Stopp på lånekarusellen?

Men du envisas ju med att räkna procent på fel ingångsvärde. Så du är helt fel ute.

Underhållet är också en tiondels promille av inköpspriset för ett jetflygplan. Bara för att summan i snitt blir rätt, vilket jag ifrågasätter, betyder inte att det har någon relevans alls.

Men du envisas ju med att räkna procent på fel ingångsvärde. Så du är helt fel ute.

Underhållet är också en tiondels promille av inköpspriset för ett jetflygplan. Bara för att summan i snitt blir rätt, vilket jag ifrågasätter, betyder inte att det har någon relevans alls.
Jas har visserligen låga underhållskostnader för att vara en jakt. Men läger du sedan till den peng du måste lägga undan för att kunna skaffa ett nytt så.....

5% av kökets värde. Inget med husets inköpspris.

Eller menar du att IKEA tar 800% mer betalt för kök i Stockholm än i Norrland?

Inse att du är ute och cyklar.
Som jag sade tidigare, du kan tan problem hitta kåkar som skjuter lååångt över 1% och kåkar som ligger långt under. Och dina exempel visar ju att du väljer enskilda exempel.
Jag talar, som jag förklarat om ett genomsnitt.
Gamla, nya kåkar, med läge, kåkar utan osv. Det är samma sak som med hästar, du kan ta fram ett genomsnittspris på en islänning, Men det behöver ju inte stämma med priset för det senaste öket du köpte....

Ta livslängden på ett jet fördela dessa år på 100% enheter så tror jag knappast du landar på en tiondels promille....

Som jag sade tidigare, du kan tan problem hitta kåkar som skjuter lååångt över 1% och kåkar som ligger långt under. Och dina exempel visar ju att du väljer enskilda exempel.
Jag talar, som jag förklarat om ett genomsnitt.
Gamla, nya kåkar, med läge, kåkar utan osv. Det är samma sak som med hästar, du kan ta fram ett genomsnittspris på en islänning, Men det behöver ju inte stämma med priset för det senaste öket du köpte....

Jag skiter i vilken fastighet det handlar om. Du kopplar inköpspris till underhållskostnad - vilket är FEL.

FEL.

Tokigt.

Irrelevant.

Och du ska inte ha ngn bostad resten av livet då?

En bostad behöver nödvändigtvis inte hyras. Om man ser det ur bankens ögon så är det ju de 500' du gick förlust med som ska betalas. Och den kalkylen klarar de flesta.

Sen att många inte kommer kunna bo kvar i staden de bott i osv, för de måste hyra bostad. Det ser nog banken som ett problem som inte angår dem.

Så sett ur bankens ögon är det då 500' du ska klara att betala.

Ta livslängden på ett jet fördela dessa år på 100% enheter så tror jag knappast du landar på en tiondels promille....

Inköpspris 38,25 MUSD = ca 326 miljoner svenska spänn. En tiondels promille är 32600 kr - inte så illa pinkat för underhållskostnaden för en svensk normalvilla. Bankerna räknar med en schablon på knappa 30.000 kr per år.

http://www.businessair.com/aircraft/jet/gulfstream-g550-41

Inköpspriset på privatjet är inte mer relevanta för underhållskostnaderna för en svensk villa för det.

Jag kan skatta mig lycklig tydligen som har ett hus som inte är renoverat sen 80-talet (förutom ny värmeanläggning) och som kommer kosta ungefär 45 000 kr per år i underhåll.

Så snett blir det med procent på huspriset.

Sen så är köket i nämnda hus alldeles utmärkt. Vitvarorna är modernare än 80-tal såklart. Men själva köket är utmärkt skick. "Tyvärr" eftersom nån kräktes ut furu över hela köket där på 80-talet. Tyvärr gjorde de jävligt hållbara vinröda mönstrade korkmattor på 80-talet med. Tydligen odödliga.

Dvs huset måste inte renoveras trots att det är trettio år sen. Men man (jag) vill liksom det. Det enda som BEHÖVS invändigt är att byta våtrumstapet. I övrigt så behövs inget göras om man tycker om en. nostalgisk tidsresa...

Så gör de hemskt dåliga kök nu för tiden, eller räknar man med att folk VILL byta kök var tionde år tex?

Jag kan skatta mig lycklig tydligen som har ett hus som inte är renoverat sen 80-talet (förutom ny värmeanläggning) och som kommer kosta ungefär 45 000 kr per år i underhåll.

Sen så är köket i nämnda hus alldeles utmärkt. Vitvarorna är modernare än 80-tal såklart. Men själva köket är utmärkt skick. "Tyvärr" eftersom nån kräktes ut furu över hela köket där på 80-talet. Tyvärr gjorde de jävligt hållbara vinröda mönstrade korkmattor på 80-talet med. Tydligen odödliga.

Dvs huset måste inte renoveras trots att det är trettio år sen. Men man (jag) vill liksom det. Det enda som BEHÖVS invändigt är att byta våtrumstapet. I övrigt så behövs inget göras om man tycker om en. nostalgisk tidsresa...

Så gör de hemskt dåliga kök nu för tiden, eller räknar man med att folk VILL byta kök var tionde år tex?
De räknar nog med att folk VILL byta kök och badrum och tapetsera mm var 10 år.
Speciellt om man har småbarn

Så underhållet på jas ligger på 58 000 per år
Då byter de väl aldrig motorn på ett flygplans livcykel då? Bara som exempel.
Och vad kostar en huv efter en fågelkontakt ?:confused:

En bostad behöver nödvändigtvis inte hyras. Om man ser det ur bankens ögon så är det ju de 500' du gick förlust med som ska betalas. Och den kalkylen klarar de flesta.

Sen att många inte kommer kunna bo kvar i staden de bott i osv, för de måste hyra bostad. Det ser nog banken som ett problem som inte angår dem.

Så sett ur bankens ögon är det då 500' du ska klara att betala.
Javisst ska de femhundra betalas, men hur löser du boendet mens du betalar av dem? hemma hos mamma?

När du säljer en lägenhet eller ett hus med ett 20 år gammalt kök så påverkar det ju priset negativt.
För ingen vettig betalar väl fullt för ett 20 år gammalt marbodal, som man kanske inte ens gillar.

Javisst ska de femhundra betalas, men hur löser du boendet mens du betalar av dem? hemma hos mamma?

Du antar att exempelpersonen har så dålig inkomst att hen efter att ha betalt på ett 5 miljonerslån inte har råd att betala på ett kvartsmiljonlån och en hyra samtidigt?

Jag förstår nu varför du ser problem där andra inte gör det.

Jag kommer snart ha nästan 500' i lån att betala av på 25 år. Jag räknar med att utan minsta besvär kunna betala det - och betala min bostad, ha mat på bordet, ha häst och... Du fattar.

När du säljer en lägenhet eller ett hus med ett 20 år gammalt kök så påverkar det ju priset negativt.
För ingen vettig betalar väl fullt för ett 20 år gammalt marbodal, som man kanske inte ens gillar.

Vem sa jag betalade fullt ut? Jag räknade på 450 000 kr. Värdet med en normalmodern insida osv är ungefär 750'.

Men 10% på inköpspris är 45' per år i underhåll. Räknemetoden är under all kritik, men det är den du framfört i tråden. Ser du nu problemet med den? (För nej det är inte guldkranar i 5 miljonershusen. Eller jo förresten, om det skulle ligga i området där jag köpte hus så skulle det ha guldkranar om det kostade 5 miljoner...)

Ja det var ju ungefär det jsg skrev?
De som gjort bostadskarriär har en fördel.
En kompis till mig fick för ca 15 år sedan en etta i Birkastan av sina föräldrar. Den hade gått upp 3,2 miljoner, över 150% när den såldes.

En annan kompis till mig har bott utomlands och är i nuläget på g att ge sig in i marknaden. Hen har inget att sälja/byta med. Då blir det ganska mastiga lån om man ska köpa en etta för drygt 4 mille. Personligen hade jag aldrig tagit ett så stort lån även om banken sagt ja.

Jag upplever att i takt med att stan växer så är det allt fler som faktiskt går in på marknaden och köper för första ggn. Och som priserna ligger nu är det helt galna summor även för ettor i förort. Har folk inte massa likvida medel liggande nånstans (få har nog 4-5 mille cash över (jag kan iofs ha fel) så blir det att gå till banken.

Visst är det otroligt stora skillnader i vilka möjligheter olika personer har att få tag på en lägenhet, men om man ska hålla sig till hur det faktiskt ser ut så är det inte några 4-5 miljoner man behöver för att få sin första etta. Just nu ligger det ute ett 20-tal ettor för 1-1,5 miljoner med ca 15-30 minuter på SL-kortet till Stockholm C. Det är mycket det också, men inte 4-5 miljoner åtminstone och överkomligt att få lån till ifall man har ett fast jobb (om man kan fixa kontantinsatsen).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka