Stopp på lånekarusellen?

Jag skiter i vilken fastighet det handlar om. Du kopplar inköpspris till underhållskostnad - vilket är FEL.

FEL.

Tokigt.

Irrelevant.

Jag kompletterar

Där tar man upp 6% ;) Men vad vet jag???
Driftkostnadernas storlek och utformning enligt : https://www.lantmateriet.se/globala...och-fastighetstaxering/2010/110_2013_2774.pdf
Men kollar du lite längre ner ser du hur uh kostnaden varierar under ett hus;s livstid

Naturligtvis kan du på detta viset inte fastställa ett enskilt hus;s uh-kostnader, men det har jag ju inte heller hävdat.

10 000kr i drift per månad??? Vad är det för ett hus du räknar på?
Undrade detsamma. Vi som värmer kåken med el har vintertid en elräkning på under 6000. Sen är det klart att när man nu ska lägga tak och framöver nytt badrum och kök kommer det kosta en slant men det går väl in under de där procenten i underhåll?

En säger att det minsann inte är farligt att röka, för deras morfar rökte 3 askar om dagen och han blev 93.
Naturligtvis ingen lögn
Andra säger att de ror runt uh och drift för 50 000 per år för sin kåk.
Naturligtvis ingen lögn.
Men vad bevisar det?
Ingenting utom att i just det enskilda fallet så förhåller det sig så.

Vad jag säger är, att det är rimligt att i genomsnitt räkna med 1% på inköpsvärdet i drift o uh inkl kapitalkostnader för den genomsnittliga kåken. På en ny kåk med hög belåning räcker det inte på en gammal kåk utan lån blir det över....

När du säljer en lägenhet eller ett hus med ett 20 år gammalt kök så påverkar det ju priset negativt.
För ingen vettig betalar väl fullt för ett 20 år gammalt marbodal, som man kanske inte ens gillar.
De flesta river ändå ut köket och sätter in ett de gillar
Där Alexandra bor (skulle jag tro) och där jag bor och bodde gav det inte ett öre att renovera upp hus för att sälja utan det var bara slöseri med pengar. Renoverade du var det för din egen skull, inte för framtida försäljning

En säger att det minsann inte är farligt att röka, för deras morfar rökte 3 askar om dagen och han blev 93.
Naturligtvis ingen lögn
Andra säger att de ror runt uh och drift för 50 000 per år för sin kåk.
Naturligtvis ingen lögn.
Men vad bevisar det?
Ingenting utom att i just det enskilda fallet så förhåller det sig så.

Vad jag säger är, att det är rimligt att i genomsnitt räkna med 1% på inköpsvärdet i drift o uh inkl kapitalkostnader för den genomsnittliga kåken. På en ny kåk med hög belåning räcker det inte på en gammal kåk utan lån blir det över....

Nej, det är inte rimligt att ha en schablon kopplad till inköpsvärdet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka