STOOORA arabhingstar.

Sv: STOOORA arabhingstar.

Pepson2 skrev:
Jag har en arabvalack, som råkat bli 168 cm i mankhöjd. Han är efter Imppulse och undan Gramma. Kan det vara något att kolla upp? Hans halvbror Imppressive är väl verksam inom svensk arabavel, ifall inte Imppulse går att få tag i? Lycka till med ditt projekt!

Imppulse är död, Imppressiv verksam i avel dock...

mvh
Carina

Va kul att du gillar ryska Araber! :) dom är inte så vanliga i sverige än...

Angående Pamir(har ju ryskt blod :d ), ja är intresserad av en av hans avkommor, och hon är bara ca 145 cm (med det kan ju vara från sto sidan).
Pamir gillar ja personligen väldigt mycket! :)

Mvh Sandra

Senast ändrad av en moderator:

man rekomenderar inte hingstar om m,an inte PERSONLIGEN gilalr hingsatrna=) så nog frågade du efter vad folk tycker om vilka hingstar du ska ta=)..Jag säger en nordsvens eftersom du redan har en och på så vis får en renrasig ist för en korsning=)

För du viste ju redan innan du köpte din nuvarande nordis vilka begränsningar du hade med denna ras...Vill du ha en ridhäst så köp det ist=)

Hej!

Min häst är ingen arab, men hennes far är 143 cm och hennes mor är 148. Själv är hon 160 cm. Hon var 153 som 4-åring, har växt 7 cm på 4 år!

Man vet aldrig hur storleken slår ut../ Lavinia som älskar som älskar sin jätteponny

Har själv en Pamir dotter. Hon är ca 149 cm ( 7 år). Kompisen har en valack efter Pamir ( 3/4 bror till min) han är 146 cm ( 5 år). Jag tvivlar på att Lill Sham är hela 154 cm. Känns inte så när man står jämte honom. Likaså Pamir. Dock kanske de var det när de var välmusklade & " igång". Mitt sto är u Nadjah ( Mamluk- Djamiljah), kompisens valack u Djaminjah ( Angel- Djamiljah). Dock supertrevliga hästar, om än ngt stressade fr galoppträningen?? Min fröken skall föla vilken dag som helst ( 331 dygn idag) spännande. Dräktig med Shaheer ( Raz Ama Naz- Nicola/ Expo).

Morotsbiten skrev:
man rekomenderar inte hingstar om m,an inte PERSONLIGEN gilalr hingsatrna=) så nog frågade du efter vad folk tycker om vilka hingstar du ska ta=)..Jag säger en nordsvens eftersom du redan har en och på så vis får en renrasig ist för en korsning=)

För du viste ju redan innan du köpte din nuvarande nordis vilka begränsningar du hade med denna ras...Vill du ha en ridhäst så köp det ist=)

Denna nordis är hennes egen uppfödning så hon har inte köpt den.

oki spelar det någe roll i denna fråga??...nej=)

Hon viste ju redan innna hon avlade fram denna nordis vilka begränsningar hon har med ridningen med en häst avlad för att dra tunga vagnar! ;)

Man ska alltid fråga sig var VILL jag med min ridning innan man köper/avlar en häst!
Vill man tävla hoppning på 150 nivå köp då inte en shire häst på 1 ton.
Köp en RIDHÄST sen vad det är för ras spelar ingen roll finns många sv hbl, dans hbl oldenburgare, fredriksborgare, hannoveranare, holsteiner osv
Läs på rasstandarden på olika raser där står det rätt bra vad hästen är lämpad för och avlad för.

Det är som om jag skulle gå och köpa mig ett sv hbl och tro jag ska vinna V75 för den har en fin ökad trav! :crazy:
Och blir besviken att han inte vinner några lopp*aha upplevelse* :smirk:

Ops köpt fel ras :o

chair.gif

Men du, ens intresse kan ju faktiskt ändras också, speciellt när det får gå många år.

Jag fick min islänning när jag var 13 år gammal, då var han den ende för mig, den perfekta hästen på alla sätt och vis. Han hade allt jag behövde. Han är fortfarande underbar och väldigt speciell för mig men p.g.a. att jag vill ha en häst att utveckla och därmed utvecklas själv med så har jag nu, 7 år senare, skaffat mig en unghäst, ett arabiskt fullblod och nu är han verkligen det perfekta för mig.

Så när hon födde upp sin nordis för x antal år sedan så kändes nog det helt rätt, jag tror nog att hon visste precis vad den är lämpad till. Dessutom så är det som står i rasstandarden ganska begränsande, man kan oftast göra mycket mer med sin häst än vad som står där.

Bara för att hon nu vill ha en till häst, med lite annan typ och lite andra användningsområden behöver ju inte betyda att nordisen känns fel? Det är ju att dra förhastade slutsatser. Hon kanske bara vill ha en TILL häst som är lite annorlunda. Precis som jag fortfarande vill ha kvar min älskade isis OCH min lilla arabhingst, dom kompletterar varandra :)

Det här är bara från min synvinkel, jag kanske är helt ute och cyklar. Tycker iaf inte att hon ska skyllas för att inte ha tänkt efter när hon "skaffade" sin nordis!

Självklart kan ens intresse ändras tror jag skrev det någestans=)...
Men då ska man inte börja avla och korsa och ha sig utan då säljer man avtingen den häst man har och köper en man vill ha.
Eller behåller den man har och köper en till så har man både en ny som man kan tävla på och en man kan ha kul med i skogen=) :idea: ;)

Ja måste kännas jobbigt när du vet att jag har rätt....

Men du kan ju köpa ett hbl och försöka vinna V75 .... :d :smirk: :rofl: :rofl:

Hon frågade om vad folk tyckte och skulle rekomendera och jag recomenderar en hingst av samma ras.. Det är mitt slutgiltiga svar :)

Men då ska man inte börja avla och korsa och ha sig utan då säljer man avtingen den häst man har och köper en man vill ha.
Eller behåller den man har och köper en till så har man både en ny som man kan tävla på och en man kan ha kul med i skogen
Jo, det kan jag hålla med om. Skulle nog också ha satsat på att köpa ett föl istället för att föda upp en blandis. Men smaken är väldigt olika och man kan bara själv bestämma vad som känns mest rätt.

Jag tyckte dock att det lät som att du tyckte att hon hade tänkt fel när hon födde upp sin nordsvensk, att hon borde ha tänkt efter bättre. Då var jag tvungen att poängtera att intresset kan ändra sig och att man kan få fler intressen med tiden...

Nä då måste du ha nissuppfattat mig=).Var inte så jag menade utan jag menade att man ska tänka på vad amn vill ha när amn avlar.Nu vill hon ju ha en ridhäst och då tycker JAG att man inte ska börja korsa och ha sig utan köp en ny häst eller en till som är lämpad för ridning!
Man ska bevara sin ras tycker jag och inte korsa in andra raser har man ett hbl ska de så vara en även om man tänker avla tycker ja.

Jag håller med dig om att hon ska välja en hingst av samma ras som den hon har om hon ska fortsätta avla på den och inte korsa den :eek:

Men det inlägget som du svarade på där jag skrev att hon inte har köpt denna häst, tolkade även jag som att hon inte överhuvudtaget tänkt efter innan hon födde upp den häst hon har idag, för särskilt tydligt att det är det du menar kan jag inte säga att du var.

Människor har rätt att ändra inriktning och ibland kan dom komma efter att man har utvecklat sin ridning.

Det är rätt så idiotiska jämförelser du drar.

självklart har amn rätt att ändra sig om vad amn vill.Har själv gjort det.
Köpte en häst för att kunna tävla och ha mig inom hoppning men hoppning är jag inte ett dugg intresserad av idag. Inte att själv tävla i iaf inte högre än 1 meter och det kan de flesta hästraserna hoppa över=)asså under 1 meter

Nu är min häst 24 år och kan inte ridas mer än lätt dressyr iaf pga av skada. Men för mig är det bra att inte behöva ha pressen att ja måste rida tokmkt just nu!

Nu har jag sadlat om och vill hålla på med dressyr.. och har då betäkt mitt sto med en dressyrhingst då hon även har bra steg=)
Så meningen är att i aug ska det ploppa ut en ny dressyrhäst till mig=)
Men skulle jag fastna mera för körning så skulle jag ALDRIG falla mig in att ta en norsvensk hingst!

Mina exempel är inte så löjliga då jag vet att det förekommer. många köper ex fd travare och tror dom ska bli mästare i dressyr/hoppning och gämför hela tiden sin häst med ridhäsatr och säger.. VI kan med!! :crazy:

Återigen.. man ska sätta sig ner och fundera på VAD man vill göra med sin NYA tilltänkta häst=)

Den stora hingst jag kommer på på rakt arm är Bayard (E: Red Baron). Han är nästan 1.60. Det är dock en MAFFIG och GROV hingst och det ska man vara medveten om. Plus på hans sida tycker jag är att han faktiskt presterat, har plac i MSV dressyr bland storhäst. Sne har han gått någon CR-distans och så. Dock är han väl kanske inte det mest arabtypiska jag skådat, men väldigt trevlig i psyket. (Mitt föls mamma betäckes om med honom så jag har kikat lite extra på honom).

Om han generellt sett ger stort vet jag inte MEN, det var det där med mamman osv..

Min avkomma är efter mor som är 148 och far som är..eh..154 har jag för mig, strax över 150 iaf. Mitt skrälle var stor redan som föl och är idag två år och 150 i mkh och 155 över baken. Tippar på hon stannar runt 155 - 158, men hon kan ju dra upp till 1.60 med det vet man inte förrän det är klart.

Samma mor (148) men Bayard (nästan 160) gav en unge som ju är långt från färdigväxt än, men iaf som halvårsgammal höll jämna steg med min. SToet har även tidigare med mindre hingstar gett förhållandevis stora avkommor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka