Stor risk man tar att bli fodervärd?

S

_smirnofff_

Är det för stor risk?
Vad händer t.ex om hästen skadar sig?
Tänk om hästen aldrig kan bli "bra"?
Tänk om hästen förlorar i värde, om han t.ex skadar sig allvarligt & kanske aldrig kan bli lika bra som innan? Vad händer då? :crazy:

Sv: Stor risk man tar att bli fodervärd?

Man ser till att ha ett vattentätt fodervärdskontrakt med hästägaren.

Immer

Håller med ovanstående att det är mycket viktigt med ett skriftligt avtal. Viktigt att allt, verkligen allt är uppskrivet i avtalet.

Hade inga problem när jag var fodervärd åt min numera egna häst. Förra ägaren till honom hade skrivit ett mycket bra avtal. Vi hade också redan innan jag tog hem honom fått ett fast pris på vad han skulle kosta, om jag köpte loss honom.

Nyfiken, har inga planer på att bli fodervärd.

Men, hur skriver man t ex i just nämnda fall, om hästen blir obotligt skadad. Vem står för "kostnaden/förlusten"?
Man får förutsätta att hästen ifråga är fullt försäkrad, annars vågar man ju knappast ta den på foder. Men brukar fodervärden få någon "skuld" om hästen blir obrukbar?

Ja, det är ungefär så jag med undrar..:)

Jag har inte hört att fodervärden skulle ha fått skulden om hästen till exempel är med i en olycka, t.ex bryter benet i hagen. Sån´t händer, hästar är ju trots allt levande djur. Däremot har det hänt en gång att jag har fått tillbaka en häst där det var säkrat att skadan uppkommit i och med ovarsam ridning, och då kan jag inte direkt påstå att jag var glad, även om jag snällt tog tillbaka hästen.

Jag personligen kommer aldrig mer lämna ut mina hästar på foder, det finns ju trots allt en anledning till att jag vill bli av med dem, och det finns, tro mig, massor av oseriösa fodervärdar som kommer på att de ska lämna tillbaka hästarna lite hipp som happ oavsett vad det står i kontraktet. De kanske har kommit på att de inte riktigt har tid med en häst, eller inte har råd med den o.s.v. Och vad ska man göra? Tvinga dem att ha kvar en häst de inte vill ha:confused:bara för att det står i kontraktet eller dra dem inför rätta? Det funkar ju inte heller. Tyvärr märker jag även nu när jag har en häst till salu, "kan du tänka dig att lämna ut den på foder i stället" får jag många svar om... Jag skulle så gärna lämna ut hästen på foder då jag tycker om henne och inte vill att hon ska vandra runt (varmblod) men jag vet också allt för väl, av egen dyr erfarenhet från mer än en häst, att en fodervärd inte tar samma ansvar. För många som vill ta hästen på foder gör det för att kunna lämna tillbaka hästen så fort det går emot dem lite...

Blir hästen obotligt skadad fåt man ju verkligen hoppas att den är försäkrad, antingen av dig som har den på foder eller ägaren. Många brukar göra så att fodervärden har betalar veterinärförsäkringen och ägaren dödsfallsförsäkringen, då är det ju upp till ägaren om den får ut pengar för hästen. Det ska stå med tydligt i kontraktet vem som ska ha hästen försäkrad. När jag leasat travhästar har det alltid varit ägaren som haft dessa försäkrade. Nu när den ena fallit för åldersstrecket och ska gå kvar på gården för avel och ridning har jag själv tagit över försäkringen på henne.

Och som sagt, ett vattentätt kontrakt. Nu blev det här lite längre, lite mer offtopic och lite mer negativt än jag hade tänkt mig. Jag ber om ursäkt för det och menar inte med det att just du skulle vara sådan som jag har erfarenhet av.

Lite ot, men jag tycker jag läser om så många som råkat ut för så mycket negativt när det gäller fodervärdar och hanteringen av foderhästen (enligt ägaren). Är det verkligen så vanligt att foderhästar missköts? Väldigt tråkigt att det ska vara på det viset. En annan är nästan mer rädd om "lånade" saker (även hästar, som i detta fall), än sina egna. Jag menar, man vill helst lämna tillbaks till ägaren i samma sick man fick den i, eller helst lite bättre.

Jag vet inte om det är vanligt, men JAG har ingen positiv erfarenhet att lämna ut på foder som ridhästar, och det oberoende vad det står i kontraktet. Om det är så att en del rider ovarsammare eller så vet jag inte, men helt klart är ju att har man en häst på foder kan man ju bara skita i den och lämna tillbaka den om den blir skadad. Som sagt, kanske bara jag som haft otur med mina fodervärdar. Det har även hänt att de lånat hästen innan sommaren, skrivit kontrakt på ett år och lämnat tillbaka den med diverse bortförklaringar när betet är slut :crazy:. Visst kan man som hästägare då vara stenhård och säga "du får ha hästen det här året", men hästen lär ju inte må bra hos någon som inte vill ha den.

Jag vet inte om det är lättare att ha att göra med travfolk om sånt, de tar liksom hästen för vad det är, ett levande djur som kan skada sig... Jag har leasat ut ett par travhästar som aldrig kom till start, de travtränarna tog hästarna till veterinären säkert 10 gånger, behandlade upp hästarna och så innan de till slut gav upp, och jag själv har haft en häst som åkte på en senskada hemma hos mig i hagen (även det en travhäst och försäkringen för travhästar tar inte senskador). Jag skulle aldrig drömma om att lämna tillbaka en häst, åtminstone inte i det akuta skedet, sedan får man ju ha en öppen dialog med ägaren hur man ska göra. Den hästen med senskadan fick stå hemma hos mig tills skadan var läkt, sedan hittade ägaren ett hem åt den.

Nu kommer jag aldrig lämna ut någon häst på foder igen, riskerna är för stora anser jag, men skulle jag gjort det skulle jag inte göra det till någon som förutsätter att man kan lämna tillbaka hästen hur som helst om den blir skadad. Även det ingår om man har häst. Anser jag. Sedan är givetvis en öppen dialog mellan fodervärd och ägare guld värd.

Tyvärr är det väl alltid så att det är det dåliga som kommer fram.

Jag har nog inte sett en enda tråd här på Buke tex. om att man har skrivit hur bra den hade det hos fodervärden eller hur snygg hästen var när den kom hem.
Det är väl inte så intressant kanske som att skriva om allt det dåliga.

Håller med dig. Man behöver inte vara orolig bara för hästens skull när den blir skadad, utan även vad ägaren säger...

Har just nu min andra foderhäst. Det är ett jättebra sätt att börja som "hästägare". Men man ska inte tro att det är mindre ansvar att vara fodervärd än att äga hästen själv.

Nä, det är inte mindre ansvar, det är inte så att man kan vara oförsiktigare med en häst man inte äger. Olyckor händer, men man kan inte räkna med att man ska kunna lämna tillbaka en häst så¨fort den har blivit skadad, "för då är det inge roligt längre".

Sedan är det ju som Lakris säger att det är det dåliga som kommer fram, som sagt, jag har haft hästar utleasade och leasat ett antal och det har fungerat jättebra.

Och TS funderade ju om hon kan bli skadeståndsskyldig eller något om hästen blir obrukbar, handlar det om en ridhäst ska det ju finnas försäkringar som tar det mesta, en travhäst är ju annorlunda, där tar ju inte försäkringen allt. Men jag har aldrig hört någon, eller läst något här, där fodervärden fått stå för sådana kostnader, däremot kan jag förstå hästägare som inte vill ta hem hästen direkt om den blivit skadad, det ska ju trots allt finnas ett riktigt kontrakt som reglerar det.

De som har hästar på foder här, vad har ni för klausul gällande skador på hästen i kontraktet? Står det att ni inte behöver ta något som helst ansvar då? Jag är lite nyfiken jag också hur andra har skrivit sina kontrakt...

Att en fodervärd lämnar tillbaka hästen i förtid och således bryter mot kontraktet är ett kontraktsbrott och ger ägaren rätt att begära skadestånd för de ökade kostnader det medför ex uppstallning och kostnader för hästen kvarvarande fodervärdstid!

Ett annat enkelt sätt att råda bot på oseriösa fodervärdar kan ju vara att redan i kontraktet vitessanktionera eventuella kontraktsbrott, det borde rimligen avslöja de uppenbara oseriösa fordervärdarna!
Självklart kan man som ägare av moraliska skäl inte vägra ta tillbaka en häst fodervärden inte vill ha kvar men det är ju också rimligt att ägaren kompenseras för de olägenheter det innebär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar