Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
desiree skrev:Jag skulle vilja veta när ett sto blir placerat i en familj och hur man kommer fram till vilken familj de ska tillhöra.
Ursäkta för ev trådstöld.
ninsan skrev:Tack! Din artikel är mycket intressant, jag har inte innan förstårr hur de var uppbyggda. Då har hon (min häst) fört vidare stofamiljen genom sitt föl...=)
sussisus skrev:Det här är delar av vad jag skrev ihop till en artikel i stallets klubbtidning:
------
Stofamiljer
Det finns idag 60 numrerade stofamiljer i halvblodsaveln – numrerade (1) - (54) och (F.1) - (F.6) (F står för Flyinge, för dessa 6 familjer ”föddes” på Flyinge) – men egentligen finns det ett otal.
Det var Stig Facht (m.fl.) som sorterade upp familjerna mer ordentligt runt 1975 – det fanns redan numrerade stofamiljer då, och dessutom kom familjerna (50)-(54) ca 8 år senare.
Förutom dessa officiella familjer finns även de som heter exempelvis (A.11) eller (B.32) – dessa ska förhoppningsvis blir officiella de också.
Om en familj ska bli numrerad beror till stor del på hur många tävlingshästar som tillhör familjen (1975 fanns det små familjer som hade producerat flera tävlingshästar än en större familj som inte blev numrerad…).
En stofamilj är stonas motsvarighet till hingstlinjer. Dvs. de hästar som är ättlingar i rakt nedstigande led (mor, mormor, mormors mor osv. – eller u, uu, uuu på fackspråk) till ett visst sto tillhör hennes familj.
T.ex. hästar som tillhör stofamilj (F.2) härstammar i rakt nedstigande till hannoveranerstoet Spinda 1866 som importerades hit till Sverige (o Flyinge).
Den överlägset största familjen i halvblodsaveln är (5), sedan kommer (F.2) – som förövrigt är stallets näststörsta stofamilj eftersom 8 hästar tillhör familjen.
Man har bestämt att en häst bara kan vara syskon med en annan häst om de har samma mamma (u)! Detta för att hingstarna kan få så många fler föl än stona.
Hingstar och valackar tillhör också de någon stofamilj, men de kan inte föra släktskapet vidare eftersom det bara är stona som kan det – precis som ston inte kan föra en hingstlinje vidare eftersom de inte är någon hingst…
Varje ras har någon form av stofamiljer, men det är inte alla som brytt sig om att numrera dem. Men två raser som verkligen har koll på sina familjer är fullbloden (både xx och ox).
-----
Jag hoppas att det blir lite klarare för er.
Det är ju svårt att förklara på ett lätt sätt, men så är det väl alltid.
sussisus skrev:Désirée - din häst tillhör redan (F.2)-familjen oavsett om hon får föl, blir stamboksförd eller inte.
För i och med att hon har den mamma hon har så tillhör hon stofamiljen.
Hur man vet vilken stofamilj en häst tillhör - numrerad eller inte - kan man kolla om man antingen har tillgång till registreringsbevis/pass eller en stambok, för där står siffrorna oftast mellan mammans namn och registreringsnummer eller stamboksnummer - t.ex. Juliette (42) 9611.
I stamboken ska stofamiljsnumret stå vid stoets namn om nu familjen är numrerad.
Är familjen onumrerad får man gå genom samtliga ston på mammans sida - alltså u, uu, uuu, uuuu och så vidare - så att man kommer ner till första stamboksförda stoet eller första namngivna stoet.
Ska ta ett exempel:
Trojanus (min användarbild) tillhörde inte någon numrerad familj, men raden av ston ser ut så här:
u Trojka 7619, uu Anette 5763, uuu Perla 4481, uuuu Docka 3731, uuuuu Perla 1587 Räa, uuuuuu Tora
Nu vet inte jag om någon har ett namn på denna stofamilj - men man skulle kunna kalla den för Perla- eller Tora-familjen...
Trojanus familj är inte ens med på listan över "nästan-numrerade" familjer, dvs (A.)- och (B.)-familjerna. Dessa två nummer-kategorier står inte utsatt i reg.bevis/pass eller stamböcker utan då måste man ha tillgång till "Våra Stofamiljer".
Sedan finns det ju som sagt halvblodsston som tillhör en arabstofamilj eller fullblodsstofamilj, och det upptäcker man om man kollar upp stona i rakt nedstigande led (inga andra ston).
sussisus skrev:Désirée - din häst tillhör redan (F.2)-familjen oavsett om hon får föl, blir stamboksförd eller inte.
För i och med att hon har den mamma hon har så tillhör hon stofamiljen.
Rodde skrev:Så där har dom gjort på ett av mina sto föl, men hon är F2, hennes andra stoföl står det F2 bakom! jag tror att det är något dom har missat!