STOOORA arabhingstar.

Sv: STOOORA arabhingstar.

Boll skrev:
Nej vi ska inte till Östra Kulle.
Avelsvärderingen får räcka för oss i år :D

Vad roligt att så många tycker att han är fin!! :)
Han är fin hela vägen igenom kan jag lova! Snällare häst har jag nog aldrig träffat. Han har verkligen ett hjärta av guld :love:

// Anna

Du ska inte dit och titta??
Ja det är alltid roligt när man har en speciell kontakt med sin häst..har själv det med min pålle :love:

Boll skrev:
Nej vi ska inte till Östra Kulle.
Avelsvärderingen får räcka för oss i år :D

Vad roligt att så många tycker att han är fin!! :)
Han är fin hela vägen igenom kan jag lova! Snällare häst har jag nog aldrig träffat. Han har verkligen ett hjärta av guld :love:

// Anna

Åh va synd då..Det skulle va kul att se honom irl :) Ja det är härligt när kemin stämmer.. Som för mig och Tina med Quisen. Kemin är kanonbra där

Problemet är bara att tar du ett halvblodssto på 160 och betäcker med en 170+ hingst så blir kanske avkomman ganska stor. Men om avkomman blir ett sto på runt 170 och du avlar vidare så ligger mormors 160 gener och spökar och kan mycket väl göra att avkommorna i nästa led blir "små".
Vill man på sikt få fram större hästar är det bättre att välja en hingst som bara är lite större än stoet och sedan avla vidare på avkomman. Då får man en säkrare förvärvning.
// Linda

Morotsbiten skrev:
haha ja jag säger då de arabvärlden konstig värld=)
Man tycker ju att tar man 2 föräldrar på 160 bör man ju inte få en d-ponny iaf... me man kan asså få en avkomma på 140 fast mamma

Ja, när det gäller just arabhästar är det så.....Bara att kika genom stamtavlonra i generationer!

Sedan rent allmänt i tråden.....
Min arabhingst är 154. Han bet. en gång ett arabsto på 150. Resultat - hingstunge som vuxen blev 165 cm!

Risken med FÖR stora araber är att man tappar Arabtypen - de blir mer Anglo-typen, liksom risken med FÖR små araber att de också tappar typen och blir mer ponnylika i typen....

mvh
Carina

SvartaHingsten2003 skrev:
Nej araber dom kan växa upp till 5-7 års ålder har jag hört från vissa sne om dte stämmer vet jag inte..men han är väldigt hög bak nu och är inne i en växtperiod..så han har säkert några cm kvar att växa :smirk:

Ja, dom växer tills de är 7 år, slutmätning av en ren arab kan inte ske före 7 års ålder. MEN.....de växer ju så att säga i hela kroppen (breddar sig, musklar sig o.s.v.), inte enbart på höjden! Och även om han är högre bak ännu, så finns det faktiskt araber (och andra hästar/raser) som är övervuxna bak och aldrig växer i kapp - så att säga - vid manken....Tyvärr....that's fact.

mvh
Carina

svart arabhingst skrev:
Varför vi är ganska säkra är att många i hans generation är ganska stora. Sen också så växer han mycket fortfarande eftersom för han är ojämn över ryggen :D
Men skulle det vara så att han inte blir så stor så gör det inget för han är lika vacker och gosig ändå. :bump:

Spelar ingen som helst roll att det finns höjd på en del hästar i stammen...., man kan ALDRIG vara säker......för längre bak finns de små och de kan slå igenom precis när som helst....

mvh
Carina

Cesam skrev:
Spelar ingen som helst roll att det finns höjd på en del hästar i stammen...., man kan ALDRIG vara säker......för längre bak finns de små och de kan slå igenom precis när som helst....

mvh
Carina

Jag tror inte att han är överväxt där bak. Vi har ju de fakta som vi fått av uppfödaren och hon om nån borde ju veta eftersom hon avlat på samma stam några gånger.

Morotsbiten skrev:
ja jag vet bara hur det funkar på hbl sidan men tycker det borde ju funka likadans på alla raser...Har inte hört talas om en ras som är tvärtom.. dvs stora hästar ger smått och små ger stora=)

Nej, men jag har ju förklarat hur det ligger till med araben. Den är INTE som andra hästar! I många avseenden.....Och skall inte heller jämnföras eller jämnställas med halvblod. t.ex.

Noteca kan med en arabhings på sitt sto, oavsett storleken på hingsten, få en avkomma som kan variera VITT i mankhöjd....i och med hennes är en Partbred Arab....Så det kan bli allt från ponny till stor häst på 160.....OK??

Sedan är det oftast så (inte alltid) att ett sto's första föl blir mindre än resterande avkommor som kommer sen......
Och det kan kanske ha med att göra att hon är just förstagångare....
Min erfarenhet i alla fall....det har stämt tämligen bra hitintills....

mvh
Carina

Cesam skrev:
Nej, men jag har ju förklarat hur det ligger till med araben. Den är INTE som andra hästar! I många avseenden.....Och skall inte heller jämnföras eller jämnställas med halvblod. t.ex.

Noteca kan med en arabhings på sitt sto, oavsett storleken på hingsten, få en avkomma som kan variera VITT i mankhöjd....i och med hennes är en Partbred Arab....Så det kan bli allt från ponny till stor häst på 160.....OK??

Sedan är det oftast så (inte alltid) att ett sto's första föl blir mindre än resterande avkommor som kommer sen......
Och det kan kanske ha med att göra att hon är just förstagångare....
Min erfarenhet i alla fall....det har stämt tämligen bra hitintills....

mvh
Carina
Två av mina ston fick faktiskt mindre föl andra gången dom fölade. Men det är tydligen inte vanligt har jag fått höra. Kan kanske ha med foder att göra? Vem vet?????

Cesam skrev:
Ja, när det gäller just arabhästar är det så.....Bara att kika genom stamtavlonra i generationer!

Sedan rent allmänt i tråden.....
Min arabhingst är 154. Han bet. en gång ett arabsto på 150. Resultat - hingstunge som vuxen blev 165 cm!

Risken med FÖR stora araber är att man tappar Arabtypen - de blir mer Anglo-typen, liksom risken med FÖR små araber att de också tappar typen och blir mer ponnylika i typen....

mvh
Carina

Ett tillägg till mitt egna inlägg, eftersom tiden löpt ut för ändringar.... :crazy:
Min arabhingst lämnar generellt "stort"....om man i arabsammanhang betänker att medelmankhöjden är c:a 147-148 cm, så är ju det över 150 cm RELATIVT stort....(nu jämnför eller jämnställer jag inte med någon annan ras)....Och han lämnar oftast över 150 cm, men närmre 155 cm...Och som sagt var en och annan gång 165 :D
OM man nu vill ha så stort på araberna.... ;)

mvh
Carina

svart arabhingst skrev:
Jag tror inte att han är överväxt där bak. Vi har ju de fakta som vi fått av uppfödaren och hon om nån borde ju veta eftersom hon avlat på samma stam några gånger.

Vidhåller - man kan aldrig vara säker...Oavsett hur många gånger uppfödaren avlat på just denna kombinationen ;) Och pappan till er hingst har inte såååå många avkommor.....bara att kolla i stamboken...

mvh
Carina

Cesam skrev:
Vidhåller - man kan aldrig vara säker...Oavsett hur många gånger uppfödaren avlat på just denna kombinationen ;) Och pappan till er hingst har inte såååå många avkommor.....bara att kolla i stamboken...

mvh
Carina

Nej men jag tror inte att han kommer vara överväxt....Det är väl extrema fall som det förekommer.
Nej han har inte många avkommor men dock perfekta ;)
Man kan ju inte gå och tänka negativt...jag liter på uppfödaren. 30 år inom branchen borde säga nåt!

åke skrev:
Två av mina ston fick faktiskt mindre föl andra gången dom fölade. Men det är tydligen inte vanligt har jag fått höra. Kan kanske ha med foder att göra? Vem vet?????

Jo, givetvis är det MYCKET annat förutom generna som kan spela roll, men eftersom arabhästen rent historiskt sett är en LITEN häst, så kommer detta igen, nu FLERA generationer från starten!

Och som jag skrev, det är ofta, men inte alltid första fölet blir mindre...

Ett av mina ston, som inte finns här längre, fick 3 föl hos mig...
Stoet var själv 145 cm
Föl # 1 blev 141 cm Pappan var 148 cm
Föl # 2 blev 153 cm Pappan var 156-157 cm
Föl # 3 blev 139 cm Pappan var 152 cm
Föl # 4 (ej född hos mig) vet jag inte vad hon blev...troligen runt 145-147 cm, Pappan var i alla fall 153 cm

Så det kan (och gör!!!) slå olika!
Man måste kunna stamtavlorna....

mvh
Carina

svart arabhingst skrev:
Nej men jag tror inte att han kommer vara överväxt....Det är väl extrema fall som det förekommer.
Nej han har inte många avkommor men dock perfekta ;)
Man kan ju inte gå och tänka negativt...jag liter på uppfödaren. 30 år inom branchen borde säga nåt!

Jag är inte negativ, utan realist! Och har också mer än 30 år med arabiska fullblod....Så jag talar också av erfarenhet..... :angel:

Tyvärr är det inte så extremt med araber som ÄR överväxta bak....Åter igen, erfarenhet som talar....jag har sett en hel del araber genom åren.....

Men det är ju bara att hoppas att er växer högre då.....

Sedan ang. perfekta araber...de finns inte! Då kan vi lika gärna sluta upp med att föda upp dem...för det perfekta finns inte! Åter igen, EJ negativ, utan REALIST ;)

mvh
Carina

Cesam skrev:
Jag är inte negativ, utan realist! Och har också mer än 30 år med arabiska fullblod....Så jag talar också av erfarenhet..... :angel:

Tyvärr är det inte så extremt med araber som ÄR överväxta bak....Åter igen, erfarenhet som talar....jag har sett en hel del araber genom åren.....

Men det är ju bara att hoppas att er växer högre då.....

Sedan ang. perfekta araber...de finns inte! Då kan vi lika gärna sluta upp med att föda upp dem...för det perfekta finns inte! Åter igen, EJ negativ, utan REALIST ;)

mvh
Carina

Såg du inte gubben jag gjorde efter perfekta ;)
Som sagt är han inte ens tre än så vi är inte oroliga för att han skulle vara överväxt.

Cesam skrev:
Jo, givetvis är det MYCKET annat förutom generna som kan spela roll, men eftersom arabhästen rent historiskt sett är en LITEN häst, så kommer detta igen, nu FLERA generationer från starten!

Och som jag skrev, det är ofta, men inte alltid första fölet blir mindre...

Ett av mina ston, som inte finns här längre, fick 3 föl hos mig...
Stoet var själv 145 cm
Föl # 1 blev 141 cm Pappan var 148 cm
Föl # 2 blev 153 cm Pappan var 156-157 cm
Föl # 3 blev 139 cm Pappan var 152 cm
Föl # 4 (ej född hos mig) vet jag inte vad hon blev...troligen runt 145-147 cm, Pappan var i alla fall 153 cm

Så det kan (och gör!!!) slå olika!
Man måste kunna stamtavlorna....

mvh
Carina
Många tror fortfarande att:Brun+skimmel=skäck. 160cm+140=150. Man blir smått irriterad. Undra när dom tror att sto+hingst=valack? lite överdrivet men man blir sååå trött ibland. Det är djur och det kan slå hur som. Har en 2åring nu. Den är större än vad hans helsyster va när hon va 4år. Det är svårt att uppskatta en exakt färdig höjd. Tycker jag ialla fall.

åke skrev:
Många tror fortfarande att:Brun+skimmel=skäck. 160cm+140=150. Man blir smått irriterad. Undra när dom tror att sto+hingst=valack? lite överdrivet men man blir sååå trött ibland. Det är djur och det kan slå hur som. Har en 2åring nu. Den är större än vad hans helsyster va när hon va 4år. Det är svårt att uppskatta en exakt färdig höjd. Tycker jag ialla fall.

:D :D :D :rofl: :rofl: Så sant så....
mvh
Carina

svart arabhingst skrev:
Såg du inte gubben jag gjorde efter perfekta ;)
Som sagt är han inte ens tre än så vi är inte oroliga för att han skulle vara överväxt.

Sen har du ju inte erfarenhet av hennes uppfödning :D Så jag tror att hon vet mer på det planet :rofl:

Är definitivt ingen arab expert, men jag vet att det finns en kanonsnygg stor arabhingst som ger skitläckra avkommor på bergeröds arabstuteri. Vet inte hur hans namn stavas men det uttalas i alla fall såhär. Boltjoj...

Honom kan du ju kolla upp, han måste vara närmare 18år nu, och har en massa avkommar att titta på. Mkh ligger ungefär runt 165 på honom.

Lycka till.. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka