Stor familj

Sv: Stor familj

Min lillebrors sambo kommer från en familj med 9 barn. Ålder 4-20 tror jag. De 2 äldsta är ett litet hopp ifrån de övriga.
Bägge föräldrarna jobbar. Hon har varit fritidsledare på fritidsgården på jobbet ;) Som m hon inte hade nog av att ta hand om barn. Nu är hon sjuksköterska om jag har förstått det rätt.

Deras barn är väluppfostrade, halvvilda ;) och hjäper varandra med supermycket. Men märker inte av dom när man är där på kalas. Det blir ganska stora kalas ;)

Men jag själv ska abslut inte ha många barn.... Fast att det verkar gå bra för dom i TV ;)

Nej, jag vill inte ha det som de har det. Vill ha max 3 barn så att jag har tid att lägga ned ordentligt med uppmärksamhet och vill någon ha en tidskrävande hobby, som tex ridning eller hockey, så vill jag kunna hjälpa till med skjuts och kunna köpa häst/utrustning osv. Sen så är jag egoistisk också och vill kunna ha kvar mina hästar, med 7 barn skulle det aldrig gå... Tror inte att min kropp skulle klara av så många graviditeter och förlossningar heller.

jag är uppväxt i storfamilj, 7 barn är vi.
jag ska max ha 3 barn, efter 3:e ongen så steriliserar jag mig.

alla familjer är ju olika men i vår så fick vi inte all den uppmärksamhet vi behövde och ekonomin var dålig. trots det så hade vi en otroligt lycklig barndom och vi fick vara barn länge. inga speciella ansvar eller överlastande av småsyskon på oss, jag tror inte att nån av oss var speciellt jobbiga och inga stora tonårsrevolter.

Att kunna känna och ge kärlek till alla barn är inte vad jag pratar om iallafall. Mer att ge var barn individuell ensam- och kvalitetstid.
.

Det är det jag menar också. Älska alla barnen tror jag inte är något problem men att hinna ge alla barn precis den uppmärksamhet och egna tid med föräldern som krävs tror jag är svårt. Jag vill också precis som ngn mer skev kunna köra barnet till hobbyn och där verkligen vara delaktig (så länge barnet vill det), inte leka taxi varje kväll för att stressa runt med olika aktiviteter.

Jag vill också kunna åka på semester med barnen och det tror jag är svårt med alla barn.

Jag dömmer inte dom som har många barn på något sätt och dom verkar få ihop det bra men jag skulle inte vilja ha det så. Sen ser man bara några enstaka familjer på Tv, jag tror det finns många familjer med många barn där barnen inte mår bra.

Såg tex. en dokumentär om "oktamam" (hon som fick åttlingar). Nu är det iof väldigt extremt men där fick dom äldre barnen nästan inte se sin mamma. Dom fick leka på övervåningen och dom små barnen med sin mamma på undervåningen.

*kl*
6-7 barn måste vara en livsstil. Enda sättet som jag i så fall skulle kunna tänka mig att det är en bra idé är om det är utdraget under 15-20 år så att det är minst 3 år mellan barnen. Men jag har väldigt svårt att förstå varför man vill ha så många barn, om man verkligen älskar barn så borde man väl känna att man vill lägga tid på det enskilda barnet och umgås mycket, inte lägga en massa tid på att få hushåll och ekonomi att gå runt som man måste med 6 st.

Om alla mina förlossningar gick lika enkelt som när min son föddes så hade jag mer än gärna fött barn sju, åtta gånger till, men aldrig att jag skulle vilja leva som niobarnsmor. Jag trivs så fenomenalt bra med att vara enbarnsmamma och jag kommer förmodligen inte skaffa fler barn. Mitt liv cirklar inte kring barn och jag vill inte att det ska vara så heller. Jag är helt enkelt mer hemmastad i rollen som "fristående enhet" än i mammarollen.

Jag har i min närhet två riktigt stora familjer (runt 10 barn) och de utgör båda två exempel på hur jag absolut inte vill leva mitt liv eller fostra mina (mitt) barn.

Det är det jag menar också. Älska alla barnen tror jag inte är något problem men att hinna ge alla barn precis den uppmärksamhet och egna tid med föräldern som krävs tror jag är svårt. Jag vill också precis som ngn mer skev kunna köra barnet till hobbyn och där verkligen vara delaktig (så länge barnet vill det), inte leka taxi varje kväll för att stressa runt med olika aktiviteter.

Jag vill också kunna åka på semester med barnen och det tror jag är svårt med alla barn.

Jag dömmer inte dom som har många barn på något sätt och dom verkar få ihop det bra men jag skulle inte vilja ha det så. Sen ser man bara några enstaka familjer på Tv, jag tror det finns många familjer med många barn där barnen inte mår bra.

Såg tex. en dokumentär om "oktamam" (hon som fick åttlingar). Nu är det iof väldigt extremt men där fick dom äldre barnen nästan inte se sin mamma. Dom fick leka på övervåningen och dom små barnen med sin mamma på undervåningen.
Åttlingar? :eek: Hur tidigt kom de? Alla som bär på fler än ett barn föder ju för tidigt och alla komplikationer som kan bli vid flerbarnsfödsel. Jag såg på någon fakta kanal just om en familj som hade fått femlingar efter att de hade först haft en. De hade ordnat så att en dag i veckan fick varje barn sin dag och mamman hade en dag, då pappan fick vara hemma ta hand om dem. Annars var det mamman som var hemma och tog hand om alla barnen.

Fast hon med attlingarna var nog inte riktigt klok tyvarr...

Jag har lyssnat pa en dokumentar om en familj med 11 barn (tror jag det var) men na, sa manga skulle jag inte vilja ha. Men garna 4. Tyvarr ar vi inte eniga sa det far racka med tva :)

Nej, verkligen inte klok någonstans. Jag och sambon satt mest helt förvånade åt allt hon sa och det hon gjorde.

Jag hade nog tänkt ha ett barn till att börja med men så blev det ju två på en gång. Vi kände båda två att vi ville vänta med en ev. 3:a tills de två första blev äldre. Man vill ju känna att man verkligen hinner med varje barn och med 3 blöjbarn hade bara toa- och klädservice blivit ett heltidsjobb.
Nu har vi vår 3:a (de äldre barnen är 5 år) och det känns helt perfekt!:love:

Skillnaden mot 2 barn är dock att det känns som att man numera har en "skock" barn när man drar iväg på någonting.:D

Jag hade en väldigt stark längtan till det 3:e barnet (precis som till de 2 första) men nu känner jag mig färdig med barnaanskaffandet. För tillfället i alla fall.;)

Jag kan nog också känna en rädsla att med fler barn så ökar risken för att något ska gå fel med sista barnet, det är ju smått otroligt att man ändå fått 3 st friska barn.

Aldrig att jag skulle klara att ha så många barn. Som flera andra redan påpekat så vill jag ha tid och kraft för att kunna finnas där för alla mina barn, ge dem egentid och kunna låta dem ha en dyr och tidskrävande hobby om de vill det. Samtidigt som jag inte kan tänka mig att vara hemmafru eller lägga ner min egen ridning och mitt eget hästintresse.
Har själv tre syskon, och jag som håller på med ett dyrt intresse, märker ju av att de andra tre knorrar om att de kommer i andrahand. Syrran rider själv, så hon är väl inte så farlig, men bröderna är motsträviga. Och så vill inte jag ha det.
MAX två barn för min del, det har jag sagt länge. Och gärna med en större åldersskillnad, så jag har hunnit ge ettan några "egna" år innan tvåan kommer.

Jisses :eek: Hon är inte klok! Överlevde förresten alla åttlingar? :confused: De måste ha kommit oerhört tidigt! 14 ungar?? NEJ TACK!!

Alla lever och är friska, googla på "octomom" så får du upp massor om henne.
Det var ett av dom sämsta exemplen jag kom på när det handlade om att ha många barn.

kl

Jag är uppvuxen i en familj med 6 barn och jag har verkligen haft en bra uppväxt. Men jag hade aldrig i livet velat vara förälder till oss ilbattingar! Men det handlar ju om hur man är som person. Jag har 3 barn mellan 8 och 2 och det räcker mer än väl så nu blir det inga fler!
Nu vill jag kunna jobba en hel vecka utan vab, kunna vara spontan, ha tid för en hobby som ridningen.

Jag och sambon har 6 barn tillsammans.
En 3 och 4-åring ihop, han har en 13 och 15-åring, och jag en 18 och snart 20-åring.
18-åringen bor med kille, och resten här.
Nu har vi ju fler stora barn än små, så jag tänker inte så mkt på att vi är många.
Ska vi åka på nåt ihop åker de stora med 20-åringen i hans bil.
Vi bodde stort innan de små kom, så vi har inte ändrat så mkt, mer än att jag har pluggat hemifrån.
Vi har även 2 hästar.

Däremot hade jag inte velat ha 6 egna barn med sådär ett par år emellan.
Sambons barn har ju i perioder bott med mamman och även varannan vecka. 20-åringen bodde förut hos pappan och 18-åringen här, så i snitt har vi haft 3 barn på heltid.

Tror du inte man löser det då? Jag känner i alla fall inte att jag fick mindre tid när 2an föddes. Vaken till familjen eller egentid.

Nej jag skulle nog inte få ihop det, dygnet har bara 24 timmar hur gärna jag än hade önskat annorlunda.

Det är skillnad på två barn och åtta-tio stycken, alldeles säkert. Två barn är vad vi eventuellt siktar på och som jag känner att jag skulle mäkta med och fortfarande kunna vara den mamman jag vill. Men med åtta stycken så känns det omöjligt att ge var och en av dessa barn egentid på premisserna jag beskrivit.

*kl*
Nej, jag har nog aldrig drömt om en massa barn (nu är det dessutom försent för att hinna med en sån mängd). Två har varit min "idealbild", men kanske jag skulle kunnat tänkt mig tre eller max fyra också om livet tett sig annorlunda.

Men jag kan samtidigt fascineras och ha en förståelse för dem som väljer att skaffa så många barn. Det måste vara en väldans massa jobb, men också väldans roligt på många sätt! En livsstil.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 357
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 875
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar