Stor häst-liten trav. Förstora traven?

F

Fitness

Har en stor häst på ca 170 cm, med långa ben. Han har dock en väldigt liten symaskinsaktig trav. Skulle vilja få honom att kliva på mer med sina ben, få större steg. Hur kan jag rida?

Sv: Stor häst-liten trav. Förstora traven?

Ett fel många gör, är ju att driva på för mycket och rida "fortare", för att man då tror att hästen ska få bättre steg. Men detta gör bara att hästen trippar ännu mer.

Se till att inte rida fortare än att hästen hinner slappna av, och vila i varje steg. Ju mer lösgjord och framför allt avslappnad hästen blir, desto bättre steg får den.

Lycka till!

Den dagen du kan börja samla upp din häst lite mer går det att rida fram en större trav. När du kommer så långt som till passagen går det att få fram en rejält mkt luftigare trav än förut. Däremot så blir det inga otroliga underverk om traven är väldigt kort från början, men det blir ändå skillnad.

Tempoväxlingar från taktning till mellantrav- med bibehållen takt.
Lättridning med fördröjning- halvhalter. klättring/ canter- styrka.

Cavaletti.

från taktning till mellantrav
:confused::confused:

Du menar kanske från arbetstrav till mellantrav? Eller så är det jag som är trögfattad:p.
Men taktning är inget som jag medvetet skulle rida i.;)

Menar taktning.
såg detta på brinks hästar- funkar.

Menar taktning.
såg detta på brinks hästar- funkar.

Kan du förklara hur du gör detta i praktiken?
För för mig så är taktande häst = en spänd häst med sänkt rygg som går på framdelen, men du kanske menar nånting helt annat?

Det sker inte ngn lång sträcka, utan är¨till för att få hästen elastisk.
att bredda registret.

Jag kan tänka mig att det är som när man rider islandshäst i förberedelse för en tölt. Man skrittar med energi ber om mer energi med högre knälyft- högre knälyft sedan släpper man iväg energin i en för en töltande häst- tölt - i en 3 gångare - trav. Med släpper menar jag typ viskar till hästen nu tar vi tölt istället - eller trav- inget dramatiskt utan bara användande av energi!

Vad som är mycket viktigt är 4- takten och eftergiften och att hela hästen jobbar, skritten böljar genom ryggen...och att både häst och ryttare tycker det är roligt. Då blir det bra!

Men förlåt Axel - hur menade du?

jag är ingen expert på att återge instruktioner eller kan förklara varför.
gå på en clinik för honom- mkt givande.

Jag kan tänka mig att det är som när man rider islandshäst i förberedelse för en tölt. Man skrittar med energi ber om mer energi med högre knälyft- högre knälyft sedan släpper man iväg energin i en för en töltande häst- tölt - i en 3 gångare - trav. Med släpper menar jag typ viskar till hästen nu tar vi tölt istället - eller trav- inget dramatiskt utan bara användande av energi!

Vad som är mycket viktigt är 4- takten och eftergiften och att hela hästen jobbar, skritten böljar genom ryggen...och att både häst och ryttare tycker det är roligt. Då blir det bra!

:idea:
Den förklaringen förstod jag! Även om jag aldrig ridit islandshäst, så brukar jag använda mig av ungefär samma sak, även före galopp, för att få den luftigare och mera "satt".

Undrar om det var det axel menade?

nej. det fyller ett annat syfte- att lära den tramp.

taktning är inte skritt.
Menar att man vill utveckla travens register

Vi får fråga Brink ;)

Till TS Jag har fått fram bra trav (bättre än i början)med Saigons sätt.
Där har jag också jobbat i skritt och börjat med taktändringar i skritten så att man smyger fram steg för steg för att sedan öka skritten i en med långa litet snabbare steg, taktändringar för att det är enklare för häst och ryttare (mej) att förstå sedan kan man leka med det med samma takt och gå från smygskritt till trav mm. Sedan gör man liknande i traven...

fungerar det inte utan blir för mycket handridning /jagning kan cavaletti eller bommar på marken hjälpa till mycket. Det handlar ju mycket om att få hästen att vila på steget och det är ok om den väntar. För mycket symaskin kan ju också vara ett tecken på ansträngda leder dubbelsidigt... men det har du kanske kollat redan?

nej. det fyller ett annat syfte- att lära den tramp.

Precis.

taktning är inte skritt.
Menar att man vill utveckla travens register

Så taktningen är 2-taktig.
Vill du alltså ha mera tramp då eller kortar du bara in traven från arbetstrav?

Jag känner mig jättedum nu, borde väl inte alls vara inne på dressyr, fattar ju ingenting....:o

För att försvara mig så måste jag faktiskt säga att jag har ridit LA med godkänt resultat:D.

det finns ju folk här som har jobbat åt honom:idea:
de kanske kan svara:banana:

Min häst slutade vara symaskin när jag lärde mig rida honom korrekt fram till handen, lång och låg och fick med ryggen.

Han vilar rätt bra på steget när han kommer till arbete, men han har fortfarande väldigt kort steg i förhållande till sin storlek.

Det beror ju på bakbensaktiviteten, en del har väldigt bra rörelser bak av naturen, bra lyft o vinkling, andra har det inte. Men man kan träna upp så som flera föreslagit, det viktiga är att få hästen dels mer taktmässig, dels arbeta bättre med bakbenen.

Den måste få styrkan att kunna vila på steget men även läras att vinkla mer i hasen. Man kan rida i vatten om man har, högt gräs mm. Det ger mer rätt rörelse bak, som man sen vill ha kvar och får träna mkt för att öka på successivt.

(Du har väl sett alla tjusiga bilder på hästar i snö och högt gräs med såååå fint steg:p)

Grunden är att hästen är lösgjord och fri i bogarna och kan arbeta i en bra form, ur det kan man rida fram mer trav men man måste komma ihåg att även träna styrkan och smidigheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 198
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III