Jag har haft en häst som var 176 i mkh, jag själv är 165. Han var snäll och väluppfostrad så jag märkte inget större problem med det dagliga arbetet förutom att jag fick använda pall när jag borstade honom. Det som var besvärligt var just det som andra redan nämnt. Han kunde bara åka i min stora transport och då utan mellanvägg för att få plats. Vi kunde inte åka på vissa tävlingar där uppstallningen hade för små boxar. Svårt att hitta snygg utrustning i så stor storlek, kan ha blivit bättre senaste åren iofs. Jag fick vara noga med att hålla honom slimmad för att han inte skulle bära mer vikt än nödvändigt. Anpassa träningen, vi skrittade väldigt mycket, få ridpass på ridbanan, mycket stärkande lågintensivt jobb för att inte överbelasta. Hovslagaren gjorde vad han kunde för att underlätta för hästen mm.Finns det inte någon mer som äger eller har erfarenhet som själv rider och har hand om det vardagliga med en häst i den storleken? Jag vill gärna höra tankar och erfarenheter
Men den största skillnaden märkte jag när jag sålde honom och sedan köpte en häst på ca 165 i mkh. Så mycket enklare att borsta, sadla, täcka mm. Jag fick senare tillbaka den stora när han blev pensionär och då kändes det himla bökigt med en så stor häst igen och jag har bestämt att jag inte vill ha så stort någon mer gång.
Ang detta med ”att trycka ihop” hästen i ridningen. Nu ska ju ingen häst tryckas ihop. Men om det är något jag verklige. Fick lära mig under mina år med denna stora häst så var det att verkligen lära mig att rida mer tekniskt för att få honom att jobba rätt. Det går inte att på styrka rida ihop en så stor häst, även om han var väldigt känslig. Han böjde lätt in nosen men det var mycket jobb med att få med resten av kroppen.
Jag tyckte att jag efter ca 20 år i sadeln var rätt bra på att rida. Men att rida en så stor häst var något helt annat och jag kände mig som en nybörjare stundtals.
Så det är en hel del extra att tänka på med en så stor häst. Men är man beredd på vad det innebär och trivs med hästen och har en tränare som vet vad det innebär att träna en stor och tung häst så ser jag inget hinder.