Stofamilj Flyinge 2

malinsky

Trådstartare
Hej!

Jag fick reda på att min lilla dam tillhör F2. Vad innebär egentligen stofamiljer, jag vet inget om vad som menas med att tillhöra en sådan.. gör alla det? Kan någon berätta om just F2?

Sv: Stofamilj Flyinge 2

Spinda-familjen om jag inte missminner mig. Fast jag är inte så hemma på sånt där heller... Fast bla görel och sussisuss (stavning?) har stenkoll på sånt där. :)

Jag skulle vilja veta när ett sto blir placerat i en familj och hur man kommer fram till vilken familj de ska tillhöra.

Ursäkta för ev trådstöld. ;) :angel:

desiree skrev:
Jag skulle vilja veta när ett sto blir placerat i en familj och hur man kommer fram till vilken familj de ska tillhöra.

Ursäkta för ev trådstöld. ;) :angel:

Haha, inte då! Jag är också intresserad av att vet!!!

Spinda familjen är en av de mest framgångsrika i Sverige, av antalet godkända hingstar.
Jag äger en F2 som är väldigt nära släkt med bl.a Davinci o Co

Mitt andra sto tillhör stofamilj 42- Lora. Det vore kul att få veta lite mer om stofamiljer!

F2 familjen är ju välkänd för att ha producerat bra hästar. Flyinges stamsto Drama som grundlagt en egen dynasti på Flyinge kommer ex. ur F2 familjen. Därifrån stammar Dramatik, Delilah, James Joyce osv.

Briar, Chess, Excall, Feliciano, Garibaldi, Pierre är några avelshingstar som kommit fram genom denna familj.

Det här är delar av vad jag skrev ihop till en artikel i stallets klubbtidning:
------
Stofamiljer
Det finns idag 60 numrerade stofamiljer i halvblodsaveln – numrerade (1) - (54) och (F.1) - (F.6) (F står för Flyinge, för dessa 6 familjer ”föddes” på Flyinge) – men egentligen finns det ett otal.
Det var Stig Facht (m.fl.) som sorterade upp familjerna mer ordentligt runt 1975 – det fanns redan numrerade stofamiljer då, och dessutom kom familjerna (50)-(54) ca 8 år senare.
Förutom dessa officiella familjer finns även de som heter exempelvis (A.11) eller (B.32) – dessa ska förhoppningsvis blir officiella de också.
Om en familj ska bli numrerad beror till stor del på hur många tävlingshästar som tillhör familjen (1975 fanns det små familjer som hade producerat flera tävlingshästar än en större familj som inte blev numrerad…).

En stofamilj är stonas motsvarighet till hingstlinjer. Dvs. de hästar som är ättlingar i rakt nedstigande led (mor, mormor, mormors mor osv. – eller u, uu, uuu på fackspråk) till ett visst sto tillhör hennes familj.
T.ex. hästar som tillhör stofamilj (F.2) härstammar i rakt nedstigande till hannoveranerstoet Spinda 1866 som importerades hit till Sverige (o Flyinge).
Den överlägset största familjen i halvblodsaveln är (5), sedan kommer (F.2) – som förövrigt är stallets näststörsta stofamilj eftersom 8 hästar tillhör familjen.

Man har bestämt att en häst bara kan vara syskon med en annan häst om de har samma mamma (u)! Detta för att hingstarna kan få så många fler föl än stona.
Hingstar och valackar tillhör också de någon stofamilj, men de kan inte föra släktskapet vidare eftersom det bara är stona som kan det – precis som ston inte kan föra en hingstlinje vidare eftersom de inte är någon hingst…

Varje ras har någon form av stofamiljer, men det är inte alla som brytt sig om att numrera dem. Men två raser som verkligen har koll på sina familjer är fullbloden (både xx och ox).
-----

Jag hoppas att det blir lite klarare för er.
Det är ju svårt att förklara på ett lätt sätt, men så är det väl alltid. ;)

Så här kan en (42):as stam se ut:

Juliette 9611
e Trumf 420 u Juliana 8101
e Safari 410 u Juliette 6969
e Juan 390 u Sylfid 6023
e Barbarossa 291 u Luma 5332
e Lux 154 u Magnolia 4650
e Magnet Kyff 155 u Sylfid 2601
e Gamäng u Alva 1527
e Avanti u Lora 387 (f. 1903)
e Lorval u Judista Han.III 2217
e Julianus u Noldchen
e Nord u -
e Zampa

Alla ston i denna stam tillhör alltså samma stofamilj, som alltså här i Sverige började med Lora 387 som importerades som föl 1903 av "Hannoveranska fölbolaget".
Hur stor familjen är inom Hannoveraner-rasen vet jag inte.

Verdi 434, Gastronom 489 är de hingstar som var aktiva när "Våra Stofamiljer" skrevs. Familjen har väl aldrig varit så stor på hingstsidan precis.
Något bättre på hoppning än dressyr (då i alla fall och jag har "bara" "Våra Stofamiljer" att gå på).

Så mitt stos mamma är (f.2) betyder det är hon också blir det om hon skulle bli "indelad"? Och när blir de det isf?

/Désirée - Nolla på avel men väldigt intresserad :D

Tack! Din artikel är mycket intressant, jag har inte innan förstårr hur de var uppbyggda. Då har hon (min häst) fört vidare stofamiljen genom sitt föl...=)

Désirée - din häst tillhör redan (F.2)-familjen oavsett om hon får föl, blir stamboksförd eller inte.
För i och med att hon har den mamma hon har så tillhör hon stofamiljen.

Hur man vet vilken stofamilj en häst tillhör - numrerad eller inte - kan man kolla om man antingen har tillgång till registreringsbevis/pass eller en stambok, för där står siffrorna oftast mellan mammans namn och registreringsnummer eller stamboksnummer - t.ex. Juliette (42) 9611.
I stamboken ska stofamiljsnumret stå vid stoets namn om nu familjen är numrerad.
Är familjen onumrerad får man gå genom samtliga ston på mammans sida - alltså u, uu, uuu, uuuu och så vidare - så att man kommer ner till första stamboksförda stoet eller första namngivna stoet.
Ska ta ett exempel:
Trojanus (min användarbild) tillhörde inte någon numrerad familj, men raden av ston ser ut så här:
u Trojka 7619, uu Anette 5763, uuu Perla 4481, uuuu Docka 3731, uuuuu Perla 1587 Räa, uuuuuu Tora
Nu vet inte jag om någon har ett namn på denna stofamilj - men man skulle kunna kalla den för Perla- eller Tora-familjen...
Trojanus familj är inte ens med på listan över "nästan-numrerade" familjer, dvs (A.)- och (B.)-familjerna. Dessa två nummer-kategorier står inte utsatt i reg.bevis/pass eller stamböcker utan då måste man ha tillgång till "Våra Stofamiljer".

Sedan finns det ju som sagt halvblodsston som tillhör en arabstofamilj eller fullblodsstofamilj, och det upptäcker man om man kollar upp stona i rakt nedstigande led (inga andra ston).

ninsan skrev:
Tack! Din artikel är mycket intressant, jag har inte innan förstårr hur de var uppbyggda. Då har hon (min häst) fört vidare stofamiljen genom sitt föl...=)

Ja, det stämmer!
Och är ditt föl ett stoföl, så kommer hon att föra familjen vidare i sin tur om hon senare får föl.

Ok... Men på hennes identitetsbevis står det ingenting efter hennes namn. Hon har ett registreringsnummer. Men på mamman står Katalina, (F.2) 21871.

Borde det inte stå (F.2) bakom Katzys (min häst) namn då också?

Hoppas du inte tröttnar på alla mina frågor. :o

sussisus skrev:
Det här är delar av vad jag skrev ihop till en artikel i stallets klubbtidning:
------
Stofamiljer
Det finns idag 60 numrerade stofamiljer i halvblodsaveln – numrerade (1) - (54) och (F.1) - (F.6) (F står för Flyinge, för dessa 6 familjer ”föddes” på Flyinge) – men egentligen finns det ett otal.
Det var Stig Facht (m.fl.) som sorterade upp familjerna mer ordentligt runt 1975 – det fanns redan numrerade stofamiljer då, och dessutom kom familjerna (50)-(54) ca 8 år senare.
Förutom dessa officiella familjer finns även de som heter exempelvis (A.11) eller (B.32) – dessa ska förhoppningsvis blir officiella de också.
Om en familj ska bli numrerad beror till stor del på hur många tävlingshästar som tillhör familjen (1975 fanns det små familjer som hade producerat flera tävlingshästar än en större familj som inte blev numrerad…).

En stofamilj är stonas motsvarighet till hingstlinjer. Dvs. de hästar som är ättlingar i rakt nedstigande led (mor, mormor, mormors mor osv. – eller u, uu, uuu på fackspråk) till ett visst sto tillhör hennes familj.
T.ex. hästar som tillhör stofamilj (F.2) härstammar i rakt nedstigande till hannoveranerstoet Spinda 1866 som importerades hit till Sverige (o Flyinge).
Den överlägset största familjen i halvblodsaveln är (5), sedan kommer (F.2) – som förövrigt är stallets näststörsta stofamilj eftersom 8 hästar tillhör familjen.

Man har bestämt att en häst bara kan vara syskon med en annan häst om de har samma mamma (u)! Detta för att hingstarna kan få så många fler föl än stona.
Hingstar och valackar tillhör också de någon stofamilj, men de kan inte föra släktskapet vidare eftersom det bara är stona som kan det – precis som ston inte kan föra en hingstlinje vidare eftersom de inte är någon hingst…

Varje ras har någon form av stofamiljer, men det är inte alla som brytt sig om att numrera dem. Men två raser som verkligen har koll på sina familjer är fullbloden (både xx och ox).
-----

Jag hoppas att det blir lite klarare för er.
Det är ju svårt att förklara på ett lätt sätt, men så är det väl alltid. ;)

Coolt! Vore kul om hon får ett sto då när jag betäcker, hon har ju en hingst sedan tidigare.

Kul att läsa! Tack för ditt svar. Var kan man förkovra sig mer i stofamiljerna???

Så där har dom gjort på ett av mina sto föl, men hon är F2, hennes andra stoföl står det F2 bakom! jag tror att det är något dom har missat!

Boken "Våra Stofamiljer" är bra att ha, men den är svår att få tag på numera.
Annars tror jag inte att det finns någon annan bok.
Fast stofamiljerna (46) t.o.m. (54) finns omskrivna i stamböckerna eftersom "Våra Stofamiljer" bara nämner stofamiljerna (1) t.o.m. (45) och de sex Flyinge-familjerna.

Och där är ett lysande exempel med de båda "underkategorierna" (A.)- och (B.)-familjerna jag nämnde.

(A.1)-familjen blev (50)
(A.3)-familjen blev (46)
(A.5)-familjen blev (47)
(A.9)-familjen blev (48)
(A.12)-familjen blev (49)
(A.13)-familjen blev (52)
(A.17)-familjen blev (53)
Stofamiljerna (51) och (54) var helt onumrerade när de valdes ut att bli numrerade.

sussisus skrev:
Désirée - din häst tillhör redan (F.2)-familjen oavsett om hon får föl, blir stamboksförd eller inte.

Hur man vet vilken stofamilj en häst tillhör - numrerad eller inte - kan man kolla om man antingen har tillgång till registreringsbevis/pass eller en stambok, för där står siffrorna oftast mellan mammans namn och registreringsnummer eller stamboksnummer - t.ex. Juliette (42) 9611.
I stamboken ska stofamiljsnumret stå vid stoets namn om nu familjen är numrerad.
Är familjen onumrerad får man gå genom samtliga ston på mammans sida - alltså u, uu, uuu, uuuu och så vidare - så att man kommer ner till första stamboksförda stoet eller första namngivna stoet.
Ska ta ett exempel:
Trojanus (min användarbild) tillhörde inte någon numrerad familj, men raden av ston ser ut så här:
u Trojka 7619, uu Anette 5763, uuu Perla 4481, uuuu Docka 3731, uuuuu Perla 1587 Räa, uuuuuu Tora
Nu vet inte jag om någon har ett namn på denna stofamilj - men man skulle kunna kalla den för Perla- eller Tora-familjen...
Trojanus familj är inte ens med på listan över "nästan-numrerade" familjer, dvs (A.)- och (B.)-familjerna. Dessa två nummer-kategorier står inte utsatt i reg.bevis/pass eller stamböcker utan då måste man ha tillgång till "Våra Stofamiljer".

Sedan finns det ju som sagt halvblodsston som tillhör en arabstofamilj eller fullblodsstofamilj, och det upptäcker man om man kollar upp stona i rakt nedstigande led (inga andra ston).

Mitt sto tillhör stofamilj 36. Kan du berätta lite om den?

Här finns en gammal tråd om stofamilj 36.

//Kristin

sussisus skrev:

Hur stambokförs ett sto då?

Rodde skrev:
Så där har dom gjort på ett av mina sto föl, men hon är F2, hennes andra stoföl står det F2 bakom! jag tror att det är något dom har missat!

Men kommer de missa på hennes ev föl då också? Eller ska man kontakta asvh för ändring?

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 980
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka