StÖÖv !!!

H

hillan_

tjaa.. jag behöver hjälp !! jag blir galen jag har en svart häst som är så enormt stövig hur mkt jag än ryktar försvinner det inte jag får panik kan man ge dom nått o äta som förbeygger eller måste jag bara fortsätta tills jag inte orkar mer :confused: hjälp

Sv: StÖÖv !!!

Det bästa är att tvätta den, och sen hålla den ren efter det genom att rykta varje dag.
Har du inte möjlighet att tvätta den funkar det bra med en svettskrapa av metall med en taggig sida, och dra bort stövet med den taggiga sidan, får bort det värsta. Eller en gummiskrapa. Det är dom som tar på djupet.
Det du måste göra med är att svampa av den när den blivit svettig, eftersom stöv består av gammlt torkat svett och hudavlagringar.

tjaa.. jag behöver hjälp !! jag blir galen jag har en svart häst som är så enormt stövig hur mkt jag än ryktar försvinner det inte jag får panik kan man ge dom nått o äta som förbeygger eller måste jag bara fortsätta tills jag inte orkar mer :confused: hjälp

Hej,, är din häst klippt, har den täcke på sig i hagen, hur mkt rids den och vilken strö står den på???

Följdfråga, har du tagit hudprov för att utesluta att den har hudparasiter???

japp hästen är klippt den har täcke på sej den rids ca5-6 dar i veckan o står på spån :crazy: nej jag har inte tagit något hudprov :confused: hmm är det vanligt med parasiter?? hon har ju väldigt fin päls annars :crazy:

tack jag har oxå tänkt på att tvätta henne men är det okej att göra det när det är kallt ute för våran slang är ute fast det finns ju varm vatten :crazy: ??

jaa den är klippt o har täcke den rids 5-6 dar i veckan o står på spån !! är det vanligt med hudparasiter :S??

Ja det går bra, men gör det så fort som möjligt så klart! Du kan ju ta hjälp av någon så gör ni en sida var? Sen ska ju hästen så klart få svettäcke och stalltäcke på sej och stå inne resten av dagen och natten!

tack jag har oxå tänkt på att tvätta henne men är det okej att göra det när det är kallt ute för våran slang är ute fast det finns ju varm vatten :crazy: ??

Tycker inte det är så kallt nu att du inte kan bada honom, är ju typ 10 grader varje dag (om du inte bor i Norrland). Låt honom sedan torka inne med ngt fliestäcke eller sådant på sig : )

okejj va braa då kan jag ju börja med det o se om det hjälper :)

Istället för att tvätta, för det kan man ju inte göra varje dag, torka av henne med en lätt fuktad trasa efter att du ryktat. Kanske funkar med en torr putsduk oxå, beror lite på vilken typ av päls hon har.

alltsåå hennes päls är rätt grov fast inte tät :crazy: hehe !

Så klart kan man inte schamponera varje dag, det förstör fettbalansen i pälsen, däremot så kan man schamponera för att bli av med stövet, som ts ville, men sen gäller det ju att underhålla med rykt och att svampa av med svamp där hästen blir svettig efter ridning.

ja det är jag medveten om...tyckte bara att det skulle vara enklare i längden att använda en putsduk som drar åt sig stöv och damm, än att tvätta...

Haha du har aldrig haft en riktig stövråtta hör jag, en av mina är en sådan (vet inte hur extrem TS är) men denna finns inte en chans att hålla efter med bara ryktning (Inga problem alls att slå hundra skrapor från honom om han inte blivit badad de sista veckorna och kritt vitt stöv är det också vilket är rena hudavlagringar (svett stöv är grått). Vissa hästar bara är så den perioden de går med täcke är det bara att vackert tvätta dem varje vecka eller så får man leva med en stövig häst (inkl snyggt vit utrustning när den varit på hästen).
En sak jag ännu inte testat men som borde kunna funka dock är kanske en hästdamsugare.

Jag har också en stövråtta, man kan schamponera honom på förmiddagen och täcka honom från topp till tå men när man kommer tillbaka efter ett par timmar ser han ut som om han inte har sett en ryktborste på flera veckor.
Och precis som Gylle skriver så är det extra jobbigt nu när det är täckes period. Blir nästan ÄNNU värre av alltför ivrig rykt......

Min var oxå väldigt stövig förrut, men han blev bättre när jag bytte foder. Jag tror att mycket stöv är ett tecken på att dom får för mycket av något ämne så att det så att säga kommer ut den vägen. Jag är allergisk ock klarar inte så bra när dom stövar mycket, så en grej som jag har lärt mig är att först borsta som vanligt med rotborsten för att så att säga få upp stövet från djupet sedan så fyll en hink med ganska så varmt vatten, så varmt att du bara precis klarar att ha händerna i den. Sedan så använder du en medelmjuk och tät borste, doppar den i vattnet och skrapar av det mesta av vattnet på kanten av hinken borsten ska nästan vara torr bara lätt fuktad. Borsta sedan hästen som vanligt, du kommer att märka att allt stöv fastnar i borsten när borsten är "full" så gör du bara om proceduren, detta sätt är mycket mer effektivt än rykt och jag har inte ryktat min häst på dom senaste 5 åren :bump: Jag hoppas att det fungerar lika bra för dig som det gör för mig:)

Min var oxå väldigt stövig förrut, men han blev bättre när jag bytte foder. Jag tror att mycket stöv är ett tecken på att dom får för mycket av något ämne så att det så att säga kommer ut den vägen. Jag är allergisk ock klarar inte så bra när dom stövar mycket, så en grej som jag har lärt mig är att först borsta som vanligt med rotborsten för att så att säga få upp stövet från djupet sedan så fyll en hink med ganska så varmt vatten, så varmt att du bara precis klarar att ha händerna i den. Sedan så använder du en medelmjuk och tät borste, doppar den i vattnet och skrapar av det mesta av vattnet på kanten av hinken borsten ska nästan vara torr bara lätt fuktad. Borsta sedan hästen som vanligt, du kommer att märka att allt stöv fastnar i borsten när borsten är "full" så gör du bara om proceduren, detta sätt är mycket mer effektivt än rykt och jag har inte ryktat min häst på dom senaste 5 åren :bump: Jag hoppas att det fungerar lika bra för dig som det gör för mig:)

heh sshit det verkar va ett redigt bar tips det ska pröva det direkt när jag åker upp idag =D hihi det tar ju så himla lång tid att bara stå o rykta o rykta o det inte hjälper o det ser ju såå ofräscht ut såå jag ska verkligen pröva detta tack ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar