em ca 15.30 när stallägaren kommer hem. Vi åker oftast ut och rider/tömkör vid 17-18 sen får vår gå in å stå och äta lite extra selage, annars kommer dom in ca 20-21, sommarhagen är forfarande öppen så det finns en del gräs att äta, stallägaren säger att när det blir kallt ska dom få 12kg frukost 12kg middag ute, vi tycker det är alldeles för lite för 5 hästar = 1 tjock bruksnordis+ 1 normal arab + 2 islänningar 3år + 6 år och så vårat fullblod 9 år och svårfödd. Inte lätt när man står i nåns annans stall och så olika hästar och olika behov.:grin:

Min arab är likadan, men när han legat i toppkondis så har han varit mycket bättre men han blir otroligt trött av att vara på bete och jag har helt enkelt accpterat att han är sån.

Sån var mitt kallblod. Super seg på sommaren och jättepigg på vintern. De flesta hästar blir så. Speciellt om de lär sig att de kan komma undan med arbetet på sommaren. På sommaren är ju även vi lite lata och blir lätt varma. Och jag tror inte riktigt vi orkar rida dem på samma sätt som en kall vinterdag.

Kämpa på!

Min medryttarhäst är också så, superseg på sommaren och galen på vintern! Men för honom verkar det mest som det beror på temperatur, han är helt enkelt en vinterhäst. En svalare sommardag är han mycket piggare, än en varmare/fuktigare sommardag. Han har även börjat bli piggare nu när det blivit lite kallare. Vi får bara acceptera detta och göra det bästa av situationen helt enkelt. Busa gärnet och ta igen allt på vintern istället:devil:

Är det verkligen vanligt att det är SÅ stor skillnad sommar/vinter? Okej, det blir skillnad, men inte från superseg till superpigg, utan snarare att en pigg häst blir ännu piggare på vintern, och en slö häst tröttare på sommaren. Alltså grundviljan till arbete är den samma. Så har det iaf funkat med de hästar jag har haft. Jag menar inte att sådana hästar som TS inte finns (nästan), men jag upplever det inte som jättevanligt.

Sen spelar väl sånt in som om man håller igång hästarna på samma sätt sommar som vinter eller inte.

Han gick ute i somras, mitten juni-mitten augusti. Han gick i liten hage med sällskap och stödfodrades med hö.

Nu står han inne på nätterna igen, får inget kraftfoder.

Men sen han började stå inne på nätterna sedan mitten av augusti, till nu i början av oktober har han fortfarande varit jättelugn. Det är nu på senare dagar han blivit pigg. I våras började han bli lugn igen vid april-maj någongång. Så jag antar att det beror på temperaturen?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 378
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka