stor skillnad 2 hästar istället för 1

Messy

Trådstartare
Jag har en häst, en som har problem med kroppen och inte kan tränas fullt ut och hårt, allt går väääldigt långsamt. Ångrar inte att jag köpte henne, och hon är aldrig till salu. Så henne är jag "fast" med.

Nu till frågan, går i tankar på att antingen betäcka henne nästa år, eller köpa en till.
Om jag betäcker henne så har jag en ridbar häst till om 5-6år, KANSKE.

Så, frågan är nu, hur mkt "jobbigare" är det med två hästar tycker ni?

Upplägget skulle ju vara som så att nummer 1 får vila 1-2 dagar i veckan + tömkörning och skog, 1-2 dagar lite hårdare.

Häst 2, tränas mer målinriktat, ev. medryttare 1 dag i veckan, vila 1 dag. (självklart skog på den oxå).

Man kan ju matcha så att åker man iväg med den ena så har medryttaren den andra (alt. vila)...

men handen på hjärtat, ekonomi och tid om man jämför 1 eller 2 hästar!

gärna input från er som har köpt till en efteråt, plus och minus!

Jag är 28år, klarar två ekonomiskt (lite tajtare men, det GÅR absolut). Det är mer tiden och orken jag är orolig över.
jobbar 13-19 eller 15-20, eller 11-20 (sällan), 8-17.
Har en mamma som vill döda mig om jag köper en till :angel:

Sv: stor skillnad 2 hästar istället för 1

Jag har haft två hästar samtidigt i lite olika kombinationer,
förut hade jag två vuxna hästar, det skulle jag aldrig ha hunnit utan medryttare, men med en medryttare som red den ena tre dagar i veckan tycker jag att det gick bra.
Arbetet i stallet tycker jag tar ungefär lika lång tid varesig man har en eller två hästar. men på vintern när det blir mörkt och kallt snabbt så var det väldigt svårt att hinna med att rida båda två.

Just nu har jag en vuxen och en ett åring, det tycker jag går bättre att hinna med, även om det är otroligt mycket jobb med unghästar också, men det går ju att variera mycket mer. är det tex mörkt och dåligt väder ute kan vi vara inne i stallet och träna på att stå i spolspiltan eller något annat läskigt.

Kan tillägga att jag pluggar och jobbar natt.

oj då har du ändå rätt fullt upp "privat" så att säga.

tiden är ångesten... för man vill ju inte ha medryttare men ändå casha för hästen själv, sponsra andra... man vill ju ha medryttaren för HJÄLPEN skull :)

Man kanske skulle bli medryttare själv :angel:

Jag har två hästar. och det är verkligen skitdrygt att försöka hinna med att motionera båda!
När en är klar har man alltid en till. Och ungefär precis då så har man hunnit bli hungrig och sur och ofta så bangar man och åker hem istället (har hästarna 4 mil hemmifrån, så det är inte bara att åka hem och äta för att sedan åka tillbaka).

Pengamässigt, visst kostar det mer att ha två, men jag tror ändå det är billigare / häst om man har fler än en (om de är ungefär lika i matkostnad, hovslagarkostnad osv).

Många gånger så har jag önskat mig att jag bara haft en häst, men nu så kan jag inte göra mig av med någon av dem. Så jag får vackert kämpa vidare :P

jag tycker att det är 3 gånger så drygt att skaffa en häst till :devil:, åt hjärnan alltså :)

För min del beror tiden mycket på hur jag arbetar. Tidigare var jag alltid ledig på fm, jobbade långa pass och var ledig flera dagar i veckan. Jag hann alltid med hästarna bra. Nu arbetar jag 8-17 och det är mycket svårare att hinna. Jag har en häst som jag rider mer seriöst, en häst som promenadrids och en ettåring som har krävt ganska mycket under våren då hon varit skadad.

Jag har sökt efter medryttare i flera år, men inte hittat någon. Vi bor inte jättelångt från större orter/städer, så var problemet ligger vet jag inte riktigt. Med hjälp klarar du säkert att hålla igång två hästar, med tanke på dina arbetstider, men utan hjälp blir det svårt tror jag.

Jag hinner inte med 2 hästar. Jobbar heltid och börjar mellan 7.30 till 11.00 beroende på om jag slutar 17, eller jobbar till 19.
Att bara ha en häst som sällskap går bra, men jag hinner inte rida den andra. Har även två katter som vill jag ägnar några timmar åt dem och en sambo:p

jag har 2 egna hästar, som hålles i kondition o tävlas.
och en till häst som jag håller igång.

det är för mycket. man orkar en period...men det är inget jag rekomenderar. dock en yngre oriden häst skulle det inte va lika kämpigt med. det är ridbiten som är svår att hinna med.

(jag jobbar också o har sambo o eget hus o hund o katter)

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju helt på om du vill lägga så mkt tid i stallet men rent tidsmässigt så borde det ju gå.Har du dessutom en medryttare så underlättar det ju betydligt.

Jag gick från en till tre :o Fast då har jag en ridhäst, en körhäst och en som sak ridas in. Men jag märkte deffenetivt skillnad. Dessutom skaffade jag dessa i sluttampen på nian då jag hade massa plugg och uppsatser som skulle in. Jag har dom på olika ställen och som tur är tar min vet. hand om min ridhäst på morgonen då jag har min häst med hennes tre.
På onsdag/torsdag åker min ridhäst ifrån mig och då har jag endast två och inridningen ska sättas igång.

Det beror ju på hur du bor, hur snabb du är, vad som ska göras med hästarna (mål etc) och lite såna grejer.

Jag bor ju tillsammans med mina hästar kan man säga. En gård och hästarna i hagen utanför. Då hinner man mer än vad man gör om man har en lång väg till stallet. Däremot har jag ju skolan som tar lite tid och när det är som jobbigast i skolan anser jag VERKLIGEN att 4 hästar är för mycket, men två skulle kunna hinnas med.

Som många andra säger är det lite kämpigt vintertid när det blir mörkt snabbt, det ska broddas, hästarna ska så inne varje natt vilket ger att det ska mockas, fodras osv. Då är det inte roligt alls och det är ofta då som jag har mina svackor, samt att det blir lite tungt den sista månaden innan man får sommarlov i skolan. Dock är det lättare att hantera dem från marken när alla hästarna ändå kommer in. Då börjar man helt enkelt borsta, träna åringen att stå uppbunden i stallgången, lyfta hovar, fila till hovarna om det behövs, träna lite tick och sånt.

Hur mycket tid anser du att du har att lägga ner? Orkar du hålla på sent på kvällarna? Har du lagom avstånd till stallet för att ev. kunna ta en matpaus? Det har ju med såna saker att göra.

jag står i fullskötselstall, men är sån som helst mockar själv.
I princip kan jag åka dit, ta in rida, släppa ut, men det är inte ett sådant hästliv jag vill ha, gillar att mocka å pyssla!

Vi har en liten ridvolt som funkar för det mesta, 10min till ridhus med transport (har egen), oändliga utridningsmöjligheter... Upplyst industiområde på vintern :D (det har faktiskt varit kanon till skrittarbete och miljöträning) :p

ångervecka någon :cool:

10min till ridhus med transport

Just den biten tycker jag är det jobbiga med att ha två hästar igång.

Att rida två hästar hemma är bara skoj oftast, har mina svackor precis som alla andra.
Men att köra iväg med två hästar till ridhus hinner man inte, om man inte har så att man kan köra båda samtidigt.
I övrigt tycker jag att det är mest ekonomiskt det märks att man har två ;)

/Camilla

Jag tycker att skillnaden mellan en eller två varit störst ekonomiskt. Men mellan två och tre är skillnaden stor i tid är min efarenhet. Bara en sån sak som att två kan man ta till hagen på en vända...

Jag hade två hästar parallellt, då jag hade sto + hennes avkomma. Det var inga som helst problem fram till avkomman var 3-4 år, då han började kräva mer ridning så att säga. Det kändes som att jag hade konstant dåligt samvete för att jag oftast bara hann rida ena hästen. Tyvärr var det ofta stoet som fick stå, då hon inte mådde dåligt av vila.

I efterhand kan jag också känna (nu när jag bara har en häst) att jag kan lägga ALL energi och ALLA pengar på denna häst, verkligen skämma bort den och ge den det allra bästa. Min nuvarande häst är dessutom svartsjuk, så jag törs inte tänka på hur det skulle gå med två hästar nu. :angel:

hehe det är min med! nu på sommarbetet så tar jag min kompis häst ibland, å hon min... ställer upp dem på gången, mittemot varandra... borstar man den ena så skrapar den andra med hoven eller ser allmänt sur ut :D

Jag säger bara det att , det är inte jobbigare med två hästar än en :mad: :):angel: liksom det är bara det att den adnre hästen får mer sällskap och akn trivas mkt mkt mkt bättre! skaffa en till häst säger jag bara!

Två hästar!!:confused:Här kämpar man för att kunna skaffa en till hösten..Vissa har det bra:grin::laugh:

Nää, men avis är jag iaf!:laugh: Hur har man råd med två hästar? Vad jobbar man med då undrar jag. Okej om man har eget stall, men annars?

Förlåt för trådkapet;)

Du har ju en fördel - inga barn och varierade arbetstider. Sen kan jag säga att jag tror att det trots dessa fördelar blir svårt att hålla igång två hästar.

Medryttare kan man heller aldrig räkna med, beroende på var man bor. Här omkring är det i princip omöjligt att hitta medryttare som är ridkunniga.

Tänk i genom det noga är mitt tips!

Jag har en häst, en som har problem med kroppen och inte kan tränas fullt ut och hårt, allt går väääldigt långsamt. Ångrar inte att jag köpte henne, och hon är aldrig till salu. Så henne är jag "fast" med.

Nu till frågan, går i tankar på att antingen betäcka henne nästa år, eller köpa en till.
Om jag betäcker henne så har jag en ridbar häst till om 5-6år, KANSKE.

Så, frågan är nu, hur mkt "jobbigare" är det med två hästar tycker ni?

Upplägget skulle ju vara som så att nummer 1 får vila 1-2 dagar i veckan + tömkörning och skog, 1-2 dagar lite hårdare.

Häst 2, tränas mer målinriktat, ev. medryttare 1 dag i veckan, vila 1 dag. (självklart skog på den oxå).

Man kan ju matcha så att åker man iväg med den ena så har medryttaren den andra (alt. vila)...

men handen på hjärtat, ekonomi och tid om man jämför 1 eller 2 hästar!

gärna input från er som har köpt till en efteråt, plus och minus!

Jag är 28år, klarar två ekonomiskt (lite tajtare men, det GÅR absolut). Det är mer tiden och orken jag är orolig över.
jobbar 13-19 eller 15-20, eller 11-20 (sällan), 8-17.
Har en mamma som vill döda mig om jag köper en till :angel:

Jag är 16 år, går i skolan och har hand om 7 hästar som bor på familjens gård, tillsammans med min jämngamla styv syster. så varför skulle inte du kunna ha hand om 2? Funderar själv på att ta föl på ett av våra ston. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på att ta hand om en häst eller två. Lycka till :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka