Stofamilj?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Peak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 328

Peak

Trådstartare
Jag har helt noll koll på avel och när man läser om avelssto i annonser står det ofta vilken stofamilj de tillhör.
Någon som kan ge min en liten snabb förklarig på vad det betyder?
:angel:

Sv: Stofamilj?

Stofamiljer följs via mödernelinjen, mamma, mormor o s v ända bak till stamstoet.

Vissa stofamiljer är enormt stora, som F.2 som t ex både Briar och Feliciano till hör fast olika grenar. Dessa har blivit så stora att man inte längre kan tala om några speciella utmärkande egenskaper. Andra är mindre och har ofta varit hos samma uppfödare i generationer. Exempel på sådana är familj 40 som utvecklades av Sixten Pohl och som lämnat många fina tävlingshästar i flera dicipliner upp till allra högsta nivå. Stofamilj 46 uppstod hos Folke Piledahl som hade kvar en gren av familjen i nästan 60 år innan han dog. Denna familj har gett ovanligt många svårklasshästar i hoppning och fälttävlan.

Aha, okej, då förstår jag. Tack! Var kan man läsa in sig på de olika familjernas "egenskaper"?

I boken "Våra stofamiljer" som kom ut för 30 år sen och är oerhört svår att få tag på samt i de stamböcker där de familjer som numrerats i efterhand finns med. Det finns idag 60 svenska stofamiljer med nummer 1 till 54 samt F.1 till F.6 där F står för Flyinge.

Man kan också fråga här så kan vi som har litteraturen kolla:)

Kan du då berätta litet om stofamilj 5 är du gullig... :) :)

Stofamilj 5 heter Hobyfamiljen och är helsvensk, d v s stamstoet var svenskfödd. Hon hette Savattia och var född på 1850- eller 60-talet och var efter Ypsilanti född 1846. Savattia fick dottern Freja e Mastif som hade Ypsilanti till farfar. Frejas dotter Maja e Lord Major fick tre stamboksförda döttrar, alla e Illinois. Dessa döttrar parades med olika hingstar och från dem går familjens olika grenar.

Några kändisar ur familjen är Gaspari 340 e Parad u Russi e Haffner - Gaumen - Ruster - Irmino o s v som tävlades i svår internationell dressyr, vann SM och var med i OS. Gasparis halvbror Casanova e Utter var med i det svenska bronslaget i OS -72.
Vid OS -72 tog Gasparis son Piaff 399 guld både individuellt och i lagdressyren. Han tillhörde familjen på mödernet då han var u Clodette e Ruthven - Kondor - Alderath - Tribun - Illinois o s v.

Idag finns bl a hingstarna Gigolo och Mr Merswin som tävlas i dressyr. Jag har inte koll på om båda kommit upp i svår klass ännu.

Oliv e Dalby Jaguar xx u Camomill e Rote Boldt - Sombrero - Hurricane xx - Primo - Eros - Coleur - Illinois har gått svår fälttävlan.

Det finns även svårklasshoppare från familjen men just nu kommer jag inte ihåg några namn. Familjen är den näst största efter F.2.

mellan Coleur och Illinois på Oliv glömde jag Regulus - Le Cygne xx - Walton xx :o

:bow: :bow:
Tack för info, kul att veta att man har ett nästan "helsvenskt" sto. Har redan börjat fundera på vilken híngst man skall betäcka med nästa gång det blir av. Skulle vara kul att prova med någon av de svenska hingstarna som tex Impuls 1139, men mitt sto är ganska grov (gammalmodig modell :crazy: ), så vi får väl se...

Stofamillj 5 heter Stobyfamiljen

Det finns även svårklasshoppare från familjen men just nu kommer jag inte ihåg några namn. [/QUOTE]

Dream On o Lapalisse är 2 svårklasston undan Urbinella i stofamilj 5.
Jag har nu Lappis;)

Stofamilj 5 heter Hobyfamiljen. Har någon sagt något annat till dig har den sagt fel.

Varför får jag en :devil:?

Som du skrivit såg det ut som att du ville tala om för mig att jag kallat familjen för fel namn.

Varför får jag en :devil:?

Som du skrivit såg det ut som att du ville tala om för mig att jag kallat familjen för fel namn.

Nej, absolut ej!! Jag är ej så insatt som du. Jag skrev så för att jag tycker att det är ganska självklart o trodde du förstod att jag skrev fel.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
858
Senast: Mli
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 004
Senast: monster1
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 149
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka