Stor skillnad på framridningen för ponny/häst?

the_connemara

Trådstartare
Det kanske finns endel folk här som ridit ponny innan eller som iaf har erfarenhet både av ponny o häst framhoppningar på lägre (läs 90 för häst :D) nivå?

På "min tid" för typ 6 år sedan tyckte jag framhoppningarna för ponny var rätt harmlösa. Små barn som red runt lite och kanske inte hade så bra koll på sina ponnyer men man lyckades alltid undvika att krocka med dem. Att hoppa fram brukar inte vara några problem så länge man skrek tillräckligt högt i god tid.

Men efter att ha sett ngn framhoppning för stor häst är jag redan nu nervös inför eventuella kommande starter på nuvarande pålle (han fyller 4 i år, är renrasig connemara och har än så länge mätintyg på 148.0 från 2007 :o). Dels så kommer vi ju i sådana fall (läs: om jag vågar mig ut :D) vara minst och dessutom grymt orutinerade. Är det så hårt som jag uppfattade det? Folk red ju i princip nästan på varandra och tog rätt liten hänsyn till varandra :crazy:

Sv: Stor skillnad på framridningen för ponny/häst?

Jag har tävlat ponny på lokal nivå i 1½ år för ett par år sedan och har nu tävlat häst lokalt och regionalt i ett år ungefär. Jag tycker att framridningarna på hästtävlingar är lugnare för det mesta, men jag tycker att folk höjer och sänker hindrerna mer själva där än hos ponnysarna. Däremot har jag aldrig varit nära på att rida in i någon på hästtävlingar, och folk håller sig nästan alltid ur vägen, till skillnad mot hos ponnysarna, där vissa kan stå precis bakom ett av hindrerna e.d.
För det mesta är det ju vuxna/äldre ungdomar som rider häst och överlag tycker jag att dom har större koll än ponnybarn på 10 år.

Sen beror det på var man är..
Generellt tycker jag häst brukar vara lugnare, men det finns undantag. Själv tävlar jag ponny men brukar vara med en kompis på hästtävlingar. Sist var det HEMSKT på framridningen. Men du kan ju alltid höra av dig till arrangören och höra vad dom ska ha för regler med antal ekipage på framhoppning mm. Eftersom unghästklass också brukar vara efter avdelning B så brukar det ju också vara färrre på framhoppning då.

Sen beror det på var man är..
Generellt tycker jag häst brukar vara lugnare, men det finns undantag. Själv tävlar jag ponny men brukar vara med en kompis på hästtävlingar. Sist var det HEMSKT på framridningen. Men du kan ju alltid höra av dig till arrangören och höra vad dom ska ha för regler med antal ekipage på framhoppning mm. Eftersom unghästklass också brukar vara efter avdelning B så brukar det ju också vara färrre på framhoppning då.

brukar vara efter avdelning A menade jag ju så klart

Tycker inte det är speciellt hemskt på framridningar, varsig på ponny eller stor häst. De jobbigaste är ju dom som inte ropar vilket hinder dom ska hoppa och sen är det ju alltid lite jobbigt att få till ngn vettig ridning när massa ekipage ska samsas på en liten yta, men det är ju inget speciellt bara för tävling, det är ju samma sak om man tränar hemma i ett ridhus/på en ridbanan tillsammans med massa andra.

Nu rider jag inte själv men har varit med på först ponnytävlingar och sedan hästtävlingar som mamma/hästskötare. Jag blev förvånad över att så många red så pass dåligt på hästtävlingar (och på framridningen då) jämfört med ponnytävlingar.

Om flera ryttare har dålig koll på sig själv och sin häst (och dessutom har med en lika oerfaren kompis som agerar "tränare") så blir det lite stökigt.

Men du kommer ju att rida i avd B och de som rider unghästar är oftast lite mer erfarna och har bättre koll = lugnare på framridningen.

Men du kommer ju att rida i avd B och de som rider unghästar är oftast lite mer erfarna och har bättre koll = lugnare på framridningen.

Det beror väl på när jag vågar mig ut o tävla :angel: Jag kommer satsa stenhårt på clearrounder :D På fälttävlans framridningar är det ju oftas väldigt lugnt som tur är.

Precis som BL skriver så är det oftast betydligt lugnare i avd B.

Tycker iofs själv att det är värre på lokala hästhoppningar än vad det är på lokala ponnyhoppningar. Varit lagledare för våra ponnytjejer i flera år och där tycker jag att det är lugnare och mer harmoniskt än på hästtävlingar där orutinerade vuxna människor måste visa hur bra de är och att hoppa högt. Medan jag red ponny hoppade jag mest regionalt, så det är inte riktigt samma sak, men där krockade man aldrig med någon i alla fall. Vilket jag gjort på en framhoppning för storhäst (90-klass avd A) :smirk:

Frågade min kompis om tips o hon sa jag skulle hoppa regionalt ist för lokalt. Kan du säga hoppryttare som rider 140, regionalt har väl inte 90??? Jag vägrar hoppa mer än 90 i några år :p

Iaf så sa hon oxå att man kan ju välja större tävlingsplatser där man vet att det är gott om plats på framhoppningen och att det finns mer framridningsbanor. Det var ju smart :) Hon har en unghäst just nu som hon tagit upp själv så hon har ju vanan inne om vilka situationer man inte vill hamna i.

Frågade min kompis om tips o hon sa jag skulle hoppa regionalt ist för lokalt. Kan du säga hoppryttare som rider 140, regionalt har väl inte 90??? Jag vägrar hoppa mer än 90 i några år :p

Iaf så sa hon oxå att man kan ju välja större tävlingsplatser där man vet att det är gott om plats på framhoppningen och att det finns mer framridningsbanor. Det var ju smart :) Hon har en unghäst just nu som hon tagit upp själv så hon har ju vanan inne om vilka situationer man inte vill hamna i.

Får ta mod till dig och hoppa 1m som i alla fall är lite vanligare på regionala tävlingar ;)

Det beror helt på hur ekipagen är där inne.
Jag vet en gång när jag skulle hoppa fram på en 90 klass och blev bokstavligen totalt överkörd av en ryttare på 40+. jag är själv 18 så hon tyckte att jag inte hade så mkt och säga när jag påpekade att jag hade tidigare startnr än vad hon hade och att man inte kan be nån sänka hindret när jag rider emot och redan har ropat. :mad: men det händer väldigt sällan på häst. ponny avd b kan vara jobbigt om man har c ponny och avd a d ponnysarna får komma in samtidigt. brukar höjas och ha sig då kommer jag ihåg

Jag tävlar på både lokal och regional nivå, och rent generellt så tycker jag det är lugnare på regional. Men på den regionala nivån kommer i stället ett annat elände, allt för många ryttare som ska ändra framhoppningshindren i all oändlighet! På regional är det i det närmaste ett måste att ha med sin egen medhjälpare in på framhoppningen annars riskerar man att inte hinna hoppa fram på rätt höjd. Ett problem jag inte alls sett på lokal.

Men på lokal kan det vara ekipage som pga nervositet och/eller att de inte är mogna att tävla alls gör en framhoppning till ett ställe man vistas på med livet som insats i värsta fall. Hästar som vägrar rätt in i hinder så bommar flyger, hästar som bryter ut i fullt sken så man håller på att bli nerriden osv.
Och en och annan ryttare som man undrar om de sov när de tog grönt kort.

Det sistnämnda har jag ett lysande exempel på från förra årets sista tävling. Jag hör "hoppning rättuppstående" när jag befinner mig på sidan som är framför hindret i fråga. Lyssnar/tittar bakåt och framåt, vill ju se från vilket varv ryttaren ämnar rida på hindret, det gick att hoppa i både höger- och vänstervarv.
I sista minuten får jag "dunka fram" hästen i trav för att inte bli rammad rätt i sidan, ryttaren har i full fräs bestämt sig för att hoppa hindret från fel håll, ngt jag tyvärr inte räknat med.
Ryttarens häst tvekar, det blir vingligt och dant efter hindret pga att jag "är i vägen", så ryttaren i fråga bestämmer sig raskt för att läxa upp mig med en arg blick och ett vrålande "åhhh".
"Prova att hoppa från rätt håll nästa gång så ska du nog se att det går bättre" säger jag till henne. :smirk:
Sånt har jag inte upplevt på en regional.
I allfall kom framhoppningspersonalen direkt in och sa till ryttaren på skarpen, och det var ju bra.

Ett tips är att ta med en medhjälpare med lite skinn på näsan när du hoppar fram! Ngn som törs säga ifrån när det händer farligheter som tex det du beskriver.
Jag har varit med som medhjälpare till en kompis dotter, mitt jobb tycker jag då är att se till att hon får hoppa fram tillräckligt och säkert, utan att störa eller förstöra för sina medtävlare på framhoppningen.
Det har hänt att framhoppningspersonalen börjat fråga mig om råd de gångerna... ;)

Jävlar :eek::eek::eek:

För att få rida debutant ska man nu ha genomfört 2 100 med max 8 fel. Jag kommer aldrig få tävla jue :( Hoppas de ändrar reglerna tills vi ska ut tävla :D

Ett tips är att ta med en medhjälpare med lite skinn på näsan när du hoppar fram! Ngn som törs säga ifrån när det händer farligheter som tex det du beskriver.
Jag har varit med som medhjälpare till en kompis dotter, mitt jobb tycker jag då är att se till att hon får hoppa fram tillräckligt och säkert, utan att störa eller förstöra för sina medtävlare på framhoppningen.
Det har hänt att framhoppningspersonalen börjat fråga mig om råd de gångerna... ;)

Var bor du??? :angel:

Jag vill inte ens släppa in min mor på en framhoppningsbana. Hon är den virrigaste jag känner :eek: Fast hästar kan hon iaf, men hon hade nog mest stått och irriterat sig på alla som rider så illa är jag rädd =/

Jo jag har alltid mamma med som medhjälpare. Men det har tillochmed varit ordslagsmål när hon har försökt ibland:crazy:

Tyvärr bor jag lite långt ifrån dig! Annars hade det varit kul att vara med och "styra upp" lite framhoppningar!

Tyvärr får man ju räkna med att det händer!

En mindre klubb jag var med som medhjälpare till hade infört ngt jag tyckte var ett bra initiativ. De förbjöd helt enkelt medhjälpare annat än i ingången till framhoppningen. Sedan fick bara framhoppningspersonalen ändra hindren på ryttarnas eller ibland medhjälparens order.
Jättebra tyckte jag och en medhjälpare till som blev stoppade att gå in, men den andra medhjälparen sa då (och jag höll med), att då måste hinderpersonalen rappa på lite mer, de var på tok för långsamma. Ansvarig tackade för tipset, instruerade hinderpersonalen, sedan funkade det hur bra som helst.

Vissa medhjälpare (och medtävlare) är rena skräcken att hamna på samma framhoppning som! :crazy:
Jag har ofta tävlat på samma tävlingar som en ryttare som är hjälplös som ett spädbarn om dennes mamma inte är högst 2 m ifrån ryttaren! Är mamsen borta, då kan denna vuxna människa (i 20-årsåldern) helt förvirrat stanna mitt i vägen och börja titta/ropa efter mamma!
Och mamma själv, hon står där hon står på en framhoppning! En gång stod hon och blockerade oxern, avkomman skulle hoppa fram räcket. Jag ropar "hoppning oxer", hon står kvar. Jag börjar närma mig att vända upp mot hindret, ropar igen. Hon står kvar. Min medhjälpare tittar då på henne, får ögonkontakt och säger "hon kommer nu". Och jag tror i min enfald, nu flyttar hon sig de en-två stegen så hon kommer ur vägen, så jag rider på hindret. Hon flyttade sig INTE! :crazy: Inget hände, men jag kunde inte väja, hade mejat ner andra ekipage då, kunde inte tvärnita hästen precis innan, men hade hon bara svajat bakåt ngn dm hade jag träffat henne rätt i ryggen/nacken med min fot/stigbygel! Vad är det med folk ibland??!! :crazy:
Sedan ägnade hon resten av dagen att blänga surt på mig...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar