stor skillnad 2 hästar istället för 1

Sv: stor skillnad 2 hästar istället för 1

Två hästar!!:confused:Här kämpar man för att kunna skaffa en till hösten..Vissa har det bra:grin::laugh:

Nää, men avis är jag iaf!:laugh: Hur har man råd med två hästar? Vad jobbar man med då undrar jag. Okej om man har eget stall, men annars?

Förlåt för trådkapet;)

jag frilansar och får rätt bra på det, sen har jag ett "vanligt" jobb där jag får jobba de tider och timmar jag vill :)
Man får offra lite annat, men över 20 000 bör man nog tjäna för att ha råd med 2st i sthlm om man inte har egen gård :)
Jag vägrar leva på nudlar pga hästen ;)

Jag säger bara det att , det är inte jobbigare med två hästar än en :mad: :):angel: liksom det är bara det att den adnre hästen får mer sällskap och akn trivas mkt mkt mkt bättre! skaffa en till häst säger jag bara!

hon har ju sällskap av de andra hästarna i stallet, så om JAG äger den andra eller ej skiter hon nog i ;) hon ser nog helst att hon är ensambarn med alla morötter själv ;)

Du har ju en fördel - inga barn och varierade arbetstider. Sen kan jag säga att jag tror att det trots dessa fördelar blir svårt att hålla igång två hästar.

Medryttare kan man heller aldrig räkna med, beroende på var man bor. Här omkring är det i princip omöjligt att hitta medryttare som är ridkunniga.

Tänk i genom det noga är mitt tips!

ABSOLUT!!! :bow: Inte räkna med någon annan, och framförallt inte med inkomst från någon annan!

Det här är något jag har funderat på i typ 1år... men jag är velig, måste kännas 110%! men det gör det aldrig! jag hade ångest första veckan min häst kom... helvete har ja gjort lixom ;) men nu är det bara :love:

Jag är 16 år, går i skolan och har hand om 7 hästar som bor på familjens gård, tillsammans med min jämngamla styv syster. så varför skulle inte du kunna ha hand om 2? Funderar själv på att ta föl på ett av våra ston. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på att ta hand om en häst eller två. Lycka till :D

1) du bor hemma
2) du delar med din syster = har "medryttare"
3) jag antar att DU inte betalar för dem
4) jag antar att du inte jobbar (går i skolan) motsvarandde heltid och för det mesta mer än heltid :)

Har två hästar och har haft det under många år!
Visst är det jobbigt ibland när alla andra är färdiga och jag har en till att rida,men oftast är det bara roligt!
Skönt dessutom att bara ha mina 2 hästar i hagen och inte behöva ha fler!
Visst kostar det,men jag är sparsam med andra utgifter!
Sköter allt själv,utom morgonfodrin och utsläpp vardagar.
Mina hästar rids 6 dagar/vecka.
Ridhus finns på anläggningen.
Jag kommer definitivt att skaffa en ny,om jag behöver ta bort "gamlan"(hon har varit skadad ett tag,tyvärr).

Två hästar!!:confused:Här kämpar man för att kunna skaffa en till hösten..Vissa har det bra:grin::laugh:

Nää, men avis är jag iaf!:laugh: Hur har man råd med två hästar? Vad jobbar man med då undrar jag. Okej om man har eget stall, men annars?

Förlåt för trådkapet;)

Fast det beror på hur mycket man är beredd att prioritera bort pga av hästarna.

För jag har två, fast jag är studerande med båda två inhyrda.

Så det går att lösa men det beror på hur mycket man är beredd att offra.

/Camilla

haha, jaa, jag tänkte väl det;)
Stockholm oxå..inte billigaste stället o ha häst nä! men vad skönt att du har ett så fritt "vanligt" jobb!:)

OJ! Två stycken och pluggar!! Hur får du det att gå ihop?:crazy:

Klart handlar det om att prioritera..men man får väl inte tu så mkt när man pluggar?

Jag är oxå beredd att välja bort allt annat för hästen, men man måste ju övereleva och helst kunna spara lite oxå..och det är det jag ska göra nu, bygga buffert..

Jag börjar bli mer o mer övertygad om att jag snart kan skaffa häst..en styck:D;)

Men då hoppas jag att det går bra för er framöver!:)

Man får jobba och ta fullt studielån :)

Är aldrig sysslolös i alla fall :)

/Camilla

Vad skönt att du funderar igenom riktigt o ser att du har råd själv! Man vill ju inte vara beroende av nån annans pengar, det är det inte värt!

Lycka till!!:bow:

Jag har en häst, en som har problem med kroppen och inte kan tränas fullt ut och hårt, allt går väääldigt långsamt. Ångrar inte att jag köpte henne, och hon är aldrig till salu. Så henne är jag "fast" med.

Nu till frågan, går i tankar på att antingen betäcka henne nästa år, eller köpa en till.
Om jag betäcker henne så har jag en ridbar häst till om 5-6år, KANSKE.

Så, frågan är nu, hur mkt "jobbigare" är det med två hästar tycker ni?

Upplägget skulle ju vara som så att nummer 1 får vila 1-2 dagar i veckan + tömkörning och skog, 1-2 dagar lite hårdare.

Häst 2, tränas mer målinriktat, ev. medryttare 1 dag i veckan, vila 1 dag. (självklart skog på den oxå).

Man kan ju matcha så att åker man iväg med den ena så har medryttaren den andra (alt. vila)...

men handen på hjärtat, ekonomi och tid om man jämför 1 eller 2 hästar!

gärna input från er som har köpt till en efteråt, plus och minus!

Jag är 28år, klarar två ekonomiskt (lite tajtare men, det GÅR absolut). Det är mer tiden och orken jag är orolig över.
jobbar 13-19 eller 15-20, eller 11-20 (sällan), 8-17.
Har en mamma som vill döda mig om jag köper en till :angel:

Skall man träna båda så är det givetvis mycket svårare att hinna med. Speciellt om man har uppstallad och inte kan fixa lätta rutiner, som man kan när man har eget stall.

Själv har jag ofta haft en häst på tillväxt och sällskap till den häst jag rider. Men blir den skadad blir man utan ridning ett tag. Föredrar två ridbara hästar. Fast det är alltid svårt med det här med medryttare. Det finns ju inga garantier för att det verkligen blir gjort som man vill, eller att medryttaren ens dyker upp när den skall och helt plötsligt inte har tid alls längre. Så det kan man inte räkna med.

Att ha unghäst som skall ridas in är också väldigt tidskrävande. Man bör hantera och greja varje dag på ett annat sätt. Så allt för och efterarbete man har runt ridningen har man även när man skall träna unghästen. Det är ju egentligen inte själva ridtiden som är det som är tidskrävande.

Så visst är det mer tidskrävande med två hästar. Dubbelt så lång tid vid mockning med.

Hälsning Maja, som själv alltid vill ha två hästar och måste, då jag inte kan ha en ensam häst. Drömmer ibland om att ha EN häst uppstallad på ett lyxställe där jag bara kommer och rider

tiden är väl okej, men skillnaden ekonomiskt är ju stor tyckte jag. Om man dessutom har medryttare så kan man ju försöka tajma att denna har hästen de dagar man kanske jobbar lite taskiga tider. Jag jobbade ju antingen dagar eller kvällar, deltid. så då är det ju inga problem att hinna med två. Med vettiga tider funkar ju även heltid. Jag är ju ganska snabb och effektiv, så den ecxtra tid det tog i stallet jämfört med en var i stort sett endast den tiden det tog att rida och lite extra pyssel. Mockning och sånt tar inte så mycket längre tid ändå.

*kl

Hade fyra att hålla igång när jag gick på högstadiet. Det var inte mina rent ägarmässigt men tja... Plus en medryttarhäst och så red jag halva stallet.

Det blev ganska sena kvällar... Och det är tur att jag har lätt för att lära, annars hade jag inte klarat skolan. Läxor? :angel:

När jag har haft två senare i livet så har jag praktiserat varannandagsridning i huvudsak, man hinner ju mer de dagar man är ledig.

min panik är att man kan ju inte prova att ha 2 och ångra sig (sälja finns inte i min värld, för blödig för det)...

och att ha någon annans häst + min är inte samma sak... egna barn, andras ungar ;)

AH jag vill haaaa henne nuuuu!

En trött Modett som snart ska snutta kudde svarar på första inlägget (den lata varianten :angel:)

Mjo, det är rätt stor skillnad. Har haft 2, varav en var unghäst. När hästen blev 3 år så övergick jag till att "bara" ha henne. 2 hästar i full kondis skulle jag aldrig vilja ha idag - för det tar ordentligt mycket mer tid. Och kostar också, såklart. En vacker dag är jag övertygad om att jag kommer ha flera hästar igen, men det är den dag jag har egen gård.

Däremot, när jag hade 2, så tyckte jag att det gick prima. En häst att rida på, och en "påläggskalv". Men då hade jag tiden och framförallt orken och ekonomin till två hästar.

Är väl inte så insatt än (är ju bara 18) och har två hästar och det brukar gå att få ut båda två.

Men om jag säger så här när jag va ca 11 år så gick jag skolan 6-17 (pga buss m.m.) och hade då tre hästar jag sköte själv. två nordisar som skulle ridas och ett ungt varmblod.

Sen är det ju exta jobb som mockning, fodring m.m. och det tycker jag inte är någon jätte skillnad. Det är ridningen/motioneringen som kan bli tight men enligt mig så går det ;)

lycka till :D

Jag hade två stycken ett tag,det gick OK när ena hästen var unghäst 1-3 år,och det inte var såå mycket träning,utan mest att han skulle stå still på gången,lyffta fötter och nån promenad då och då..
MEN,även fasst han var liten så tog det extra tid såklart,speciellt på vintern när det skulle bäras två hinkar vatten,två hösäckar och detta till två olika hagar... Täcken ska på,och av,och det tar ju faktist sin lilla tid det också,dom ska borstas,m.m. Så utsläppet tog 30 min istället för 10,så det var till att traska upp tidigare på morgonen.

Sen när bebisen vart stor så vart det för mycket,jag gjorde inget annat än at tvara i stallet tyckte jag,mockade,borstade,red,tränade unghästen m.m.

Sen det där eviga dåliga samvetet man hade när man insåg att man inte hade tid,och man kände att det inte var lika kul nå mer.

Slutade med att jag sålde den ena.

Har bara en häst nu,och nu behöver jag inte planera lika mycket,och det är KUL att ha häst igen! Nu behöver jag inte känna press på det och det,och jag kan gå och mocka när som helst,för nu tar det bara en kvart att fixa stallet!

Jag har 2, eller, jag har en häst plus en barnponny och eftersom barnen inte är "självgående" med ponnyn så sköter jag honom och aktiverar honom när dom inte vill/hinner.

Jag har ständigt dåligt samvete, tycker det är någon av dom jag inte hinner med. Ponnyn har medryttare 3 dagar i veckan, skulle inte klara att aktivera honom utan dom, och hästen rids bara varannan dag (håller inte för mer), skulle han ridas varje dag så fattar jag inte hur det skulle gå.

Du ska nog räkna med att ha medryttare om du ska hinna.

På den positiva sidan så har jag tyckt att det är kul att ha 2, de är ständiga följeslagare till varandra, går i samma hage jämt, har bytt stall tillsammans osv och även om dom inte är supertajta (stora hästen föredrar större "klikompisar" så känns att dom har en riktigt bra fast punkt i tillvaron (förutom matte då :idea:). Dom är ett team liksom :love:

Jag har haft två (ibland 3) hästar (i tävlingskondition) när jag jobbat (heltid, 2-skift). Tiden i stallet (mockning, göra iordning foder osv) tar lika ungefär lika lång tid oavsett om man har en eller två hästar, det som tar mer tid är ju umgänget och ridningen. Jag löste det så att de veckor jag jobbade förmiddagspasset (05.30-13.48) så hade jag tid att rida båda hästarna efter jobbet utan problem (den period jag hade 3 hästar så fick de vila var tredje dag, så jag red två och lät den tredje vila). De veckor däremot när jag jobbade eftermiddag så var det lite stressigare,m så då red jag bara en häst/dag och lät den andra vila, men däremot så tog jag mig lite mer tid att pyssla med den vilande hästen istället.
Har även haft kombinationen en tävlingshäst och en unghäst samtidigt, och även två unghästar, och då var det mkt lättare att hinna med eftersom unghästarna visserligen kräver mkt arbete, men oftast kortare stunder varje dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka