Stoppa om semiullstoppad sadel?

minfux

Trådstartare
Hej! Jag undrar om någon här fått sin semiullstoppade sadel justerad/omstoppad? Hur mycket går egentligen att påverka? Vad har ni för erfarenheter? Utför alla sadelmakare detta?

Tekna och Ordo equester är de jag vet har denna stoppning.

Jag har en ordo hemma på prov som jag gärna vill köpa, men som blivit lite knepig i stoppningen och behöver jämnas till.

Mycket tacksam för svar!

Hejhej! Jag har inte stoppat om någon sådan (helt enkelt för att ingen kund haft en sadel med den typen av bossa/stoppning, ännu). Men vet kollegor som gjort det och kan inte tänka mig att en sadelmakare som kan stoppa sadel inte gör det om sadeln bara är omstoppningsbar (dvs det finns stoppningshål i bossan för att ta ut/stoppa in ull). Jag har fått intrycket att passformen kan påverkas något, inte överdrivet mycket (mindre än på en bossa som är stoppad med enbart ull, men det är ju egentligen inte konstigt, men finjustering av passformen), med stoppningen på dessa sadlar. Jag föreställer mig att det är lite begränsat hur mycket en kan göra iom att utrymmet för ullen lär vara mer begränsat. Den ull som finns i bossan ska gå att byta ut helt.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Anläggning Hej! Jag har en liten fundering.. Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader...
2
Svar
30
· Visningar
3 701
Senast: Shaggy
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar