stökigt i boxen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eye of the storm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 550
E

Eye of the storm

Hejsan!
Tänkte höra om det är någon mer än jag som varit med om detta:
Min häst står inne på natten året om (men är alltid ute länge på dagarna)
På sommaren äter han hö och nu på höst och vinter äter han hösilage.
Det som ger mig huvudbry är att han alltid har det "städat å fint" i boxen på sommaren och att han stökar till som en besatt på vintern.
Har aldrig funderat på det förut utan trott att det varit så att han har mer å hålla koll på när alla hästarna kommer in på hösten som gjort att han stökar till det.
Han är nämligen en väldigt hingstig valack och vill gärna ha stålkoll på vad som händer överallt.
Men i år tyckte jag att stökandet i boxen satte igång när han började äta hösilage. (visseligen kom de andra in nån dag efteråt bara)
Han är inte vare sig lös eller hård i magen. Kan han ha ont i magen ändå?
Han har helt normalt tarmljud. och är pigg.
Han går i en flock med tre ston och en till valack, och de har fri tillgång på hösilage i hagen.
Nu har jag testat att ge honom hö inne i ca en vecka utan att det blivit nån skillnad på stökandet.

Finns det nån som har några tankar om detta?
är jag bara nojjig?:confused:

Tack till dem som orkar läsa igenom detta!

Sv: stökigt i boxen

Jag har inget svar till dig men undrar två saker;
Hur mkt hö/silage får han på natten?
Vad har du för strö?

Hormonerna kanske ? Stod i samma stall som en valack som röjde upp hela boxen om den var renmockad. Lämnade man en skithög i ett hörn så var boxen hur fin som helst ;).

Ang din häst så kanske han är rastlös. Tror nog att omedvetet har man ju hästarna ute längre sommartid än på vintern, även om man anser dom är ute länge.

Kan ju vara så som Mynta2 säger,
att du har han ute längre på kvällen på sommaren och att du omedvetet tar in han tidigare på vintern/hösten.

(naturligtvis är du medveten om vad du gör, menar bara att det rent automatiskt kan bli så att du tar in han när det börjar bli mörkt på hösten/vintern och det skiljer ju sig en del från sommaren/våren)

Prova att försök ha han ute lika länge på kvällen på hösten/vintern som du har han på sommaren så kanske han slutar.

Det låter originellt, men jag gissar också på att han har tråkigt. Å andra sidan borde det vara ännu tråkigare att vara inne ensam på sommaren
Om det handlade om att ha koll på dom andra borde han väl stöka runt än mer när han är inne ensam.
Hur länge står han inne?

Min vallack är inne någon enstaka natt sommartid. Om det är riktigt skitväder och halv storm. Då är han ganska renlig i boxen. Jag har fått för mig att det beror på att han är trött och passar på att sova. Han är tveklöst ledaren i gänget och måste hålla vakt över sina ston på betet, och då sover han inte ordentligt. Inbillar jag mig.:)
På vintern däremot när dom är inne varje natt är han en riktig gris. Vidrig att mocka hos. Dom är inne mellan 22 och 07, och på den tiden hinner han ställa till det som fan.

på sommaren är det varmtute så när hästarna väl får komma in så orkar dom ju inte hålla på å renna runt utan vilar å äter hällre. på vintern så e dom pigga å glada när dom kommer in. de de kna vara de.

Jo, du har ju rätt i att det blir lite tidigare på vintern mellan 1-2 timmar iaf.
Det är skönt att höra att det är flera som tror att det "bara" är uttråkning.
Ni vet väl hur det är när man börjar fundera på ett beteende hos hästen och till slut har man gjort en höna av en fjäder.
Man får stöket i boxen till att han nog minst har magsår, och/eller är stressad. Kanske lite deprimerad oxå.
Och i själva verket är han pigg å frisk som en nötkärna!

kan vara som du säger!
nog blir de lite piggare på vintern i kylan!

Jag har spån i boxen.
Jag brukar inte väga maten, han får så mycket han vill ha.
Vad kan det bli tro, ca 8 kg hösilage (det är av den torra sorten)
Lägger jag in mer så lämnar han och som för att visa hur korkat det var så sparkar han runt ännu värre i boxen då :smirk:

Han har sällskap på sommaren oxå, det brukar vara ungefär fifty/fifty
på vilka som vill ha hästarna inne/ute på sommaren.
Han måste få komma in och sova på natten för annars vilar han aldrig.
vill hålla koll på flocken hela tiden.
Har provat att ha honom ut flera gånger, men efter någon vecka är han trött som om han vore i koma... (token)
Det är inte lätt å vara hingst (speciellt inte när man är valack):rofl:

Han är ute från strax före 7:00 till omkring 19-20:00
lite längre på sommaren. Går i en stor hage både sommar som vinter.

Det kanske bara är så att han är tröttare på sommaren när det är varmt.
Och då det inte är lika många hästar inne, så det e lite lugnare.
Skönt å höra att det är fler som beter sig lika i alla fall!
Så behöver man inte känna sig så nojjig.

Det är väl bara att acceptera att man har hästen Jekyll och mr Hyde i stallet:angel:

Ha ha ha!!
Va kul med hormonförslaget!
Ska testa å lämna lite skit i hörnen!!

Det är kul att höra hur olika hästar funkar!

Tack för att alla kommit med så bra förslag!!

Det jag kom att tänka på var att min häst när jag strör med nån viss sorts halm, vänder upp och ner på halmen för att komma åt säden.
Har för mig att det är "värst" med vetehalm och det finns rätt mycket säd kvar.

Det gör min också och eländes, elände massor av otröskat. Förstår nu varför min häst blir fet. Dessutom är han fångis och spannmål och fång går ju inte ihop. Ändrade planer omedelbart!

Jag har spån i boxen nu.
Men apropå halm så uppstod ett väldigt konstigt problem när min häst stad på halm förut:
han fick in massa skräp i "skapet", vilket resulterade i att det blev alldeles fullt med rödaktikt kladd där.
snacka om att inte kunna ha i möblerade boxar! :rofl:

Ska testa å lämna lite skit i hörnen!!

Jag provade det med min gris och med honom funkade det inte alls. Då hämtade jag en påse bajs från ett sto han inte känner och mycket riktigt så bajsade han på det.:bow:
Men sedan vände han sig om och krafsade ut alltihop.:crazy:
Hoppas det funkar bättre med din.

Jag har två galna valacker som stökar till i sina boxar, den ene värre än den andra, svårmockat till tusen.:devil: (Dom står bara inne på nätterna under vinterhalvåret, har inte riktigt börjat stalla in än, men det kommer väl snart, det börjar bli kallt om nätterna.) Sen har jag ett sto inackorderat och hon kissar i en hörna och bajsar i en annan hur lätt som helst!:) Kanske är det något könsbetonat jag vet inte.:confused:

He he!
ja det kan vara könsbetonat!
Sambon är ju inte precis renlig ibland heller! men där är man ju lite mindre sugen på att lägga lite skit i hörnen!

Skämt å sido så är det faktiskt så i vårt stall överlag. Stona är renliga medan valackerna stökar. Tre av valackerna är värre än de andra (min inräknat)
Och om jag tänker på det så är det de tre som är de mest hingstiga som är värst...
Har jag inte tänkt på förut...

Men det känns lite mysko att min är så renlig på sommaren, men så grisig på vintern.
Det blir väl fler hästar att hålla reda på på vintern inne för honom...

Kanske har med ventilationen att göra, eller att det blir mörkt snabbare så han inte kan stå och titta ut genom fönstret. På sommaren har man ju ofta dörrar och/eller fönster öppna, men det har man inte på vintern. Det kanske blir för varmt/fuktigt/dålig luft eller så. Har du tänkt på om det handlar om när fönstren är stängda som han börjar stöka i boxen? Det där med könsbundet får jag dementera tyvärr! Båda mina connemaror (ett sto och en valack) är hur duktiga som helst, kissar på ett ställe bajsar på ett, medan varmblodet lever rullan ordentligt, kissar var som helst, bajsar var som helst. och sedan rör hon runt allting efter bästa förmåga. Det går åt otroliga mängder spån så jag funderar på att köpa några balar torv till henne istället, och ställa henne på det.

blev fel, dumma dator!

Senast ändrad av en moderator:

Konstigt hur det kan vara!
Är connemarorna så att säga lite "coolare" individer och varmblodet lite mer på "alerten"? (låter som ett påhopp, ha ha)
Det skulle kunna bekräfta min teori om varför min kille är som han är...
Det är ju inte precis billigt att köpa strö!

Det är bra ventilation i vårat stall.
och på sommaren har vi också dörrarna stängda, så det inte kommer in så mycket insekter.
Men det där med ljuset stämmer ju iofs, det är ju mycket mörkare nu.
Fast i år kändes det som att stökandet kom som över en natt och det när vi började med hösilaget.
Har aldrig tänkt på det förut.
Men å andra sidan så kom resten av hästarna in från betet ungefär samtidigt så det kan ju vara att han fick fler att hålla koll på.

På vintern har vi dessutom kor i ena halvan av stallet (stallet är en ladugård)
Men de kom in långt efter att han började stöka i boxen...

testade att byta till hö igen ett tag utan att det blev bättre överhuvudtaget. Men då får de iofs hösilage i hagen.
men han är ju inte dålig på nåt vis, så det borde ju inte vara maten heller...

Bra förslag du hade!
Tack för det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka