Stopp på lånekarusellen?

landsbygdsbo

Trådstartare
Undrar om det stämmer. Bryssel har tydligen beslutat att banken inte får låna ut mer pengar till bostadsköp/byggande/renoveringar än vad låntagaren rimligtvis kan betala igen under sin resterande livstid.

Ett hus på 4 miljoner (inte orimligt i Stockholm ex.) Skulle då inte kunna finansieras av en normal inkomsttagare/familj.
Kombinerar man detta med de högre kraven på egen insats så lär bostadspriserna nog att stagnera....

Varför skulle det inte gå att betala igen ett huslån på ett hus för 4 miljoner på en livstid? Även om man tänker sig noll prisutveckling och noll inflation så är det knappast omöjligt.

Och just med tanken på inflationen och prisutvecklingen omöjligt att sia om hur mycket något ska kunna betala tillbaka under en livstid.

Lägger man 10 000 per månad med en genomsnittsavkastning på 4% så når man 4 mille på 21 år.
Till detta årligt underhåll (2%) o drift ca 10 000 per månad
20 000 skattade lusidorer per månad i 21 år
Eventuell värdestegring, ränteökning inte medräknat

Sedan är ju frågan hur många barnfamiljer det är som kan avsätta 20 000 per månad för bostad , värme o underhåll?
Att räkna med en värdestegring på sitt boende för att det hela ska runt har sina risker vilket man kan se i historiens backspegel

Räntan kommer förmodligen ligga lågt många år till, men vad hidrar pendeln sedan att svänga över till 14, 15%.
Jag betalade 17% på checkkrediten med full säkerhet under ngt år.Började låna för mellan 10 och 12%
Jag vet hur det känns med hög ränta.

Precis. Kan bli plättlätt att betala igen de 4 millar man lånat när man säljer för 6 millar innan pensionen ... Oavsett inkomster.
Ja om inte om funnes vore jag miljardär. Om nu fastighetspriserna kraschar istället?
Du får inte mer än 3,5 för kåken du köpte för 4? Det finns tillräckligt många som upplevde detta i slutet på förra seklet.

Så funkar det ju i Finland och jag ser verkligen inget problem.

Visst, värdet kan stiga, men det sjunka också. Man ska vara beredd på att räntor skjuter i höjden o.s.v.

Undrar om det stämmer. Bryssel har tydligen beslutat att banken inte får låna ut mer pengar till bostadsköp/byggande/renoveringar än vad låntagaren rimligtvis kan betala igen under sin resterande livstid.

Ett hus på 4 miljoner (inte orimligt i Stockholm ex.) Skulle då inte kunna finansieras av en normal inkomsttagare/familj.
Kombinerar man detta med de högre kraven på egen insats så lär bostadspriserna nog att stagnera....
Och lite inflation så ska vi nog lösa det. Här köper vanliga barnfamiljer (där ena jobbar deltid) hus för 5 miljoner.

Så funkar det ju i Finland och jag ser verkligen inget problem.

Visst, värdet kan stiga, men det sjunka också. Man ska vara beredd på att räntor skjuter i höjden o.s.v.
Och om man ser hur det ligger till idag, så har nog en minoritet en miljon i fonder o kapital om man frånser det fondsparade pensionen innebär och de värdestegringar hus o hem har.

När inte ens stora delar av den arbetande befolkningen inte ens har en årslön tillgängligt i sparkapital.

Och lite inflation så ska vi nog lösa det. Här köper vanliga barnfamiljer (där ena jobbar deltid) hus för 5 miljoner.
Jo, än så länge går det ju. men jag skulle inte gilla det läget
Jag lånade visserligen en stor summa när jag köpte min gård.
Räknade hem den på arbete inom och utom gården.
Lyckades tack vare detta få ner lånebilden till idag under 2%
Att värdet formligen exploderat beror mer på skattetekniska skäl äv avkastningsmöjligheter.
Men det kan vända lika kvickt som det steg.

Ja om inte om funnes vore jag miljardär. Om nu fastighetspriserna kraschar istället?
Du får inte mer än 3,5 för kåken du köpte för 4? Det finns tillräckligt många som upplevde detta i slutet på förra seklet.
Fast då är nya bostaden som köps för pengarna husets sålde för billigare.

Krasch i fastighetsmarknaden är inte så farlig om en bor i bostaden och ser eventuell värdeuppgång som positiv överraskning.

Nu Är jag medveten om att en del har köpt bostad i spekulationssyfte. Då är det större risk om marknaden sjunker.

Tänk om de kunde fokusera på att bygga ordentligt med bostäder istället, så hade inte priserna skjutit i höjden. Folk måste ju ha någonstans att bo! När till och med kommuner går in och köper upp bostadsrätter borde man väl reagera. Självklart ska man amortera och ha råd med räntor som stiger, men tror ändå inte att dessa restriktioner på marknaden skulle förändra vår belåning i någon större utsträckning.

Fast då är nya bostaden som köps för pengarna husets sålde för billigare.

Krasch i fastighetsmarknaden är inte så farlig om en bor i bostaden och ser eventuell värdeuppgång som positiv överraskning.

Nu Är jag medveten om att en del har köpt bostad i spekulationssyfte. Då är det större risk om marknaden sjunker.
Det är väl ofta så, att ska man köpa så är det bättre att köpa direkt efter en krasch.
kåken försvinner ju inte, någon annan flyttar ju in. men ursprungsägarna får bita i det sura äpplet

Jag vet ju att bankerna lånade till byggen o köp i flol med amorteringsfria lån bara för att köparna skulle ha råd att handla...vansinne!!

Lägger man 10 000 per månad med en genomsnittsavkastning på 4% så når man 4 mille på 21 år.
Till detta årligt underhåll (2%) o drift ca 10 000 per månad
20 000 skattade lusidorer per månad i 21 år
Eventuell värdestegring, ränteökning inte medräknat

Sedan är ju frågan hur många barnfamiljer det är som kan avsätta 20 000 per månad för bostad , värme o underhåll?
Att räkna med en värdestegring på sitt boende för att det hela ska runt har sina risker vilket man kan se i historiens backspegel

Räntan kommer förmodligen ligga lågt många år till, men vad hidrar pendeln sedan att svänga över till 14, 15%.
Jag betalade 17% på checkkrediten med full säkerhet under ngt år.Började låna för mellan 10 och 12%
Jag vet hur det känns med hög ränta.
10 000kr i drift per månad??? Vad är det för ett hus du räknar på?

10 000kr i drift per månad??? Vad är det för ett hus du räknar på?
Till att börja med har du ca 1% i underhåll per år det är väl 80 000, visst man kan leva på rost o röta ngr år vilket många kommuner har demonstrerat de senaste åren men det brukar straffa sig.
Sedan el, energi och så vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka