STOOORA arabhingstar.

Sv: STOOORA arabhingstar.

Jo jag menade med att även om man har stora häsatr i 4 led närmast sin häst kan det finnas en liiiten häst i led 5 som slår igenom om man avlar och då få en liten avkomma fast alla andra är stora!
Man får tänka på att häsatrna har i snitt vuxit i alla raser för i början var en häst knappa 30 cm höga :smirk:
Fast nu pratar vi inte om 200 år och inte heller 1000 :D

Nä men de jag menar är att en liten gen långt bak kan slå igenom=) och om det är så inom arabens värld vet ja inte eftersom jag inte är insatt för fem öre i detta.
Dock inom hbl så går man mkt på höjden och tar man stor hingst till litet sto så BRUKAR avkomman bli större än stoet.. men att det ALLTID blir större har ja inte sagt ;)

hehe skrev kanske lite luddigt ursäkta :o :D
Men se mitt svar ovan pekar uppåt=)

Nafayette skrev:
Ursäkta min fråga, men...

Inte sållar man väl bland hingstarna i "antal mil att åka" ????
Hur bra avelspolitik för man då??
Är detta något som gäller specifikt för arabhästar?

I vår bransch/ras finns det vissa märrar som transporteras utomlands för att få rätt hingst.
Att bekosta transport till t.ex. Broline från oss kostar ca. 2000 kronor.
Knappast dyrt i sammanhanget.

AM

Tyvärr jo :crazy: , så finns det de som gör så...Tror inte heller det gäller enbart för arabhästar.....Jag har hört om många fler inom olika raser....
mvh
arina

crazy skrev:
Men gud! :eek: :eek:

Är de flesta så oseriösa att de bara tar närmsta hingst!?!Jisses! :eek: :eek:

Jag har ju själv skadad rygg och svårt att köra bil :crazy: ...men då lyfter man telefonen och ringer transportbolaget-värre än så är det ju inte! ;) :D :D

Jo, tyvärr....säger inte att alla gör det men det finns de som gör det..... :crazy: Tror detta fenomen finns inom alla raser....

mvh
Carina

Cesam skrev:
Jo, tyvärr....säger inte att alla gör det men det finns de som gör det..... :crazy: Tror detta fenomen finns inom alla raser....

mvh
Carina

Tycker det är tråkigt om det skulle vara så för det är inte alltd den bästa hingsten finns inom nån mils radie och är man seriös uppfödare vill man väl ha det bästa till sitt sto??

svart arabhingst skrev:
Tycker det är tråkigt om det skulle vara så för det är inte alltd den bästa hingsten finns inom nån mils radie och är man seriös uppfödare vill man väl ha det bästa till sitt sto??

Ja, man tycker ju det att man som seriös uppfödare vill ha en bra hingst till sitt sto och om detta då innebär att man måste åka, så....
Men tyvärr, så har jag (t.ex.) själv haft förfrågningar per mail och telefon, och när det då framkommit attjag bor i Skåne, så har jag fått till svar ...åh, men jag bor i Norrland så det är för långt att åka........ :confused: :crazy:
Tycker man kollar sånt innan....men, men....för en riktigt bra hingst hade jag åkt långt.... :confused:

Men det är tyvärr många som resonerar att ....grannens hingst är ju billig och så kan vi gå över med märra de dagar hon ska betäckas, så slipper jag betala uppstallning....typ :crazy:

mvh
Carina

Jo många är slöa och tar närmsta "bäst" hingst för att få det så billigt som böjligt.. tänker man så ska man ingeföl ha!
Man får de man betalar för!!

Senast ändrad av en moderator:
Hej!

En helt annan fråga men som ändå är lite relevant i sammahanget. Finns det arabhingstar som betäcker även ston av andra raser?! Jag har ett nordsvenskt sto och jag skulle vilja betäcka henne med en lite lättare hingst för att få fram en mer anpassad "ridhäst". Avelns mål är naturligtvis att betäcka sitt sto med "sin" ras, så egentligen borde ju jag betäcka mitt sto med en nordishingst, men få finns det som är så smidiga som jag skulle vilja.

///Karin

Visst finns det arabhingstar som betäcker allt som kallas för hästdjur.
Dock är det inte att rekommendera att korsa så olika raser som nordsvensk och arab. Vill du ha en lättare häst är det bättre att köpa en ras som du tycker passar dig, då från nån seriös uppfödare.

oj ja du fråga inte mig kan ingenting om arabaveln men fråga cesam hon kan

Vad kan du "CK" rekommendera då?! Köpa och köpa, alla skiter inte pengar till frukost ;) och dessutom vill jag helst ha en liten del av min häst kvar i fölungen. Jag har sett utomordentliga korsningar av arab/nsv, varje fall är förstås unikt och det kan gå hur som helst egentligen men är inte det ändå upp till ägare och hingsthållare att avgöra?!

///Karin

Om du redan sett "utomordentliga" arab/nordiskorsningar, varför frågar du då om det finns arabhingstar tillgängliga för andra raser?
Tror knappast de korsningarna haft arab på morsidan. :smirk:

Och det blir inte dyrare att köpa en färdiggräddat föl, än att åka till en bra hingst och betala alla kosnader som uppkommer.

Vill du promt att ditt sto ska föla, ta nån ras som inte skiljer så markant från hennes egen typ. Min personliga åsikt är att det blir för extremt att lägga arab på nordis.
Du gör givetvis som DU vill, men det är inte så tokigt att ta emot lite råd ibland. ;)

tja alla skiter inte pengar men föl kostar.. och dom som inte skiter pengar får vackers spara ihop eller strunta i att ta föl..
En själv slet som ett djur en hel sommar på sommarjobb för att få pengar till betäckningen!
För har man inte råd att ta en bra hingst ska man ställa sig frågan om man verkligen har råd med en häst till och att utbilda föda en häst till??...Det kostar...Den minsta utgiften är själva betäckningen

Man ska nog passa sig inom arabaven då dom inte är så hårda på att godkänna en hingst vad jag hört.
Vissa hingstar får dåliga poäng men endå är gom godkända för avel!
Så man måste nog kunna en hel del om araber för att få ut de bästa

:bow: :bow: :bow:
Kunde inte ha sagt det bättre själv.... om man köper en tung kallblod och efter ett tag kommer på att man vill mer än skogsrida och hobbyrida och nu vill man ut och rävla och ha en lättare mer ridhästmodell..Varför inte sälja den häst man har och köpa sig en lättare ridhäst än att börja korsa hej vilt och få fram gatukorsningar!

""Sedan har Du en annan ras i Ditt sto också, och även detta spelar roll....Då är det ju bättre att välja en frisk, sund hingst med hög ridbarhet, hållbarhet, verifierad fertilitet, exteriört korrekt o.s.v. ...o.s.v. Eller?!""

Naturligtvis väljer jag ju dessa egenskaper som du nämner, men du får det nästan att låta som att jag ska strunta HELT i storleken på hingsten..? :cool: Jag ser ingen anledning att bortse från storleken, för mig är det också en viktigt detalj, ÄVEN om det inte är någon som helst garanti. MEN det är ju egentligen inte något... Då kan man ju lika gärna köpa en färdig häst... :smirk:

Naturligtvis väljer man den hingst med flest av de önskade egenskaperna man vill åt och som matchar stoet i övrigt.

Tack för ditt svar

Åh! Tack för förslaget! Jag gillar ryska araber jag med faktiskt! :bow:

Ja, alltså allt det där förstår ju jag också, men det är väl inte fel att ta den största hingsten som DESSUTOM har resterande bra egenskaper och kompletterar mitt sto bäst? ÄVEN om chansen inte är jättestor att avkomman blir större än stoet, men man kan ju tycka att man kan prova och se. Blir det inte så så var ju inte det hela världen. Storleken på avkomman kommer ju i sista hand efter önskan om en frisk ochsund häst, såklart. Man får ju såklart titta baråt i stammen och se hur stora hästarna är.

Tack för ditt svar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka