Sv: Stor risk man tar att bli fodervärd?
Jag har inte hört att fodervärden skulle ha fått skulden om hästen till exempel är med i en olycka, t.ex bryter benet i hagen. Sån´t händer, hästar är ju trots allt levande djur. Däremot har det hänt en gång att jag har fått tillbaka en häst där det var säkrat att skadan uppkommit i och med ovarsam ridning, och då kan jag inte direkt påstå att jag var glad, även om jag snällt tog tillbaka hästen.
Jag personligen kommer aldrig mer lämna ut mina hästar på foder, det finns ju trots allt en anledning till att jag vill bli av med dem, och det finns, tro mig, massor av oseriösa fodervärdar som kommer på att de ska lämna tillbaka hästarna lite hipp som happ oavsett vad det står i kontraktet. De kanske har kommit på att de inte riktigt har tid med en häst, eller inte har råd med den o.s.v. Och vad ska man göra? Tvinga dem att ha kvar en häst de inte vill ha
bara för att det står i kontraktet eller dra dem inför rätta? Det funkar ju inte heller. Tyvärr märker jag även nu när jag har en häst till salu, "kan du tänka dig att lämna ut den på foder i stället" får jag många svar om... Jag skulle så gärna lämna ut hästen på foder då jag tycker om henne och inte vill att hon ska vandra runt (varmblod) men jag vet också allt för väl, av egen dyr erfarenhet från mer än en häst, att en fodervärd inte tar samma ansvar. För många som vill ta hästen på foder gör det för att kunna lämna tillbaka hästen så fort det går emot dem lite...
Blir hästen obotligt skadad fåt man ju verkligen hoppas att den är försäkrad, antingen av dig som har den på foder eller ägaren. Många brukar göra så att fodervärden har betalar veterinärförsäkringen och ägaren dödsfallsförsäkringen, då är det ju upp till ägaren om den får ut pengar för hästen. Det ska stå med tydligt i kontraktet vem som ska ha hästen försäkrad. När jag leasat travhästar har det alltid varit ägaren som haft dessa försäkrade. Nu när den ena fallit för åldersstrecket och ska gå kvar på gården för avel och ridning har jag själv tagit över försäkringen på henne.
Och som sagt, ett vattentätt kontrakt. Nu blev det här lite längre, lite mer offtopic och lite mer negativt än jag hade tänkt mig. Jag ber om ursäkt för det och menar inte med det att just du skulle vara sådan som jag har erfarenhet av.