STOOORA arabhingstar.

Nu frågade inte jag efter er personliga åsikt utan efter rekommenderade hingstar. Jag har inte köpt mitt kallblod utan fött upp både henne och hennes syster själv. Tack för rådet att inte korsa nsv/arab men som sagt "gatukorsningen" skulle kanske passa mig, vem vet?! Det får vi kanske aldrig veta! Men det finns värre korsningar än arab/nsv och nej de korsningar som jag sett har haft just nsv på modersidan och arab på fadersidan.

Tack ändå för att ni tog er tid men nästa gång kanske ni kan hålla er till vad jag frågade efter! :smirk:

Sv: STOOORA arabhingstar.

Det kanske var hårda ord som gjorde dej irriterad att de vill att du ska sälja och skaffa dej en annan häst.

Jag förstår att du givetvis är fäst vid din egna uppfödning...men är du ute efter en ridhäst så är det ju som så att ett föl brås ju mest på sin mamma.Men visst en arab är en utmärkt förädlare många gånger.

Jag håller dock med dem att det alltid är bäst att avla rasrent med tanke på avkommans framtida säkerhet då det ofta är korsningar som far ner som slakthästar ner till Italiens tillsammans med vbl med mera.Även om man tänkt att ha fölet till eget bruk så vet man ju aldrig vad framtiden tar med sej.

Ditt sto kanske ger alldeles fantastiska avkommor inom den egna rasen-vem vet!?! Hon kanske även har något att tillföra rasen för framtiden.Ingen menar att du för dens skull skulle ha ett dåligt sto....bara för att man påpekar att man bör avla rasrent.

Mitt bästa tips är att låna ett sto för att avla fram din ridhäst...om det är just en RIDHÄST du vill ha fram.

Risken är stor att du får fram en ngt nättare häst...fast ändå med usel ridbarhet...det vill säga att det blir som det du rider nu ändå...bara snäppet smalare över ryggen.Om du nu väljer att avla på ditt egna sto.

Men,men visst förekommer det goda korsningar också....

Ja, din är ju efter Om el Tanam väl? Han "brukar" ju kunna ge större avkommor, FAST man inte kan vara säker! Jag blir ju nöjd bara jag får ett välskapt föl den dagen det sker, men tycker ändock att mnan kan chansa med en större hingst bara för att! Hoppas att din fia blir lite större da! För din skull! Men hon är vacker iaf! :bow:

ja det stämmer. e om el tanam.

men hon är väldigt hög bak, så hon borde stanna på iaf 155.
hennes helbror är 157 cm.

dom kan ju växa länge så :-)

men UNDERBART temperament har hon iaf!

Noteca skrev:
""Sedan har Du en annan ras i Ditt sto också, och även detta spelar roll....Då är det ju bättre att välja en frisk, sund hingst med hög ridbarhet, hållbarhet, verifierad fertilitet, exteriört korrekt o.s.v. ...o.s.v. Eller?!""

Naturligtvis väljer jag ju dessa egenskaper som du nämner, men du får det nästan att låta som att jag ska strunta HELT i storleken på hingsten..? :cool: Jag ser ingen anledning att bortse från storleken, för mig är det också en viktigt detalj, ÄVEN om det inte är någon som helst garanti. MEN det är ju egentligen inte något... Då kan man ju lika gärna köpa en färdig häst... :smirk:

Naturligtvis väljer man den hingst med flest av de önskade egenskaperna man vill åt och som matchar stoet i övrigt.

Tack för ditt svar

Skita och skita i men som sagt var...när det gäller araber KAN det vara oerhört svårt att förutse storleken och att välja en arabhingst till Ditt sto bara för att just han är stor, ser jag ingen direkt idé med....
Så gör som Du vill..... ;) ...jag och andra har bara gett råd...det enda man kan förlita sig på är sina intuitioner...men goda råd är ju aldrig fel....
Du frågade, jag m.fl. svarade :D, som har erfarenhet av rasen....

mvh
Carina

__Stilett__ skrev:
ja det stämmer. e om el tanam.

men hon är väldigt hög bak, så hon borde stanna på iaf 155.
hennes helbror är 157 cm.

dom kan ju växa länge så :-)

men UNDERBART temperament har hon iaf!

Hur stor var hon nu som 3-åring (?) - 140? Då tror jag tyvärr inte hon blir så hög som 155! :crazy: Gissar hon stannar på 145 som max....tyvärr.....Hon har ju växt klart denmesta av storleken på sin höjd....

mvh
Carina

Ja, alltså, jag menar inte att era råd skulle vara dåliga eller att ni inte har erfarenhet :bow: , det är inte det, tycker inte att jag har antytt det heller? Jag undrar bara vad som är fel i att åtminstånde prova en större arab som ÄVEN har de andra egenskaperna man söker?

Om du har två hingstar som båda har egenskaper som passar ett sto, men den ena har större förfäder sedan länge tillbaka och har gett ganska stora avkommor, och du hoppas på att iaf få en liiite större avkomma än stoet, skulle inte du också välja den större hingsten bara för att prova? Chansen borde ju vara större med han än med den lilla, ÄVEN om jag vet och förstår att det kan slå fel. Det är ju mycket annat som kan slå fel också, så man kan ju inte vara säker på nånting igentligen. ;)

Kanske kommer ut en ren eller något, man kan aldrig så noga veta :D

Nämen, håller med i det du säger. Skulle absolut göra som du. Aldrig fel att försöka hitta en hingst som har allt man söker för att iaf chansa och hoppas att han nedärver sina fina egenskaper.

Noteca skrev:
Ja, alltså, jag menar inte att era råd skulle vara dåliga eller att ni inte har erfarenhet :bow: , det är inte det, tycker inte att jag har antytt det heller? Jag undrar bara vad som är fel i att åtminstånde prova en större arab som ÄVEN har de andra egenskaperna man söker?

Om du har två hingstar som båda har egenskaper som passar ett sto, men den ena har större förfäder sedan länge tillbaka och har gett ganska stora avkommor, och du hoppas på att iaf få en liiite större avkomma än stoet, skulle inte du också välja den större hingsten bara för att prova? Chansen borde ju vara större med han än med den lilla, ÄVEN om jag vet och förstår att det kan slå fel. Det är ju mycket annat som kan slå fel också, så man kan ju inte vara säker på nånting igentligen. ;)

Njae, det var en känsla jag fick att Du inte gillade rekommendationerna.....
Prova Du.....det kostar ju en del att prova, men vill Du satsa på det, så gör det.....
Betonar dock igen.....Du kan aldrig vara säker på storlek även om den finns i de närmaste generationerna med "större" hästar.....eftersom "blood will always tell"

Lycka till...
mvh
Carina

Jag kan ju nämna mankhöjden på tre helbröder med härstamningen e.Eldorado U. Welona e. Mamluk
El Camillo låg under ponnymått,
El Wodkine är nog runt 152
medan lillbrorsan El Waldo närmar sig 160.

Jag har en arabvalack, som råkat bli 168 cm i mankhöjd. Han är efter Imppulse och undan Gramma. Kan det vara något att kolla upp? Hans halvbror Imppressive är väl verksam inom svensk arabavel, ifall inte Imppulse går att få tag i? Lycka till med ditt projekt!

Haha jag hade en stallkamrat som hade en arabvalack efter Algomej som var 165 cm.Så visst finns det stooora araber...

Enligt en bekant till mig som jobbat mycket i Mellanöstern, så är det mycket vanligt att kapplöpningsaraberna där ligger över 160 i mkh. Det är väl bara i Europa och den "civiliserade" västerländska världen som vi eftersträvar små, gracila rådjursliknande araber... Min gamla kille, efter Eldorado, är 154 cm och räknas, enligt vissa, in i skaran "stora araber" :D

Jag vill ge förslaget Pamir e: Nadejni u: Preria. Han är själv 155 cm. Är far till bla Lill Sham (154cm), Pamill, Pamor, Black Jack, Palett, mm. Alla Ingrid Kindhs galoppstjärnor. Med honom får du prestation.
Eller hans son Lill Sham så får du in superstoet Djamiljah
// Linda

tror hon ligger på 148-151 cm just nu.
o högre bak.

hon ärdock väldigt ädel i sin modell också. Så hon lite mindre ut tack vare det men mera massa ska väl komma i form av muskler också.

dock kommer hon aldrig bli den kraftiga typen.

får se hur stor hon blir, hon verkar dock inte ha växt ngt på jättelänge! (men bakdelen kan ju tala för att hon kommer göra det)

Den här tråden har vinglat lite fram och tillbaka ... inte alltid så lätt att hänga med. ;) Men jag vill bara instämma i detta med att linjerna säger mer än föräldrarna, vad gäller storleken på avkommorna.

Jag kan ge ytterligare exempel på detta, genom mina fyra uppfödningar som är helsyskon.
Pappan (Gimmick) är 146,5 - hans pappa:147 cm, hans mamma:155 cm, hans morfar 157 cm.
Mamman (Cindela) är 153 cm - hennes morfar 152 cm.
Avkomma 1: f-00 150 cm som 4-åring - stannar på 150-152 cm.
Avkomma 2: f-01 156 cm som 3,5-åring - växer ännu.
Avkomma 3: f-02 155 cm som 2,5-åring - växer ännu.
Avkomma 4: f-03 145 cm som 1,5-åring - växer ännu.

Alla 4 blir större än sin pappa, troligen blir 3 av dem rejält större än sin mamma också.
Alla avkommor efter samma hingst med andra ston har blivit större än sina mammor, även då stona varit över 160 cm.

Syftet är inte att påstå att du lika gärna kan använda en liten hingst, det har jag förstått att du helt enkelt inte är intresserad av. Nej, jag vill bara visa att det faktiskt stämmer ... det som bl.a. "Carinorna" säger. Att man måste kunna historia för att kunna planera för framtiden. ;)

Lycka till med din avel!
Mvh
Anne

Pepson2 skrev:
Jag har en arabvalack, som råkat bli 168 cm i mankhöjd. Han är efter Imppulse och undan Gramma. Kan det vara något att kolla upp? Hans halvbror Imppressive är väl verksam inom svensk arabavel, ifall inte Imppulse går att få tag i? Lycka till med ditt projekt!

Imppulse är tyvärr död sedan ett par år tillbaka. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka