G
Galadriel
Sv: STOOORA arabhingstar.
Bolsjoj är 157 i manken.
Bolsjoj är 157 i manken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Galadriel skrev:Bolsjoj är 157 i manken.
Nattsudd skrev:Är definitivt ingen arab expert, men jag vet att det finns en kanonsnygg stor arabhingst som ger skitläckra avkommor på bergeröds arabstuteri. Vet inte hur hans namn stavas men det uttalas i alla fall såhär. Boltjoj...
Honom kan du ju kolla upp, han måste vara närmare 18år nu, och har en massa avkommar att titta på. Mkh ligger ungefär runt 165 på honom.
Lycka till..
men jag håller med dig om att har en skäck långt långt bak i stammen kan den slå igenom efter 100 år.
Morotsbiten skrev:oki ja jag kan ju inte nått om arabaveln så jag vet inte alls hur det funkar och har inte sagt någe annat.Har dock sagt att det verkar konstigt=)... men jag håller med dig om att har en skäck långt långt bak i stammen kan den slå igenom efter 100 år.
Finns ju människor som är svarta och får en vit unge.. dom har haft en vit människa i släkten=)
Liquid Diamond skrev:Lånar...
Men om ett av fölen i en årskull är mycket större än dom andra fölen, tyder det på att den rackarn ska blir lite större eller kan man fortfarande icke alls veta? Dom kan kanske växa ikapp och växa ifrån varandra medans dom växer upp?
Cesam skrev:En del föl växer snabbare, en del långsammare....Samma med unghästar.....
En del kan te sig som gigantiska som åringar, sedan växer de kanske inte mer....
Andra kan vara mindre och växer sedan enormt....
Tredje varianten är att de växer lånsamt och lite hela tiden....
Det är så oerhört olika....
En del växer ikvapp varandra, andra aldrig....
Generna/arvet spelar givetvis roll, till största delen, men sedan även miljön och utfodringen....
men det är ju detta som är så spännande med arabaveln.....
Man tycker att två stora hästar ihop (större än genomsnittet för araben då) skulle ge en stor avkomma....Men det är ungefär lika dåligt resonemang som att en championhingst, som betäcker ett championsto får en avkomma som automatiskt blir champion......
I.o.f.s. är det en och annan som tror det fungerar så..... :smirk:
mvh
Carina
svart arabhingst skrev:Ska du visa någon av dina hingstar på hingstvisningen i Örsta Kulle??
Cesam skrev:Jag har, som sagt var, en hingst, och för mig är det inte ekonomiskt försvarbart att åka från Skåne till Kumla....eftersom som stoägare ändå väljer hingstar i första hand från sina egna trakter (grannens hingst - Du vet, är ju billig och nära ). De stoägare är få som inte väljer hingst efter geografiskt läge...och de letar upp de hingstar de vill ha ändå
Men ni är välkomna hit!
mvh
Carina
svart arabhingst skrev:Ok jag har inget sto..utan en hingst men vi ska åka dit för att se Farid. det var ett tag sen och ska bli kul att se alla andra hingstarna också
Cesam skrev:Ja, jag vet att Du har en hingst....och inget sto...jag menade bara att ni var välkomna hit ö.h.t. för att titta på min hingst (och mina ston & unghästar).....rent allmänt....
mvh
Carina
Det där är inte riktigt sant. Många väljer idag att åka långt med sina ston. Många väljer även att sätta dom på seriösa lastbilar som transporterar stoet till hingsten.Cesam skrev:Jag har, som sagt var, en hingst, och för mig är det inte ekonomiskt försvarbart att åka från Skåne till Kumla....eftersom som stoägare ändå väljer hingstar i första hand från sina egna trakter (grannens hingst - Du vet, är ju billig och nära ). De stoägare är få som inte väljer hingst efter geografiskt läge...och de letar upp de hingstar de vill ha ändå
Men ni är välkomna hit!
mvh
Carina
åke skrev:Det där är inte riktigt sant. Många väljer idag att åka långt med sina ston. Många väljer även att sätta dom på seriösa lastbilar som transporterar stoet till hingsten.
CK skrev:....och därmed har du avslöjat vad du kan om avel......
Nej, där håller jag inte med....att det skulle vara många, FÅ gör det...