stoet är lite"pinnigt" o fölet bra hull o dålig mage..hjälp tack

Sv: stoet är lite"pinnigt" o fölet bra hull o dålig mage..hjälp tack

tyvär vågar jag nog ej ge det ute då vi har en häst här som kanske skulle förätta sig o får lätt kolik

Då får du se till att stoet och fölet får en egen hage!

Läs det som Nafayette skriver NOGA; hon har nämligen inte bara rätt utan vet vad hon pratar om också.

Dessutom, en häst i underhull måste alltid prioriteras och vara den som styr t ex tilldelningen mat i hagen. Innebär de att övriga blir för tjocka så tja då får man endera separera så den som behöver mest mat går själv, lösa det med timerstyrda grindar, munkorg etc etc.

När valacken var ung var han extremt svårfödd, samtidigt hade jag ett extremt lättfött sto, som dessutom var fånghäst. Jag tänkte aldrig ens tanken att valacken skulle 'få vara' i underhull för stoet skulle vara lagom. Utan man fick helt enkelt fundera. Lättast hade varit atts eparera hästarna rakt av, men jag vill de ska gå med kompis/ar, så jag klurade lite till och löste det sedan helt enkelt så att de gick i separata hagar fram till lunch. De stod inne på natten, valacken med fri tillg på hö, stoet med begränsad. Släpptes ut på morgonen i separata hagar med en elastisk grind emellan. Stoet fick begränsad giva i 'sin' hage, valacken fick såpass mycket hö i sin hage att han kunde äta hur mycket han ville och det ändå var cirka 5 kg kvar till lunch.

Kl 13.00 släppte grinden och stoet kunde gå över i valackens hage och således äta lunch. Och på kvällen kom matte och gav en ny begränsad giva som de båda åt av, och sen sen kväll togs de in. På detta vis kunde de ha sällskap av varandra större delen av dagen, stoet hölls i hull, valacken hölls i hull och alla var glada.

Andra gånger får man 'ta' att en häst blir lite för rund sålänge det är inom vettiga gränser. Men man kan ALDRIG 'ta' att en häst är för mager för att man inte 'VILL' ge den mer mat (de som vägrar äta mer är knepigare, men en häst som är för tunn som VILL ha mer mat, den SKA ha det oavsett. De ska ha mat framför näsan dygnet runt och få äta precis så mycket de vill!)

Allt går att lösa, och lathet och bekvämlighet får inte styra!

Alex.

Hoppar av denna tråd eftersom jag blir bara upprörd.

Läser man historiken på sto och föl så har det i många trådar rådits om "uppfodring" med luzern m.m.

Denna märr har rasat även efter fölning då hon gick på bete.

Själv har jag aldrig någonsin sett en tunn fjording så det måste ju ha fodrats helt uppåt väggarna.

Jag tror ändå inte att våra råd här kommer att "lyssnas av".

Helt enkelt ingen idé för mig i alla fall att hjälpa till här.:crazy:

AM

Jag tänkte ge betforn för att stoet troligtvis behöver ngt mer energi, vet att det kanske inte är så bra för fölet, provar. Halm la jag in i foderkrubban nu för mer energi o dessutom så kanske hon äter mindre av det som ligger på golvet. Så det finns halm för dem att sova på. Har en kvickdrags häst i stallet, dock utan sympton just nu därför vi bara ger hösilage.

Men jag har faktiskt ett travstall här borta som jag kan köpa fjolårs hö av med höga värden om jag vill.I sånna fall så måste jag ge det kvällstid för då är det inlagt när hästarna tas in o då behöver inte kvickdrags hästen lida av det så mkt. sen måste jag förvara det ute under presening troligtvis. Värdena på det höet har jag för mig är 8 mj och 80 smbrpg. Vad tror ni om 2-3 kg hö om dagen + hösilaget då? har massor havre hemma om det skulle behövas

Energi i betforen är inte protein. Betfor blir dom bara pigga för stunden av. Och det är lösgöranden. Har du ett föl som är lös i magen är det ju inte bra att ge det. Halm ska du inte lägga i matskålen. Det finns inget smrp i det. Ger ni inte ens kraftfoder bara för att ni har en kvickdragshäst i stallet? Vad är det för skitprat. Även om det är en fjording behöver den mycket höga värden nu när den diar till fölet. Fölet tar av stoet nämligen även från skelett och sånt som du inte ser nu. Men märker ev av när den blir äldre att den inte håller lika länge tex. Det finns inget hö resp hösilage i världen som räcker /bara/ när den diar eller till ett föl som växer. Se till att föl och sto får gå i en egen hage med fri tillgång av det torra höet. Hoppas att det inte är mögligt och dammigt nu bara. Med denna långa höst så blev mycket hö förstört på skullarna. :(
Du kan även hänga upp två stora hinkar i boxen med lusern strå så dom får äta så mycket dom vill själva. Det är mycket bra värden i det och bra för båda. Och det dammar inte ett dugg heller.
Har själv ett fjordsto som fick föl -99 och hon magrade inte ur ett dugg. Tack vare bra foder bla.

Senast ändrad:

Jag tänkte ge betforn för att stoet troligtvis behöver ngt mer energi, vet att det kanske inte är så bra för fölet, provar.

Seriöst, men jag börjar snart känna att det här är ett djurskyddsärende!!

Du LYSSNAR ju inte, jag förstår precis varför Nafayette ger upp! Nu säger du att du vet att betfor nog inte är bra för fölet men provar ändå. Varför i hela friden då?? Stör du tarmfloran för mycket på den lille så kan du ha en livshotande situation där. Och varför inte fodra så att det stackars stoet kan få lägga på sig hull någon gång?

Halm la jag in i foderkrubban nu för mer energi o dessutom så kanske hon äter mindre av det som ligger på golvet. Så det finns halm för dem att sova på. Har en kvickdrags häst i stallet, dock utan sympton just nu därför vi bara ger hösilage.

Kvickdragshästar brukar inte klara halm. Hursom, äter upp bädden på nätterna? Snälla det är ett tecken tydligare än något att de endera febrilt försöker öka torrsubstansen och/eller att de får för lite stråfoder. Så snälla gör någonting VETTIGT åt det. Att fodra halm i ditt läge är att binda ris åt din egen rygg. Ge dem lucernhack! Halm innehåller bara ren energi, inget protein alls och är ren bukfylla. Lucernhack stör inte kvickdragshästen, tillför högvärdigt protein och energi och ger dem mer TS. Så som gejsa sa, och jag sa innan, ge dem massor med lucernhack (jag orkar tyvärr inte ens föreläsa om vilka risker du tar med fölets hållbarhet genom att fodra som du gör, det är inte optimalt ur den synpunkten att bara ösa på lucern utan att räkna på det heller, men det är pest eller kolera som du gör nu så..). Och med massor menar jag som gejsa säger, häng in hinkar åt dem.

Men jag har faktiskt ett travstall här borta som jag kan köpa fjolårs hö av med höga värden om jag vill.I sånna fall så måste jag ge det kvällstid för då är det inlagt när hästarna tas in o då behöver inte kvickdrags hästen lida av det så mkt. sen måste jag förvara det ute under presening troligtvis. Värdena på det höet har jag för mig är 8 mj och 80 smbrpg. Vad tror ni om 2-3 kg hö om dagen + hösilaget då? har massor havre hemma om det skulle behövas

NEJ, inte ens fundera på att förvara höet ute under presenning! GLÖM det direkt, det slutar på ett sätt - med mögligt hö, och då bäddar du för att du får hosthästar med, och fölets mage kommer dessutom inte alls bli bättre.

Som jag ser det har du tre alternativ, punk:

1) Byt stall
2) Byt hösilage till ett bättre, eller köp HorseHage
3) Fodra FRI tillgång dygnet runt på hösilaget du har, men komplettera det vettigt, räkna på foderstaten helst, komplettera med MYCKET lucernhack, ev komplettera ännu mer åt stoet om det behövs.

Havren är inte speciellt värdefull i sammanhanget, den kan inte lösa ditt problem.

Men snälla, för hästarnas skull, börja lyssna och GÖR något! Istället för att med berått mod riskera hästarnas hälsa!!

Ge dem hösilage ute istället. Med de värdena så fri tillgång dygnet runt på hösilaget!

varför det när veterinären tycker att dom är alldeles lagom? Veterinären var här i förr går och berömde hullet på hästarna? halmen får dom bara för att ha nått att pilla med ibland eftersom dom går ute väldigt länge. Även i boxen pillar dom med halmen när höet tar slut. Dom äter inte mindre hö för att dom får halm att pilla med, inte mina iallafall, men andras kanske gör det, vad vet jag? Förklara för mej varför hösilage skulle vara bättre? Vill alltid lära mig något nytt!!! :D och var det inte någon som sa innan att föl skall äta TORRT hö? Inte hösilage? Gud, nu blev jag förvirrad.

Senast ändrad av en moderator:

varför det när veterinären tycker att dom är alldeles lagom? Veterinären var här i förr går och berömde hullet på hästarna? halmen får dom bara för att ha nått att pilla med ibland eftersom dom går ute väldigt länge. Även i boxen pillar dom med halmen när höet tar slut. Dom äter inte mindre hö för att dom får halm att pilla med, inte mina iallafall, men andras kanske gör det, vad vet jag? Förklara för mej varför hösilage skulle vara bättre? Vill alltid lära mig något nytt!!! :D och var det inte någon som sa innan att föl skall äta TORRT hö? Inte hösilage? Gud, nu blev jag förvirrad.

Om stoet plötsligt är i bra hull så är det ju inga problem, det är dock ingenting som framkommit i tråden.

Och med såpass blött silage med sådana låga värden per kg foder måste stoet äta väldigt många kilo/dygn för att täcka sitt behov. Alltså - låt henne ha möjlighet att äta dygnet om och ha en chans att få i sig det hon behöver.

Föl SKA ha mat dygnet runt, dvs fri tillgång. Period. Det där hösilaget är helt olämpligt för föl iofs eftersom de inte orkar äta så många kilo/dygn och kommer ha väldigt svårt att äta tillräckligt för att få i sig vad den behöver. Men föl ska som sagt kunna äta precis när de vill, oavsett hull alltså, är de för trinda får man kapa kraftfoder och/eller byta till stråfoder med bättre anpassade värden. Men ett föl ska aldrig gå hungrig.

Vad gäller hö eller hösilage till föl så finns det stora stuterier och uppfödare som har både hö och hösilage, dvs det finns inget rätt eller fel så. Sådär blött hösilge är dock inte idealiskt, speciellt inte om fölingen reagerar från magtarm.

Men i korthet så föl ska inte vara utan stråfoder en enda timme under dygnet, och om de ska pilla i halm ska det vara att det erbjuds VID SIDAN OM hösilage för att TS ska kunna regleras. Det finns ingen anledning att ge föl bukfylla.

Okey, nu förstod jag lite bättre. Tack* Mitt digivande sto fick jättebra hull tredje månaden efter fölningen, var jättesvårt att få upp henne i hull, vi skjutsade runt dom till olika beten och stödfodrade även med hö. Men nu får dom hö var tredje timme ungefär... en gång 07.00, en gång 10.00 en gång 13.00 en gång 16.00 en gång 19.00 och sen får dom när dom kommer in. Mina får halm vid sidan av - JA... jag sa aldrig att man skulle stödfodra med halm istället för hö.

Men jag tänker inte ändra nånting då hästarna verkar må toppen och veterinären gav oss beröm (som alltid säger vad hon tycker och tänker) men klart - alla hästar är individer.

Men vad menar du med bukfylla? snälla berätta mer om de? Får dom de genom att äta halm? var tar halmen vägen när dom äter den? Lägger den sig bara på buken eller vad?

Jag tycker det är konstigt att veterinären inte sa något - alla talar så gott om henne och hon är väldigt omtyckt. Hon hade sagt ifrån om hästarna hade bukfylla.

men mitt hö verkar vara väldigt bra, det är grönt och fint och verkar innehålla en hel del av det hästarna skall ha. Unghästen här hemma har levt på hö och hon är rund och go! :D Samma med fölungen, har levt på hö och mammas mjölk och han växer så de knakar ch är inte benig nånstans :D Men som jag sa - utbilda mej, jag vill alltid lära mig mer. Berätta mer om halmen..

Okey, nu förstod jag lite bättre. Tack* Mitt digivande sto fick jättebra hull tredje månaden efter fölningen, var jättesvårt att få upp henne i hull, vi skjutsade runt dom till olika beten och stödfodrade även med hö. Men nu får dom hö var tredje timme ungefär... en gång 07.00, en gång 10.00 en gång 13.00 en gång 16.00 en gång 19.00 och sen får dom när dom kommer in. Mina får halm vid sidan av - JA... jag sa aldrig att man skulle stödfodra med halm istället för hö.

Det blöev nog lite allmän begreppsförvirring, mina svar förutom det sista är till FJORDINGHANNA. Och såvida inte du och hon är samma person behöver inte du ta åt dig av det! Alltså, är ditts to i bra hull och får ordentligt med mat osv så är det ju bra. Fjordinghannas sto däremot är ju ur hull, fölet är dåligt i magen och fodringen är uppåt väggarna..

Men jag tänker inte ändra nånting då hästarna verkar må toppen och veterinären gav oss beröm (som alltid säger vad hon tycker och tänker) men klart - alla hästar är individer.

Nu säger du ju inga mängder, men generellt så hö var tredje timme är helt okej, förutsatt att det inte tar slut på en kvart då.
Men vad menar du med bukfylla? snälla berätta mer om de? Får dom de genom att äta halm? var tar halmen vägen när dom äter den? Lägger den sig bara på buken eller vad?

Bukfylla är sådant som inte innehåller speciellt mycket näring. Alltså handlar inte om var på buken de lägger sig etc, utan att det bara 'fyller magen' utan att ge någon direkt näring. Om du tänker på människor så ta vitt bröd t ex, det är mest bukfylla. Det är volumnöst, mycket luft etc, men ger ingen vidare näring och är inte bra bränsle för kroppen. Men du kan äta vitt bröd så du blir mätt (fyller magen). Så bukfylla är närdingsfattigt bulk. Sen finns det gånger då man vill åt just bukfyllan från halmen. Tjocka hästar som verkligen inte behöver mer, men som ändå inte kan stå utan mat i 12 h, de kan man servera halm. Då får de något att tugga på, något i magen osv men utan att de får i sig så mycket 'kalorier'. För en häst som är för tunn däremot så kommer halmen att göra saker och ting värre, och det är ur alla aspekter mycket bättre att ge den högvärdigt stråfoder så den får mer näring med!

Om du måste gå upp i vikt säger vi, och du orkar äta totalt 3 kg föda per dygn, så är det ju mycket bättre att du äter 3 kg av BRA MAT per dygn, än att du t ex äter 2 kg popcorn till frukost och lunch, och sen inte orkar äta mer än 1 kg bra mat resten av dygnet. Om du serverades bra mat hela dygnet och 'slapp' popcornen skulle d orka äta 3 kg bra mat och gå upp i vikt snabbare och på ett bättre sätt. Dus kulle dessutom orka mer och må bättre.

men mitt hö verkar vara väldigt bra, det är grönt och fint och verkar innehålla en hel del av det hästarna skall ha. Unghästen här hemma har levt på hö och hon är rund och go! :D Samma med fölungen, har levt på hö och mammas mjölk och han växer så de knakar ch är inte benig nånstans :D Men som jag sa - utbilda mej, jag vill alltid lära mig mer. Berätta mer om halmen..

DU bör analysera höet så att du är säker på att det är så bra som det verkar, och ffa för att kunna se till att småttingarna får tillräckligt med mineraler, i rätt mängd och rätt balans. Så de kan bygga starkt och hållbart skelett. Så kombinera ögat med analys och uträkning så blir det utmärkt.

Fråga igen om du inte hängde med ang halmen så ska jag förklara med ett räknaexemepel =)

AAAH! Jo...jag blir ofta lite förvirrad, fick nog för mej att du menade mej istället för fjordinghanna. Men tack så hemskt mycket för att du förklarade det där om halmen, nu förstod jag det mycket bättre, skall absolut tänka på det i fortsättningen! När jag frågat folk så har dom bara sagt "jo men de blir bukfylla" jaha hurdå? "njae, de bara blir det" Vilket bra svar....eller inte... Så TACK! Rätt logiskt egentligen.

Jo, jag har funderat på det där med höanalys, nu är det dock ingen idé då vi har sista lasset hemma från våran braiga bonde, så nu måste vi byta - vill inte! å då kommer jag nog vilja lämna in analys... Bara det att det är svårt att få tag på hö då det blev så dålig skörd i somras för många bönder, men vi har en månad på oss så vi ska jaga!

Just det, kanske bara får slänga in en snabbfråga här...hur mycket brukar mab få ge för spån och torv på bal på fastlandet?? Finns det några bra och billiga ställen? (funderar på att gå hästgymnasium och vill ha med mej eget strö då jag vill ha bädd....och vill ha torv blandat med spån i bottnen)

Just det, kanske bara får slänga in en snabbfråga här...hur mycket brukar mab få ge för spån och torv på bal på fastlandet?? Finns det några bra och billiga ställen? (funderar på att gå hästgymnasium och vill ha med mej eget strö då jag vill ha bädd....och vill ha torv blandat med spån i bottnen)

Beror otroligt mycket på. Dels varifrån du köper men ffa hur MYCKET du köper på en gång. Köper du 10 pallar/gång blir det ju billigare än att köpa 10 balar t ex.

Men ska du räkna styckpris per bal så hamnar du någ någonstans mellan 50 - 60 kr/bal. Men kolla om inte stallet där hästen ska stå om du kan köpa balar via dem. Stall köper ofta in pallvis, och får då ner priset betydligt.

Kan du köpa pallar på en gång så kan du utan vidare komma ner mot 40 kr/bal, men då handlar det alltså om att köpa mycket på en gång.

JAG köper per pall, och ger 55 kr/bal för spån. Torven dyrare och torvmixen (torv och spån blandat) har jag inte koll på. (Jag anv spån)

Beror otroligt mycket på. Dels varifrån du köper men ffa hur MYCKET du köper på en gång. Köper du 10 pallar/gång blir det ju billigare än att köpa 10 balar t ex.

Men ska du räkna styckpris per bal så hamnar du någ någonstans mellan 50 - 60 kr/bal. Men kolla om inte stallet där hästen ska stå om du kan köpa balar via dem. Stall köper ofta in pallvis, och får då ner priset betydligt.

Kan du köpa pallar på en gång så kan du utan vidare komma ner mot 40 kr/bal, men då handlar det alltså om att köpa mycket på en gång.

JAG köper per pall, och ger 55 kr/bal för spån. Torven dyrare och torvmixen (torv och spån blandat) har jag inte koll på. (Jag anv spån)

Okey, nej problemet är bara att det här stallet bara använder halm till sina hästar, visst jag vill också ha halm, men jag vill ha något bättre i botten som kan suga upp kisset bra. Okey, verkar som om det handlar om samma priser som här på ön 50-60 kr bal. Önskar man hade möjlighet att ta hem en pall... Vet inte hur stort utrymme stallet har heller där jag vill ha hästen inack... Ajja, men tack ändå :D

Jo av den anledningen kan jag oxå "fodra" med halm, men jag har inga smala hästar heller.;)

TS fodrar med halm som om det skulle ge viktökning om jag fattat henne rätt.

Snälla FjordingHanna!
Lyssna på vad dom ger dig för råd!!!
För hästarnas skull!

mitt sto är inte särskilt magert , MEN för att vara henne är hon "mindre"än vad hon brukar om ni förstår. Lite upprörande o läsa att djurskydds myndighet eller vad det va ska kolla mig.. tror inte de skulle reagera på min hästs hull faktiskt. Jag vill att hon ska upp i vikt o antagligen behöver hon mer protein eftersom hon ser lite mer pinnig ut än vad hon gjort innan avels perioden liksom. Givetvis läser jag allt ni skriver o tar in det ni skriver i hjärnan o sovrar. Ska köpa lusern eller hö, inte bestämt det riktigt. Förövrigt är fölet bra i magen idag verkar det som..

Sedan va det någon här i tråden som missförståt lite om jag inte skrivit helt fel. Jag menade att vi ej gav hö i stallet för att vi tar hänsyn till kvickdragshästen , kraftfoder ger vi ju(havre bara just nu). ((Vi hade veternären ute då för några år sedan då kvickdraget konstaterades o hon sa att vi skulle börja med att blöta höet eller ge hösilage till att börja med o sen ev ha annat strö en halm om hon inte blir märkbart bättre. Hon vart väldigt mkt bättre när vi börja med hösilage. )))

Vet inte om jag skrev det förut men stormen Per kom rejält här o vi är glada att vi kunnat fixa 1 hage som hästarna kan gå i till de andra är iordning igen
(krävs motorsågsarbete i timtals)

Tror jag har nån relativt ny bild på stoet lite dåliga men iaf
svettig efter ridtur
http://www.pixbox.se/pic_show_id6774950.html

Med en sadel
http://www.pixbox.se/pic_show_id6764691.html

innehåller inte halm iaf minst 3 mj. ingen protein förviso, men det är ju torrt. någon gnällde ju om att grovfodret va för blött. jag vill lära mig saker i forumet o känner inte att jag ska behöva "försvara" mig istället för att ställa er andra frågor om hjälp.

innehåller inte halm iaf minst 3 mj. ingen protein förviso, men det är ju torrt. någon gnällde ju om att grovfodret va för blött. jag vill lära mig saker i forumet o känner inte att jag ska behöva "försvara" mig istället för att ställa er andra frågor om hjälp.

Du har fått en förklaring av mig ang halmen, och hur man kan använda den för att hästarna ska kunna reglera TS. Det var dock inte det svar du 'ville ha' och alltså struntar du i det.

Dina hästar mår inte bra av den foderstat du har idag, och det är det som syns i hull och mage. När du accepterat det och är villig att förändra det och försöka lösa situationen så bra som möjligt för dina HÄSTAR - så börja med att läsa det folk svarat, och återkom gärna om du har frågor.

Seriöst, men jag börjar snart känna att det här är ett djurskyddsärende!!

Du LYSSNAR ju inte, jag förstår precis varför Nafayette ger upp! Nu säger du att du vet att betfor nog inte är bra för fölet men provar ändå. Varför i hela friden då?? Stör du tarmfloran för mycket på den lille så kan du ha en livshotande situation där. Och varför inte fodra så att det stackars stoet kan få lägga på sig hull någon gång?

Kvickdragshästar brukar inte klara halm. Hursom, äter upp bädden på nätterna? Snälla det är ett tecken tydligare än något att de endera febrilt försöker öka torrsubstansen och/eller att de får för lite stråfoder. Så snälla gör någonting VETTIGT åt det. Att fodra halm i ditt läge är att binda ris åt din egen rygg.

NEJ, inte ens fundera på att förvara höet ute under presenning! GLÖM det direkt, det slutar på ett sätt - med mögligt hö, och då bäddar du för att du får hosthästar med, och fölets mage kommer dessutom inte alls bli bättre.

Som jag ser det har du tre alternativ, punk:

1) Byt stall
2) Byt hösilage till ett bättre, eller köp HorseHage
3) Fodra FRI tillgång dygnet runt på hösilaget du har, men komplettera det vettigt, räkna på foderstaten helst, komplettera med MYCKET lucernhack, ev komplettera ännu mer åt stoet om det behövs.
.

Men snälla, för hästarnas skull, börja lyssna och GÖR något! Istället för att med berått mod riskera hästarnas hälsa!!

Svar o frågor
1. Kan inte byta stall
2. Byta bort hösilaget kan bli väldigt knepigt, dock är jag öppen för det här med horse hage. Har förstått att det kostar en del men hur mkt? var går det att köpa?värden mm. vad blir skillnaden på det o lusernhack?
3. Har nog ingen möjlighet till det just nu men kanske kan vara nåt för framtiden ( kanske om 1 v eller kanske aldrig beror på mkt)

Har ju trots allt räknat på den foderstat hästarna har nu, men förstår att de behöver mer än sitt tabell behov nu.

Det där med halm o kvickdrag o det orkar jag nästan inte diskutera men för att fatta mig kort- kvickdrags hästen har inga sympton just nu. Och att de äter ur bäden är nåt alla våra fjordingar alltid har gjort även om de ibland varit feta o fått mkt grovfoder

2. Byta bort hösilaget kan bli väldigt knepigt, dock är jag öppen för det här med horse hage. Har förstått att det kostar en del men hur mkt? var går det att köpa?värden mm. vad blir skillnaden på det o lusernhack?

Det finns olika värden på HorseHage, det finns dessutom olika TS med, och priset skiljer frånd e olika partierna. Men räkna med 3 - 4 kr/kg foder.

http://www.horsehage.se/

Skillnaden på det och lucernhack blir att du får ett bättre grovfoder som bas, istället för att försöka rädda det du har. Kilopriset på lucernhack är högre än kilopriset på HorseHage med. Samtidigt så om du kombinerar hösilage + lucernhack så kanske du kommer billigare undan (svårt veta på rak arm) så. Det finns dock andra nackdelar med lucernhack som kan komma att spela in, eller inte gör det, det beror på hur mycket hästarna äter, deras behov etc.

Har ju trots allt räknat på den foderstat hästarna har nu, men förstår att de behöver mer än sitt tabell behov nu.

Frågan är om du korrekt uppskattat vad fölisen äter, jag är tveksam till att fölis orkar äta så mkt som den skulle behöva med det hösilaget. Min dam stod på stuterihö när hon var liten, och hade god aptit. Fick ändå komplettera med kraftfoder med rejält drag i (Krafft Pluss Grön, dåvarande Krafft Breed). Tabellerna är bara ett riktvärde, många hästar kräver mer än tabellerna. Och har du räknat på tabellerna för digivande sto i underhull t ex?

Det där med halm o kvickdrag o det orkar jag nästan inte diskutera men för att fatta mig kort- kvickdrags hästen har inga sympton just nu. Och att de äter ur bäden är nåt alla våra fjordingar alltid har gjort även om de ibland varit feta o fått mkt grovfoder

Jag får bara inte ihop hur ni inte kan lagra hö inne eller fodra hö, men halm går bra. Halmen är ofta värre för kvickdragshästar. Äta ur bädden och ÄTA UPP bädden är två olika saker..

räknade nu igen på hippocampus o om jag väljer sto, lättfödD kallblod, 500 kg, MAGER .digivande sto 4 månader o fram till avänjning.
så blir behovet enligt "tabell
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 7.9 58.4 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 103.4 96.1 - 7.0 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 875.5 939.0 7.3 OK
Ca 43.5 60.7 39.6 OK
P 28.0 29.7 6.2 OK
Ca/P 1.6 2.0 OK
Mg 13.4 15.5 15.9 OK
Se 1.0 0.1 - 91.2 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

ger tokosel också.
så enligt tabellen är det MJ som fattas o inte protein men det känns som att hon behöver mer av både ock.
Fölet diar ju en del fortfarande förövrigt..

Så det här horse hage kanske inte är så lämpligt om jag delvis vill fortsätta med hösilaget? Man kanske inte kan byta typ 3 kg hösilage mot 3kg HH typ?kanske blir bättre med att byta 2 kg hösilage mot 2 kg lusern typ..

räknade nu igen på hippocampus o om jag väljer sto, lättfödD kallblod, 500 kg, MAGER .digivande sto 4 månader o fram till avänjning.
så blir behovet enligt "tabell
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 7.9 58.4 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 103.4 96.1 - 7.0 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 875.5 939.0 7.3 OK
Ca 43.5 60.7 39.6 OK
P 28.0 29.7 6.2 OK
Ca/P 1.6 2.0 OK
Mg 13.4 15.5 15.9 OK
Se 1.0 0.1 - 91.2 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

ger tokosel också.
så enligt tabellen är det MJ som fattas o inte protein men det känns som att hon behöver mer av både ock.
Fölet diar ju en del fortfarande förövrigt..

Så det här horse hage kanske inte är så lämpligt om jag delvis vill fortsätta med hösilaget? Man kanske inte kan byta typ 3 kg hösilage mot 3kg HH typ?kanske blir bättre med att byta 2 kg hösilage mot 2 kg lusern typ..

7,9 kg TS innebär med 33% TS i grovfodret att hon ska äta 24 kg hösilage. Äter hon verkligen så mycket?? Hur hinner hon få i sig så mycket när det ges halm?

Dessutom ligger du UNDER på tabellbehovet i MJ, dvs du måste öka där.

Jag har dock svårt att se hur din häst får i dig så mycket grovfoder som du räknar med, hur mycket fodrar du och fördelat hur? Tänk på att om fölet äter av hennes ranson med blir det ännu värre.

Och med rätt horsehage kan du kombinera HH och ditt hösilage. 2 kg lucern tror jag inte hjälper någonstans.

Men för att kunna hjälpa dig måste jag veta vad hon VERKLIGEN äter. Får hon t ex och äter hon verkligen 24 kg hösilage/dygn, eller ger du kraftfoder med, och vilken mängd och vilken sort? Vilka tider fodrar du? Hur mycket halm har du räknat med?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb