"Stoets första föl blir ofta mindre"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

\"Stoets första föl blir ofta mindre\"

Är det er erfarenhet också? :confused: I stallet säger de att stoets första föl ofta är mindre men att de växer ikapp. :confused: Tänkte höra om era erfarenheter?

Våran lillkille :love: är liten - enda fölet i stallet för ögonblicket så det är ingen att jämföra med men han ÄR liten.

Han blir ju vad han blir men mamman är 1.59 pappan 1.69.

http://photo.starblvd.net/Lilltufsan/1-1-4.jpg
http://photo.starblvd.net/Lilltufsan/1-3-1.jpg
http://photo.starblvd.net/Lilltufsan/1-1-5.jpg

Re: \"Stoets första föl blir ofta mindre\"

Jag har ett sto som fick sin första fölunge som 15 åring och jag håller med om att den fölungen var extremt liten och tanig.
Stoet fölade 7 dagar efter beräknat datum men fölis såg ändå prematur ut och hade svårt att resa sig. Vi fick hjälpa henne att dia i 2 dygn innan hon kunde ställa sig och hålla balansen själv. Hon är nu en stor och ståtlig 2 åring med mycket liv och kraft.

Har oxå ett jämnårigt sto som fick föl som 4 åring och sen fick hon inte andra fölungen förren 2003 - alltså när hon var 16 år. Hon gick över tiden i 2 veckor och denna fölunge var också väldigt liten men såg inte prematur ut.

Jag tror nog faktiskt att det ligger en del i det här med att äldre ston som inte haft föl på länge får mindre avkommor men att de sedan "tar sig" och växer i kapp.

Däremot har jag inte märkt någon skillnad på unga ston som får sin första unge.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag tror det stämmer ganska bra. Lillan var rätt liten när hon föddes och är ingen jätte nu heller, men har hamnat i en växtperiod så nu håller hon på att skjuta iväg lite igen. Sen vet man ju inte vad som ligger bakom, hur stora ditt stos föräldrar var eller vad hingsten lämnat tidigare. Äldre ston brukar ju dessutom kunna få mindre föl.

Vår lillpojk är ju inte så jättestor, men nog tror jag han är större än din trots sin tidiga start. Nu är det ju inte hennes första föl + att hon är mkt större än ditt sto så man kan ju inte jämföra. Men OH vad din lilkille var söt när han skuttade i gången! :love:

Det är något som jag under mina sex år på stuteri aldrig märkt.
Men man tycker alltid att årets första föl är litet.

Det är något som jag under mina sex år på stuteri aldrig märkt.
Men man tycker alltid att årets första föl är litet.
Jag menade äldre förstagångare, min är 22. Skrev lite slarvigt... :o

Intressant. Jag hade ingen aning om detta. Min gick över ca en vecka, han är pigg & kry han var på bena och diade efter 1.5 h. Han är alltså helt normal men liten.

Ska bli intressant att se hur han växer... hoppas på att han blir strax över 1.60.

Ja han är nog bara liten för att han var lite för snabb ut.. :smirk: Stoet är ju *lite* större ja :D

Mitt sto är 147 cm, betäcktes med en hingst som är 145 cm, fick alltså sitt första föl då. Nu när fölet är nyligen fyllda 10 mån, börjar han närma sig 140cm. (138 fram/142 bak) Hugaliga vad månde bliva om första fölet "skall" vara det minsta.... jag vill avla D-ponnyer!!

Ja, definitivt....Har "alltid" varit så med mina araber....

Vad fin han verkar!! Vad är det för stam på honom?
Lite nyfiken- vad har hänt med hans bakben?

Några har faktiskt varit mindre, men inte alltid måste jag säga.. oavsett ålder på stoet!

Och de har ej heller växt ikapp, man ser ju direkt från början VAD som kan tänkas bli av just DEN fölisen, stämde på pricken i slutänden :)

Vad fin han verkar!! Vad är det för stam på honom?
Lite nyfiken- vad har hänt med hans bakben?
Åh tack!!! Han är bedårande. :love: :D Pappa är Shogun mamma är e Ivigtut-Harras.

Bakbenet ja. Morsan vevade till honom :crazy: när han var 2 dagar, hon har antagligen varit på väg att trampa på honom och dragit upp en reva med sin hov. Han är sydd. Ska väl läka utan problem hoppas jag. :p

Lika bra man ställer in sig på att han slutar på 1.50 då. :crazy:

Men det tycks ju vara rätt olika? :confused: Ska bli intressant att se hur liten han är när det är fler fölisar i stallet. Snart är det flera i stallet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 892
Senast: Fenestra
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 193
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar