Stor skillnad på framridningen för ponny/häst?

Sv: Stor skillnad på framridningen för ponny/häst?

Var längesedan jag red på den nivån men JA det är rörigt. Kan man tänka sig att på nationella tävlingar kan man vara i princip hur många som helst och det flyter på bra för det mesta, men på en lokal framhoppning räcker det med fyra för att det ska vara KAOS. Folk har kanske inte lärt sig reglerna ännu och är väl säkert alla gånger väldigt nervösa(för många bland de första tävlingarna). De hoppar fram onödigt mycket och parkerar på alla möjliga konstiga ställen, framför och bakom hinder. Nej skulle nog gott behövas framhoppningsvakter som kontrollerade framhoppningen lite på dessa höjder.

Sv: Stor skillnad på framridningen för ponny/häst?

Som domare/överdomare så kan jag säga att det beror mycket på arrangören + klassen på ryttare som det är rörigt eller ej.......Oftast används framhoppningen som träning istället för det den är avsatt för: uppvärming och förberedelse för tävlingen..... Då blir det rörigt, speciellt om 'kunniga' anhöriga ska börja träna ekipaget på plats, höja, sänka, bredda, igen, igen, oj vad bra det går, en gång till....
Men finns bra funktionärer på plats så brukar det ändå fungera bra!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar