STOOORA arabhingstar.

Sv: STOOORA arabhingstar.

Liquid Diamond skrev:
Nej, jag vet inte om han kommer att bli över 155. Det kan man ju inte veta, uppfödaren trodde att han skulle bli ganska stor, upp mot 160. Men hur det blir, ja, det får man se..

Tänkte också på det att 3-åringen borde ha växt klart på höjden i stort sett.

Nej han är inte färdigväxt höjdmässigt. Araber är inte färdigväxta förrän de är 7 år. :p

ja men på hbl är det iaf som så att om man har ett litet märr på 160 å vill få en avkomma högre än moderna så väljer man en hingst på 170 så blir fölet med stor sannolikhet minst 160 iaf.

Mitt sto har haft 2 föl hon själv är 163 och första hingsten var Lebus och avkomman vart 165 nått har jag för mig
Sen tog jag med Laurin som är 172 och denna avkomman kommer bli minst 172 han är idag 5 år och växer och är ca 170

Nu är hon dräktig med Saigon och han lämnar stort det vet jag och hoppas på ett föl på 170-175.

Chansen att ett föl kommer ut som är 150 är väldigt liten...

men använder jag en hingst på 140 så kan det komma ut en liten stor häst!

Boll skrev:
Och min lilla gosse är ca 157 cm. :D
Han avelvsärderas på lördag. :bump:

// Anna

Åh va spännande :) Hoppas att det går bra. Har du nån bild på pojken??

Jasså hon säger de... ja men vi säger väl de så är hon nöjd :p

ja jag kan bara tala ur hbl aveln..givet så ska man ju gå på vad som finns i stammen säger inget annat.Dock är ju sannorlikheten väldigt liten att om man tar ett sto och hingst på 170 att avkomman blir 150..
För föräldrarna har nog inte den höjd dom har om inte de finns något i stamtavlan som gett höjden=)
Tror inte man bara hittar små hästar 150 som morfar och mor morfar ;)

kan bara tänka hur jag tänker när jag tar föl på mitt sto som är 163..
Jag vill ha en större häs då jag är lång.
Jag kollar ut hingstar som passar bra och stödjer upp stoets nackdelar. Hingsten ska va minst 169 och ha föräldrar på minst 168 kollar upp avkommorna och vad för ston som används och hur höga dom är och hur höga avkommorna blivit!

Stämmer allt med detta och jag är nöjd så betäcker jag hingsten med mitt sto=)

Och jag har hittills fått det jag vetal, bra hopphäst med bra gångarter och en mankhögd på 170 pluss. ;)
så hon som inge kan om avel får som hon vill iaf :angel:

Man behöver ju inte överdriva, att en sto och en hingst på runt 170 skulle få en avkomma på 150 tror jag inte är vanligt och det har nog ingen påstått heller... :p

Fast det är inte så konstigt att det ofta stämmer så på halvbloden,då man alltid har avlat på bl a "storlek" där.
Hästarna har ju haft mkh som ligger 163 och uppåt,så din märr "klassas" ju ändå som "liten",du måste ju fortfarande se vad resten i stammen är..

En hingst som jag gillar är Sambist, en ryskhingst uppfödd på Terskstuteriet.
Han är 160 cm. Dom ryska araberna blir ofta lite större.
Personligen gillar ja dom skarpt! (fast ja gillar ju alla pållar!)
Sambist finns tillgänglig via semin.

Mvh Sandra

ja som jag sa jag kollar bakot men oftast så har storleken på en häst med att göra hur resterande häsatr där bak ser ut.. är släkten liten så blir det oftast små häsatr om mna inte lägger in stora hästar.

På hoppsidan vill man JA har stora häsatr då hinderna är 160 höga och en liten häst på 150 får då ta i mer än en häst på 170.Man vill dock inte ha höghus på 180.

överdriver inte=)... noteca vill ha en avkomma på runt 157-160 då måste hon ju kolla på stora hingstar kolla vad dom gett för storlekar med vilka ston!
Om det inte finns någe liten hingst som iaf ger stort de finns ju de med!

Morotsbiten skrev:
överdriver inte=)... noteca vill ha en avkomma på runt 157-160 då måste hon ju kolla på stora hingstar kolla vad dom gett för storlekar med vilka ston!
Om det inte finns någe liten hingst som iaf ger stort de finns ju de med!

Det har du så rätt i så bruden :banana:

ja jag vet bara hur det funkar på hbl sidan men tycker det borde ju funka likadans på alla raser...Har inte hört talas om en ras som är tvärtom.. dvs stora hästar ger smått och små ger stora=)

svart arabhingst skrev:
Åh va spännande :) Hoppas att det går bra. Har du nån bild på pojken??

Jag har tyvärr ingen ny bild...Men här är tre från förra våren/sommaren

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Han ser väl nästan likadan ut nu, lite mognare bara :D
Sen är jag ju ingen mästerfotograf..... :crazy: :angel:

Måste nog gå ut och fota lite på honom snart igen tror jag...
Vet inte varför jag inte har några nyare kort... Har inte blivit så bara :o

// Anna

Åhh så fin :) Ska du inte visa honom på hingsvisningen i Örsta Kulle??? :D

Morotsbiten skrev:
ja jag vet bara hur det funkar på hbl sidan men tycker det borde ju funka likadans på alla raser...Har inte hört talas om en ras som är tvärtom.. dvs stora hästar ger smått och små ger stora=)

Nej inte jag heller....Det låter orimligt men man vet ju aldrig..

MEN HERREGUUUD vad snygg häst*dööör* :love: :cry:
Jösses vackrare skimmel har ja nog inte sett.... :love: :love: :love:

Jag säger som de andra - det är väldigt svårt att veta hur stor avkomman blir. Jag har en bekant vars sto är runt 148, hingsten var 153, deras avkomma är idag 5 år och 162 cm. Nånstans där bak slog en gen till.

Det är nog som sagt bäst att leta efter en frisk och sund hingst, som kompletterar ditt sto. Många duktiga distanshästar är modell mindre, det är inte alls säkert det blir en bra avkomma för att den är långbent - har du otur blir det precis tvärtom.

Hälsn Camilla

Boll skrev:
Jag har tyvärr ingen ny bild...Men här är tre från förra våren/sommaren

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Han ser väl nästan likadan ut nu, lite mognare bara :D
Sen är jag ju ingen mästerfotograf..... :crazy: :angel:

Måste nog gå ut och fota lite på honom snart igen tror jag...
Vet inte varför jag inte har några nyare kort... Har inte blivit så bara :o

// Anna

Oj oj vilken vacker arab du har!!

Nej vi ska inte till Östra Kulle.
Avelsvärderingen får räcka för oss i år :D

Vad roligt att så många tycker att han är fin!! :)
Han är fin hela vägen igenom kan jag lova! Snällare häst har jag nog aldrig träffat. Han har verkligen ett hjärta av guld :love:

// Anna

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka