stoet är lite"pinnigt" o fölet bra hull o dålig mage..hjälp tack

Sv: stoet är lite"pinnigt" o fölet bra hull o dålig mage..hjälp tack

Ja nu när du visa bild så ser jag att hon är långt ifrån så smal som mitt sto va när hon kom hem!

Men tycker ändå du borde se över maten så det inte hinner gå för långt.

Visar en bild på hur min stackare såg ut:crazy:

Smal.jpg

7,9 kg TS innebär med 33% TS i grovfodret att hon ska äta 24 kg hösilage. Äter hon verkligen så mycket?? Hur hinner hon få i sig så mycket när det ges halm?

Dessutom ligger du UNDER på tabellbehovet i MJ, dvs du måste öka där.

Jag har dock svårt att se hur din häst får i dig så mycket grovfoder som du räknar med, hur mycket fodrar du och fördelat hur? Tänk på att om fölet äter av hennes ranson med blir det ännu värre.

Och med rätt horsehage kan du kombinera HH och ditt hösilage. 2 kg lucern tror jag inte hjälper någonstans.

Men för att kunna hjälpa dig måste jag veta vad hon VERKLIGEN äter. Får hon t ex och äter hon verkligen 24 kg hösilage/dygn, eller ger du kraftfoder med, och vilken mängd och vilken sort? Vilka tider fodrar du? Hur mycket halm har du räknat med?

om hon äter 24 kg om dagen kan nog kanske variera lite. Vid insläpp kväll (17-18´:00)får hon 12-13 kg beroende lite på ts.Och det brukar hon ha lite kvar av när jag släcker stallet vid ca 21 00, men på morgonen är det i princip jämnt uppätet. Värre kanske blir morgon fodringen, sista tiden så har de oftast fått fodret inne i stallet först. Ingen av hästarna hinner äta upp sitt foder på de timmar de får på sig, så oftast så får jag ta med allt hästarna inte ätit upp ut i hagen..De andra hästarna i stallet äter inte så länge som min o fölet så de borde nog få i sig sina 11 kg , men inget går ju säga exakt.Blir ju alltid lite svinn också så. De brukar ha ätit upp senast 12 kanske..Har försökt tänka på istallet överhududaget på hur fort hästarna äter sitt foder då särskilt på morgonen därför får de just nu den större givan på kvällen..Och fölet äter av hösilaget också men äter långsamt o får nog inte i sig några större mängder. Vill iaf inte öka givan hösilage nu för då blir väl fölungen bara värre.Så lusern o HH kanske shyst o ev nåt annat kraftfoder.Sedan finns det ju faktiskt en faktor som man gärna glömmer men inte kan glömma.-pengar.Läste lite på horsehages hemsida o det står ju att det va 25 kg säckar o att de ska förbrukas mellan 3-5 dagar.Jag kan inte köpa 10 sånna säckar i månaden liksom. Kan köpa några småbalar hö i sånna fall o byta 2 kg av hösilaget mot det o sedan även köpa lusern..Små balar kan jag förvara men de är ingen analys på. Storbalarna har ju som ja skrev förut 8 mj och 80 smbrpg.Men då kan jag bar köpa 1 bal åt gången om det ska kunna finnas förvaringsmöjlighet.

Ger gärna betfor de gillar ju det så mkt o det är energi i.
I tabellen Har jag räknat in 24 kg hösilage och 1 kg havre men ingen halm.inte så lätt att uppskatta hur mkt halm hon får i sig.

om hon äter 24 kg om dagen kan nog kanske variera lite. Vid insläpp kväll (17-18´:00)får hon 12-13 kg beroende lite på ts.Och det brukar hon ha lite kvar av när jag släcker stallet vid ca 21 00, men på morgonen är det i princip jämnt uppätet. Värre kanske blir morgon fodringen, sista tiden så har de oftast fått fodret inne i stallet först. Ingen av hästarna hinner äta upp sitt foder på de timmar de får på sig, så oftast så får jag ta med allt hästarna inte ätit upp ut i hagen..De andra hästarna i stallet äter inte så länge som min o fölet så de borde nog få i sig sina 11 kg , men inget går ju säga exakt.Blir ju alltid lite svinn också så. De brukar ha ätit upp senast 12 kanske..Har försökt tänka på istallet överhududaget på hur fort hästarna äter sitt foder då särskilt på morgonen därför får de just nu den större givan på kvällen..Och fölet äter av hösilaget också men äter långsamt o får nog inte i sig några större mängder. Vill iaf inte öka givan hösilage nu för då blir väl fölungen bara värre.Så lusern o HH kanske shyst o ev nåt annat kraftfoder.Sedan finns det ju faktiskt en faktor som man gärna glömmer men inte kan glömma.-pengar.Läste lite på horsehages hemsida o det står ju att det va 25 kg säckar o att de ska förbrukas mellan 3-5 dagar.Jag kan inte köpa 10 sånna säckar i månaden liksom. Kan köpa några småbalar hö i sånna fall o byta 2 kg av hösilaget mot det o sedan även köpa lusern..Små balar kan jag förvara men de är ingen analys på. Storbalarna har ju som ja skrev förut 8 mj och 80 smbrpg.Men då kan jag bar köpa 1 bal åt gången om det ska kunna finnas förvaringsmöjlighet.

I tabellen Har jag räknat in 24 kg hösilage och 1 kg havre men ingen halm.inte så lätt att uppskatta hur mkt halm hon får i sig.

Ja nu när du visa bild så ser jag att hon är långt ifrån så smal som mitt sto va när hon kom hem!

Men tycker ändå du borde se över maten så det inte hinner gå för långt.

Visar en bild på hur min stackare såg ut:crazy:

Smal.jpg

det såg inte så trevligt ut den gamla kvickdrags hästen vi har i stallet magra ur nästan så mkt en gång men vi fatta tillsist att det va tänderna så en tandläkare kom ut o fixa till käften lite så vart hon bättre..

.Sedan finns det ju faktiskt en faktor som man gärna glömmer men inte kan glömma.-pengar.

Oj oj oj, nu skrev du det näst intill förbjudna!:angel:

Att skriva att du inte har råd med mat åt din "magra" häst är inget jag skulle rekommendera här på buke.

Då brukar man direkt bli attackerad.

Standard brukar vara - Har du inte råd att köpa det din häst behöver så ska du inte ha häst!

Visst, det ligger mycket i det men det kan bli lite hätsk stämning...

Så, är beredd att ducka;)

Oj oj oj, nu skrev du det näst intill förbjudna!:angel:

Att skriva att du inte har råd med mat åt din "magra" häst är inget jag skulle rekommendera här på buke.

Då brukar man direkt bli attackerad.

Standard brukar vara - Har du inte råd att köpa det din häst behöver så ska du inte ha häst!

Visst, det ligger mycket i det men det kan bli lite hätsk stämning...

Så, är beredd att ducka;)

ojojdå.äsch jag´får väl sälja något om det blir för dyrt då.Några hundra extra i månaden förutom det som kostar nu får jag väl klara ut.

Värre kanske blir morgon fodringen, sista tiden så har de oftast fått fodret inne i stallet först. Ingen av hästarna hinner äta upp sitt foder på de timmar de får på sig, så oftast så får jag ta med allt hästarna inte ätit upp ut i hagen..

Går det andra hästar med dem i hagen? Dus krev ju tidigare att fri tillgång i hagen inte gick för då blev de andra frö tjocka. Då är ju frågan hur mycket 'de andra' äter. Jag t ex har tre hästar, den som behöver minst äter mest och fortast i hagen tyvärr, så hon får i sig betydligt mer än de andra i hagen. Minst får den som behöver det mest i sig.

Det du kan göra för att veta hur mycket som äts på morgonen är att väga det som är kvar när hästarna släpps ut, då vet du. (Samma sak om de lämnat nattetid, om du la in 12 kg och det som är kvar på morgonen väger 2 kg så har hästen ätit 10 kg). Kontrollväg.

Och fölet äter av hösilaget också men äter långsamt o får nog inte i sig några större mängder.

De får i sig mer än man tror under en natt, och med tanke på åldern på fölet så har den normal aptit etc borde den utan problem äta 4 kg per dag. Mitt arabföl åt 7 kg hösilage med TS 65% efter avvänjning (6 månader gammal), som jämförelse, nu är det en dam med god aptit, men soms agt de knaprar i sig mer än man tror även när det går långsamt, om de bara har möjlighet.

Så lusern o HH kanske shyst o ev nåt annat kraftfoder.Sedan finns det ju faktiskt en faktor som man gärna glömmer men inte kan glömma.-pengar.Läste lite på horsehages hemsida o det står ju att det va 25 kg säckar o att de ska förbrukas mellan 3-5 dagar.Jag kan inte köpa 10 sånna säckar i månaden liksom.

Det är helt rätt att det är samma förbrukningstid på HH som på 'allt annat' hösilage/plastat vallfoder.

Pengar är 'alltid' ett problem höll jag på att säga, men det är tyvärr så att alltid när man startar från ett icke-idealiskt läge så blir det dyrt i slutändan. Det är därför det nästan alltid är enklast och billigast att bemöda sig om att skaffa passande grovfoder, dvs det billigaste brukar bli att byta ut grovfodret, även om det svider där och då. Jag t ex envisas med att vägra grovfoder som inte passar de hästar jag har. Svider i plånboken att betala 2.50 - 3 kr/Kg när jag skulle kunna betala 1 kr/kg. Ger en viss skillnad när grovfoderleveransen kommer. Samtidigt så de där säckarna med kraftfoder, som förvisso betalas mer utspritt men ändock ska betalas, och behöva begränsa grovfodret etc - det kostar i slutänden mer än det 'dyra' grovfodret.

Småbalshösilage från annan leverantör då?

Lucern kostar mer per kg än HH, så du kommer få en ökad kostnad oavsett. För det handlar inte så mycket om att byta ut, som att komplettera. Dvs jag vill att du lägger till lucern OVANPÅ. Dvs kostnaden för hösilaget och hösilagegivan kvarstår, och du ska sen PLUSSA PÅ Lucernhack. Exakt hur mycket måste räknas på, men hacket kostar 4 - 5 kr/kg, och minst 2 kg kommer du behöva ge. Det är 250 - 300 kr extra/månad. Frågan är hur mycket 'extra' ett grovfoderbyte till vettigare grovfoder där du kommer ner i mängd och upp i värden kostar. Det är inte alltid det är så dyrt som det ser ut. Och köper du annat småbalshösilage kan du komma billigare undan än med HH t ex.

Det finns anda likvärdiga energikällor som betfor, men där du inte behöver addera ännu mer blöt mat till det blöta hösilaget.

Om du behåller 0.75 kg havre till stoet, ser till att HON och BARA HON äter 22 kg hösilage/dygn, och lägger på 2 kg lucernhack så hamnar du på 104,5 MJ, kvoten är 10. Inte kollat mineraler iom att jag inte har mineralvärden på ditt hö.

Men STOET ska äta det, fölungen ska inte ha ett gram av det där, han ska utfodras enskilt och ha en egen giva av allt! Det innebär alltså att du INTE kan fortsätta ge 24 kg/dygn, och låta fölet äta av det. När du räknat på mammans mat har du dessutom slagit på fölets mat, vilket gör att mamma fått i sig ännu mindre än vad din uträkning visade (där skrev du 1 kg havre, på annat ställe här har du skrivit att stoet får ca 0.75 kg havre. Dvs det slår ännu mer fel än det visade i din tabell). Jag hoppas det är krossad havre btw? Föl ska inte äta helhavre!

Senast ändrad:

Ja de går i hagen med de andra hästarna.o de får ju inte fri tillgång som sagt. Jag mena bara att om det finns foder kvar i boxarna när jag tar ut dem i hagen så tar jag med fodret.Jo vi har också en häst här som behöver en hel del mat men äter långsamt, kompenserar det med att ge en större kvällsgiva.När jag räkna på morgon givan så tar ja hänsyn till hur fort de äter. Har bland annat en väldigt glups valack(han som kan få kolik) så han få lite mindre kvällstid då istället.

Aledningen till att jag har svårt att byta ut allt av det hösilaget vi har nu mot annat är också den att då håller sig inte de balarna vi har nu(storbal) vilket gör att de andra hästarna också måste byta grovfoder o bonden har ju lovat oss ett visst antal balar.

kontrollväga kan jag göra ibland det låter vettigt.

Havren köpte vi hel, biligt av en bonde. o jag har jag kört den i sån där maskin som ja inte vet om den klipper eller mal riktigt men det blir ännu mer finfördelat än vad vanlig havre kross man köper blir.Jo det är så att jag ger 0,75 kg havre i stoets krubba o fölet får 0,25 brevid i en burk, så behöver de inte bråka om maten.Har inte analysen på hösilaget här just nu men stoets mineral behov täcks om jag ger minst 0,5 kg havre.(va ngt för lite fosfor annars)

Fölet äter ju av stoets hösilage lite o så , men stoet får ju extra pga digivningen tycker det är svårt att veta hur mkt man ska ge då fölet både äter "foder" o mjölk.

Stoets digivande behov när hon är "mager" är enligt hippocampus 103,4 Mj och 875,5 smbrpg.Ger jag henne det hon får nu + 2 kg lusern så får hon 110,2 MJ och 1126 smbrpg. Frågan är då om jag ska öka hösilagegivan ngt eftersom att fölet äter av hösilaget också, men antagligen vore det inte bra för fölis mage.Nu får stoet i sig nästan sitt dubbla ts behov så egentligen så kanske fölet kan få äta LITE av de där 24 kg, men då måste jag ju komplettera stoet ännu mer, kanske med mer havre?

Men antagligen så kommer nog boxen vara klar om senast några veckor, förmodligen i helgen o då blir det ju enskilda foderstater attt knåpa med. O så får jag väl räkna med att fölis kommer norpa mjölk lite dagtid ett tag så mitt sto behöver nog en hel del foder då också.

Upp till en 500 kr extra i månaden kan jag nog klara av, men det blir ju antagligen biligare sen.

hackat strå lusern väger man i hink då eller? vi har bara använt vanligt lusern innan.

Senast ändrad av en moderator:

Ja de går i hagen med de andra hästarna.o de får ju inte fri tillgång som sagt. Jag mena bara att om det finns foder kvar i boxarna när jag tar ut dem i hagen så tar jag med fodret.

Alltså kan 'kompisarna' äta upp några kilon av stoets mat i hagen?

Du måste alltså se till att STOET och ingen annan (och det måste vara garanterat) äter 22 kg hösilage, 0.75 kg havre samt 2 kg lucernhack/dygn. Då hamnar du på 104 MJ. Men om fölis 'snor' två kg av henne och 'hagpolaren' snor ett kilo av henne då ligger du plötsligt över 10 MJ minus. Om hon äter MER hösilage är ingen fara sålänge hon inte blir för tjock, men hon MÅSTE alltså få minst 22 kg hösilage, 0.75 kg havre samt 2 kg lucernhack. I hennes mage alltså, inte bara 'tilldelat'.

Fölet får du fodra vid sidan, havren fodrar du redan vid sidan, men du måste se till att han inte snor mammas lucernhack (förslagsvis genom att ge honom eget, och binda upp tills stoet ätit klart), och han måste ha eget hösilage, dvs du måste ge MER kilo än 22 per dygn så han inte äter av hennes ranson. Jag skulle plussa 5 kg för natten och 5 kg på dagen för att vara säker.

Och endera lägger du ut så du *tjat* är säker stoet äter sina kilon innan polarna snor det, dvs nu är vi på fri tillgång igen eller nästintill, eller så ger du sto + föl en egen hage.

OBS - jag hoppas att hästarna inte är UTAN mat i hagen hela dagarna??

Jo vi har också en häst här som behöver en hel del mat men äter långsamt, kompenserar det med att ge en större kvällsgiva.När jag räkna på morgon givan så tar ja hänsyn till hur fort de äter. .

Jo, men när de inte får i sig vad det behöver på kvällsgivan får man trixa vidare på dagen. Damen här som behöver mest äter 4 - 5 kg/natt (alltså hon får mer men lämnar allt över 4 - 5 kg). Damen som behöver MINST kan lätt äta 10 kg/natt. Hon fåt 6 - 7 kg, och det är soprent och hon är HUNGRIG på morgonen. Så varje morgon vid utsläpp ligger jag redan där 'fel', då ena damen ätit 'för lite' nattetid, och andra damen ätit 'för mycket' nattetid.

I hagen serveras det 6 - 7 kg (beroende på kylan, det högre vid sträng kyla) vid utsläpp, lunch samt eftermiddag. Det blir 2 kg per häst. MEN, du ska inte tro de äter 2 kg var, utan glufsdamen petar mest troligt i sig iaf 2½ - 3 kg/mål, medan damen som borde äta mer inte får i sig mer än ungefär 1½ kg. Dvs snedfördelningen fortsätter, och glufsdamen är för tjock. Borde gå ner minst 30 kg i vikt. MEN, jag kan inte banta hästarna i hagen rakt av, då går den andra damen ner med - och hon behöver det INTE. Och det som kräver mest styr - alltså får glufsdamen bli för tjock, för att tunnare damen ska hålla sig i lagom hull.
(Valacken äter alldeles lagom alla mål och väger på pricken vad han ska så han är inga problem i exemplet).

Om jag inte kan acceptera att glufsdamen blir för tjock - ja då är det bara att separera och dela hästarna på två hagar. End of story. Det går INTE att låta tunnisdamen bli för smal för att glufsdamen ska vara lagom. Och det känns som om det är ett sådant scenario du försöker? Stoet och fölets behov MÅSTE styra, och endera får man acceptera konsekvenserna, eller göra fler hagar.

Har bland annat en väldigt glups valack(han som kan få kolik) så han få lite mindre kvällstid då istället

Och jag kan sätta en peng på att han lätt/are får kolik just för han är HUNGRIG nästan hela tiden. Han är hungrig på morgonen för han fått lite nattmat, och kastar sig över frukosten, osv osv. Då bäddar man för kolik, tyvärr. Ännu mer om hästarna inte bara är hungriga, utan har stått utan mat för många timmar, vilket inte är bra nånstans för magen heller.

Aledningen till att jag har svårt att byta ut allt av det hösilaget vi har nu mot annat är också den att då håller sig inte de balarna vi har nu(storbal) vilket gör att de andra hästarna också måste byta grovfoder o bonden har ju lovat oss ett visst antal balar.

Jag förstår mycket väl att det är så, men som sagt, allt som startar ur ett icke-idealiskt läge blir one way or the other dyrt i slutändan. Jag är inte 'immun' mot det heller, då nämnda glufsdam borde ha ett silage med dina värden, medan tunnisdamen borde ha ett silage med 10 mj/kg foder för det ska vara optimalt. Skulle jag välja 10 mj/kg fodersilaget skulle glufsdamen få magsår och sparka ihjäl mig i ren frustration eftersom hon inte skulle kunna få äta mer än 6 - 7 kg hösilage/dygn. Väljer jag silaget med dina värden, säg 3.5 mj/kg foder, ja då skulle glufsdamen vara supernöjd, men tunnisdamen skulle behöva MASSOR med kraftfoder för att hålla hullet.

Så, vad göra? Jo endera separata hagar och två uppsättningar småbalshösilage. Nu vill jag de ska gå tillsammans, så jag har försökt köra en 'medelväg', 7 MJ/kg foder. Glufsdamen är för rund men inte smällfet, tunnisdamen är i fint hull med överkomlig kraftfodergiva.

Man kan inte bara bestämma sig för 'det går inte', utan man måste verkligen försöka, och inse att någonstans kommer konsekvenserna. I plånboken, praktiskt, i arbetsintensitet, i hästen/hästarnas hull osv. Det gäller bara att undvika konsekvenser som de du drabbats av - att någon häst inte får i sig tillräckligt för att hålla hullet.

Fölet äter ju av stoets hösilage lite o så , men stoet får ju extra pga digivningen tycker det är svårt att veta hur mkt man ska ge då fölet både äter "foder" o mjölk.

Du ska ge fölet så mycket det vill ha av hösilaget, och se till att när fölet äter så mkt han vill ha, så har stoet iaf sina 22 kg, 0.75 kg havre samt 2 kg lucernhack. Så säg att du ger mat 2 ggr/dag - som det tyvärr verkar :crazy:, så ger du 11 + 11 kg till stoet, och då lägger du helt enkelt in 15 + 15 istället, så har fölet 4 + 4 kg. (Sen lär du ju hålla koll på hagkompisarna med som sagt).

Upp till en 500 kr extra i månaden kan jag nog klara av, men det blir ju antagligen biligare sen.

Okej, nu känner jag mig elak, men.. jag skulle inte våga räkna på något 'billigare' än.. Alls. När fölet tas från mamma och ska klara hela sin 'försörjning' på eget ätande kommer det där hösilaget slå tillbaka mot dig igen. Föl behöver massor, orkar sällan äta jättemängder, och med det hösilaget i botten så kommer du nog behöva kraftfoderkomplettera med ganska näringstätt kraftfoder, och sådant kostar. Men, den huvudvärken kan du ta när du sett hur mkt fölis äter på ett dygn i hösilage. Sen ett tips - det kraftfoder fölis ska äta efter avvänjning är bra att ha vant in fölis på medan han fortfarande bor hos mamma. Alltså behöver inte vara mängder, men så de vant sig vid smaken etc och inte sen tycker 'näää, smakar konstigt, tänker inte äta'..

hackat strå lusern väger man i hink då eller? vi har bara använt vanligt lusern innan.

Mm, hink är lättast,d et är nämligen stor volym per kilo, så du kommer behöva en hink för att få plats. Dessutom är det ganska 'svårmåttat', havre t ex kan man ju väga och kolla och lära sig att ½ sådant här mått är 1 kg havre t ex, men det är jättesvårt göra det med lucernstrå eftersom det beror helt på hur packat det blir och så. Glöm inte dra av hinkvikten.

Sen, när du ska köpa lucernhack, jag har räknat på Kraffts Lucern. Och du ska ha 'ren' lucern - INTE mixen!

Kompisarna kan i princip sno något kilo av henne ja. Men det är ju inte bara mitt sto som inte hinner äta upp morgonfodret på några timmar de andra hästarn har också oftast lite kvar som ja tar med ut i hagen..O då räknar jag med kolik gluffs hästen snor minst 1 kg från vår gammelhäst..så länge inte fölungen blir dåligare av det i magen så kan jag ju häva in rätt många kg mer med hösiulage på kvällsgivan särskilt..Får väl prova o öka lite stegvis nu några dagar o se vad magarna säger.Just nu är fölet bra men det vänder lätt.

Och jo de går utan mat ett par timmar sen.stoet är alltid den som går sist ifrån hösilage hagen o det brukar väl va ca 12 00 typ. sedan går de utan mat till ca 17 -18 00.Vi har ett projekt att bygga en grindöppning så de kan få ett till mål mat på dagen men det projektet hänger lite i luften nu när vi håller på med boxen..Våra hästar gräver rötter o äter bark o kvistar, har rätt så stora hagar med "sysselsättning".

Borde väl gå att ge fölet havre sen när hon fått egen box o ev lusern om hon inte vill äta så mkt hösilage. havre är ju lysin i som ska va bra, o så är havren så bilig men fölet måste ju tåla det också.Får se men kanske ska prova o ge breed om inte annat, det har vi använt tidigare år till dräktiga ston o föl..

Liknande trådar

Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb