Stor & liten hund?

Bansan

Trådstartare
Ni som har en stor & en liten hund (alltså med STOR skillnad i storleken, typ Schäfer & papillon eller så). Hur fungerar det? Har det varit några problem? Hade ni den stora eller den lilla först?

Jag har en rottistik & har vissa små funderingar på att nästa vovvling ska bli en mops, dvärgspets eller liknande... Funkar det bra att ha så olikstora hundar eller kräver det väldigt mycket extra tillsyn osv?
 
Sv: Stor & liten hund?

Jag har en greyhound och en dvärgpinscher. Greyhounden blir 9 i år och dvärgpinschern blir 3. Det var min sambo som kom med greyhounden och vi flyttade ihop för 1,5 år sedan så båda hundarna var relativt "vuxna" när vi flyttade ihop.. Det har inte varit några som helst problem. I början passade vi oss för att ha dem lösa ihop då vi inte ville att greyhounden skulle få för sig att hon var någonting att jaga men det var ingen fara alls.
Det är den lilla som styr och ställer här hemma. :D
Dom leker jättebra ihop och busar varje dag. Jag tycker att det fungerar utmärkt. :) Dvärgpinschern kräver betydligt mer träning och aktivering än vad greyhounden gör men greyhounden gillar att få följa med på träningarna och strosa runt lite medan vi tränar.

Stor vs. liten

3576656.jpg

4578242.jpg
 
Sv: Stor & liten hund?

Jag har för tillfället beauceron och dvärgschnauzer och det går bra.

Jag har också haft varghund ihop med mina dvärgar och det gick också alldeles utmärkt.

Jag tycker att man får lite grand övervaka för häftig lek ute när den storvuxna hunden är "tonåringsklumpig" och för säkerhets skull övervakar jag dom när dom äter.
Ett litet varningsnafs från en stor hund kan ju bli ödesdigert för en liten hund.

Annars tycker jag att dom leker bra ihop och de små lär sig fort hur man uppträder med en jättekompis.

Nu är ju dvärgschnauzer betydligt kraftigare i tex benstommen än en papillon men en mops är ju ganska stabil.
 
Sv: Stor & liten hund?

Min kompis har en stor schäfer och en dvärgtax, som är bästa vänner. Dom leker hela tiden med varandra, sover ihop, äter ihop.
När den stora hunden tröttnar på lillen så tar hon henne i munnen och går och sätter henne på något ställe. :)
 
Sv: Stor & liten hund?

Jag känner folk som skaffat den sore hunden först och den lille först och det har fungerat bra.

Raser är boxer-pappilon/lasapso stavas?
Schäfer-jackrussel
 
Sv: Stor & liten hund?

Vi hade först en collie, när den var vuxen skaffade vi en tibetansk terrier, valp. För det mesta inga problem, men collien var lite instabil och man fick därför hålla koll (inte bara mot den mindre hunden utan överlag). Sedan skaffade vi även en vuxen schäfer, inga problem alls med den och tibben. Sen är det ju individuellt hur mycket de leker, och vissa raser leker kanske mer hårdhänt än andra, vilket kan vara värt att fundera över.
 
Sv: Stor & liten hund?

Jag har greyhound och jack russel, båda är omplaceringar som vi fått hand om i vuxen ålder. Russeln var först och det var inga problem att introducera greyhounden även om hon fortfarande inte fattar att man kan leka med andra hundar.
Kan ju bero på att russeln är övertygan om att hon är en grand danois och att greyhounden tror sig vara knähund av nått slag:D
 
Sv: Stor & liten hund?

Ni som har en stor & en liten hund (alltså med STOR skillnad i storleken, typ Schäfer & papillon eller så). Hur fungerar det? Har det varit några problem? Hade ni den stora eller den lilla först?

Jag har en rottistik & har vissa små funderingar på att nästa vovvling ska bli en mops, dvärgspets eller liknande... Funkar det bra att ha så olikstora hundar eller kräver det väldigt mycket extra tillsyn osv?


Men BANSAN!!!!!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Stor & liten hund?

Vi har en Pointer tillsammans med 4-6 Shih Tzu, när min syster bodde hemma ett tag hade vi även hennes Schäfer-korsning med hundarna och det funkade utmärkt. Både Pointern och bastarden kan dock vara klumpiga vid lek så ibland får man säga ifrån åt de små hundarna men det är ovanligt. I överlag fungerar det alldeles utmärkt! :)
 
Sv: Stor & liten hund?

Min mamma har en risen och en tibetansk spaniel. Risen har vi haft sen valp men tibben är en omplacering som flyttade till oss när han var 6 år eller vi skulle vara hundvakt åt honom en vecka och det är snart 7 år sedan....:crazy: Det har aldrig varit några som helst problem med storlekarna. Det är tibben som bestämmer. Tibben har aldrig varit speciellt förtjust i att leka så det har aldrig varit några problem med att risen skulle vara för tuff.
 
Sv: Stor & liten hund?

Vi har en stor blandras och nu även en liten 14veckors valp av rasen dansk/svenk gårdshund hemma. Hos oss är det inte storleken som har någon betydelse, utan problemet är att den stora väldigt lätt blir avundsjuk och dessutom för tillfället är sjuk :( Men det går bättre och bättre! :)
 
Sv: Stor & liten hund?

jag har en amstaff/pitbull och en dvärgpinscher. dvärgpinschern är 6 år och amstaffen 1 år. dom funkar bra ihop. det enda negativa är väl att amstaffen tror att hon är en dvärgpinscher=) hon gär precis som dp´n. det försvårar en hel del eftersom hon är bra mycket större än honom. tex när den lila ska hälsa på folk så sätter han alltid upp framtassarna på knäna för att nå högre. amstaffen gör samma sak men hennes framtassar hamnar i maghöjd. vilket inte uppskattas av alla. den lilla får hoppa upp i folks knän för att bli klappad, den stora gör samma sak...
 
Sv: Stor & liten hund?

:angel: :angel: :angel:
Har du SETT bilder på svarta mopsvalpar??? :love:

har du sett gula?:love: :love: :love:

Mopsar är den vackraste, underbaraste rasen som finns. men gula ska dom vara=)

Hade en mops förut. men hon vart både blind och döv så vi tog bort henne för några år sen.

Em mops ska jag definitivt ha nästa gång jag ska köpa vovve.

våran grannes schäfer va rädd för henne i början=) dom har ju ett speciellt utseende så andra hundar hanske har svårt att tyda vad dom vill.

Men sen vart schäfern modig och högg våran mops:mad:

hon högg deras egen blinda dvärgpudel åxå så han slet av en muskel i benet så de va bara att ta bort han.

å så högg hon mammas dvärgpinschervalp på 8 veckor rätt över ryggen så de blödde.

så de lär inte vara mopsens utssende som gjorde att hon blev biten. hunden har helt enkelt lynnesfel. hehe spårade ur lite tror jag=)

hur som helst... mopsar!!!:love:
 
Sv: Stor & liten hund?

Men hu vilken hemsk hund. Jag älskar schäfrar med den där bor´de ju verkligen tas bort :eek:

Alla mopsar är söta men jag har blivit fullkomligt förälskad i de svarta :love:

jasmine_1149007948.jpg
 
Sv: Stor & liten hund?

Bansan!!!! Nu lugnar du ner dig!!!

MEN JAG VILL HAAAAAA EN SÅN!!!! :love: :love:
 
Sv: Stor & liten hund?

Moraltanten säger:

Bansan du har inte RÅD just nu.
Och kanske inte TIDheller om du ska jobba.


MEN VEM FAN ÄR JAG ATT SÄGA NÅT:rofl:

Jag ser det framför mig," F och S :s minizoo." 20 kr i inträde, barn under 7 år gratis:p
 
Sv: Stor & liten hund?

Moraltanten säger:

Bansan du har inte RÅD just nu.
Och kanske inte TIDheller om du ska jobba.


MEN VEM FAN ÄR JAG ATT SÄGA NÅT:rofl:

Jag ser det framför mig," F och S :s minizoo." 20 kr i inträde, barn under 7 år gratis:p

:rofl: Indianen har mobbat oss i tramstråden :angel: :rofl:
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp