Stopp i avloppet

BuenoBull

Trådstartare
Tog ett bad imorse och släppte sedan ut vattnet, gick ut och tog en kopp kaffe i köket för att sedan komma tillbaka till hallen - med ett plask. Allt vatten har runnit ut på golvet i badrum och hall. Körde en nödlösning och kastade alla frottéhanddukar jag kunde hitta på golvet för att suga upp vattnet. Ringde hyresvärden vilken lätt måttligt engagerad och hon sade att hon skulle skicka ut bovärden för att kika på det. Har nu väntat cirkus 5-6 h. Hur länge är det ok att vänta på att ett sånt fel ska åtgärdas?

Till saken hör att vi haft problem med avloppet förut. För ca ett år sedan var det tvunget att ha hit en spolbil för att det var stopp ute i stammen. För ca en månad sen ringde jag hyresvärden p.g.a. avloppslukt och början till stopp i avloppet. Då hade vi såklart rensat avloppet så långt vi kunnat innan men det hjälpte föga. De kom hit och bytte ut silen (? den där mottafjängen som man hittar under gallret i golvbrunnen) för att den var för djup för själva golvbrunnen. Problem solved! I ett par veckor iaf, sedan dess har det luktat avlopp till och från och som sagt, nu är det stopp igen.

Misstänker att det kan vara nåt i stammen nu igen vilket jag försiktigt påtalade för dem sist de var här, men de tog nog ingen större notis om det :) (min far är rörmokare)

De borde komma ut idag iallafall och åtgärda stoppet men det kan ju ta längre om det sitter illa till. Förmodligen måste de riva upp golvet i hallen och sätta in en tork där också. Hoppas du har hemförsäkring...

De kom ut dagen efter, igår alltså. Jag var inte hemma men de fick gå in med nyckel så egentligen vet jag inte vad som är gjort. Delarna till golvbrunnen var tillbakasatta iaf... Inget meddelande lämnade de heller. De är så bra vår hyresv'rd!

Absolut har vi hemförsäkring! Men hyresvärden var inte så brydd i att det har legat vatten på golvet, jag påpekade att ena dörrkarmen var trasig och att den sugit upp vatten men det var nog tydligen ingen fara... Borde jag kanske ringa tillbaka och åtminstone få det noterat så inte vi blir skyldiga ifall det skulle bli fukt/mögelskador?

Vattnet rinner fortfarande segt...

F.ö. - blir det automatiskt så att det blir "vårt fel" för att det rinner ut vatten på vårt golv fastän problemet inte var hos oss utan ute i stammen?

F.ö. - blir det automatiskt så att det blir "vårt fel" för att det rinner ut vatten på vårt golv fastän problemet inte var hos oss utan ute i stammen?

Nä det är inte ditt fel om hv slarvat med stamspolning, kan ju tom vara så att det sitter ute i gatan och då brukar det vara kommunens "fel".
När man kommer med spolbil så lokaliserar vi normalt vart stoppet sitter och sitter det hos dig blir det ditt problem, sitter det längre ut i stammen är det hyresvärden och sitter det i gatan är det kommunens problem.
Är det ett återkommande problem kan det ju vara dags att gå ned med kamera och se om det är något fel.

Som jag misstänkte då :) Ska ringa tillbaka till hyresvärden nu så jag får veta vad som hänt!

Tack!

Stackare, trötta avlopp är inte kul!!!!!!

Förra sommaren hade vi stopp i avloppen här. Spolbilen var ute fem gånger på en vecka (!!). Jag bor längst ner och ytterst på ledningen...gisssa vem som fick skiten inne hos sig? Bokstavligt talat alltså...fem dagar i rad. De fick gå ner med kamera till slut och hittade sand. Dom undrade hur det hade kommit dit? Jag såg sanden själv, och berättade då att grannen snett ovanför hämtade "kattsand" i ungarnas sandlåda på området... Hyresvärden blev sådääär glad på honom :meh:.

Efteråt berättade grannarna att det hade bubblat i deras avlopp i några veckor och dessutom fick de vädra för att få ut avloppslukten. Men tjenare, tack, varför ringde ni inte hyresvärden..... :banghead:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Hemmet Vi har fått en propp någonstans i avloppet. När vattnet spolar ur tvättmaskinen (som står i källaren) svämmar golvbrunnen över, samt att...
Svar
2
· Visningar
3 983
Senast: ginnies
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025