Störiga saker vi stör oss på, del 35.

Det innebär tex 60 istället för 70 kanske. Eller 40 i stället för 50. Och självklart kör jag av om det går men ibland gör det inte det utan att behöva köra en lång sträcka för att komma tillbaka.
Jag tycker nog att man får öva sig på att inte stressa så sanslöst.
Vad händer om det är en EPA tex?
Eller någon som alltid kör under hastighetsgränsen?

Ja, då är du för mig ett irritationsmoment.
Den som kör A-traktor och skapar kö, till exempel på 70+-vägar, gör fel. Den ska köras åt sidan så att kön kan köra om.
Fordon med andra gränser, till exempel lastbilar eller 80 km/h för släp, är ju inte i vägen på det sättet. De följer den hastighetsgräns de har.
Arbetsfordon stör mig inte alls.

Den som i övrigt alltid kör under hastighetsgränsen kanske ska satsa på några körlektioner för att lära sig hantera trafiken.
 
Hittar inte hästpassen och ska ju skicka hästarna med buss om ett par veckor. :arghh:
Jag börjar även noja att jag håller på få MS. Jag har ju min ena fot som krånglar sedan kanaljen trampade sönder brosket i fotleden, men jag upplever att den är så förbaskat instabil att jag kan ramla pga minsta ojämnhet. Vad värre är, när jag var och handlade i em och behövde fråga en anställd var jag kunde hitta en vara och jag följde efter, så känner jag när jag går att jag inte får med mig ena benet som jag ska. 🥺
 
Att bli irriterad på andra trafikanter som kör 10 under skyltad hastighet för att de är osäkra på när de ska svänga av, eller annan rimlig anledning som man inte kan känna till, är så osexig egenskap imo. Kan man inte ens acceptera att andra människor också tar plats i vårt gemensamma trafiksystem, känns det som att den bristen på ödmjukhet kommer att visa sig även i andra sammanhang. Apropå störning...:angel:
 
Jag stör mig just nu på att jag har tandvärk :(

Efter att jag skummat igenom de sista sidorna här inser jag också att jag nog stör mig på stressade trafikanter. Alltid när jag ser/hör en diskussion runt "störiga långsamma bilförare", tänker jag på hur knasigt det faktiskt är att det är så utbrett och, för många, socialt accepterat att stressa och störa sig så i trafiken, även om de flesta inte alls skulle bete sig lika i något annat sammanhang :confused:
 
Att bli irriterad på andra trafikanter som kör 10 under skyltad hastighet för att de är osäkra på när de ska svänga av, eller annan rimlig anledning som man inte kan känna till, är så osexig egenskap imo. Kan man inte ens acceptera att andra människor också tar plats i vårt gemensamma trafiksystem, känns det som att den bristen på ödmjukhet kommer att visa sig även i andra sammanhang. Apropå störning...:angel:

Bekymrar mig exakt noll. Jag vill inte vara i vägen för andra. Eventuell sexighet har inget med saken att göra.
 
Bekymrar mig exakt noll. Jag vill inte vara i vägen för andra. Eventuell sexighet har inget med saken att göra.

Jag förväntar mig inte att du ska bry dig om vad jag tycker :D Främsta syftet med att vara på vägen bör vara att komma dit man ska. Genom att befinna sig på vägen kommer man att ta upp plats, och om många vill nyttja vägen samtidigt så bör civiliserade människor kunna samverka så att alla kommer dit man ska, inte svårare än så. Att hetsa andra till att köra snabbare än de borde, eller att be dem avlägsna sig från vägen är en oskön inställning till sin omvärld. Du kanske tycker att de är i vägen för dig, men de har precis lika stor rätt som du att nyttja vägen.
 
Dessutom vet man aldrig varför någon gör det. Kan ju finnas rimliga anledningar som jag inte vet om.
Det är alltid mer rätt att anpassa körningen genom att sänka farten än att inte göra det om det behovet uppkommer.

Hela mentaliteten att se andra trafikanter som obstruerande marodörer, för att de inte kör på ett sätt som i mitt tycke är perfekt, är främmande för vad jag fick lära mig som grundregler för trafiksäkerhet på den tiden som jag tog körkort.

Håller helt med! Jag har så otroligt svårt för detta klappa sig på bröstet med orden "kan man inte hålla hastigheten så ska man låta bli bilen eller ta fler körlektioner om man är så osäker". Vi vet ingenting om våra medtrafikanter och vad de kämpar med i vardagen.
 
Jag stör mig på att man ofta benämner egenskaper som sexiga eller oftast osexiga, trots att de inte alls har med sex att göra.

Ja, det håller jag med om! Trots att jag kommer på mig själv med att göra det ibland O_o Det var väldigt förekommande bland managementlingo ett tag, och tyvärr fastnade det. Men störde mig mer i början, nu har jag nog vant mig och orkar inte störa mig så mycket på allt märkligt språk man influeras av.
 
Jag förväntar mig inte att du ska bry dig om vad jag tycker :D Främsta syftet med att vara på vägen bör vara att komma dit man ska. Genom att befinna sig på vägen kommer man att ta upp plats, och om många vill nyttja vägen samtidigt så bör civiliserade människor kunna samverka så att alla kommer dit man ska, inte svårare än så. Att hetsa andra till att köra snabbare än de borde, eller att be dem avlägsna sig från vägen är en oskön inställning till sin omvärld. Du kanske tycker att de är i vägen för dig, men de har precis lika stor rätt som du att nyttja vägen.
Vad svarar du på egentligen? Jag ser inte någonstans att någon i tråden påstår det du skriver ens, lite överdrivet kanske?
 
Vad svarar du på egentligen? Jag ser inte någonstans att någon i tråden påstår det du skriver ens, lite överdrivet kanske?

Då kan du strunta i det, det var en reflektion utifrån vad jag läst och vad som brukar skrivas i dessa diskussioner men det är såklart okej att vi tycker olika om saken.
 
Jag förväntar mig inte att du ska bry dig om vad jag tycker :D Främsta syftet med att vara på vägen bör vara att komma dit man ska. Genom att befinna sig på vägen kommer man att ta upp plats, och om många vill nyttja vägen samtidigt så bör civiliserade människor kunna samverka så att alla kommer dit man ska, inte svårare än så. Att hetsa andra till att köra snabbare än de borde, eller att be dem avlägsna sig från vägen är en oskön inställning till sin omvärld. Du kanske tycker att de är i vägen för dig, men de har precis lika stor rätt som du att nyttja vägen.

Om någon blir hetsad av att jag i min bil är irriterad så är det definitivt den som är problemet.
Att uppmuntra osäkra förare till att ta några körlektioner är snarare sunt än något annat.
 
Håller helt med! Jag har så otroligt svårt för detta klappa sig på bröstet med orden "kan man inte hålla hastigheten så ska man låta bli bilen eller ta fler körlektioner om man är så osäker". Vi vet ingenting om våra medtrafikanter och vad de kämpar med i vardagen.

Vad folk eventuellt kämpar med i vardagen ska definitivt inte med i trafiken. Med den logiken så finns det ju frikort till alla möjliga dumheter så länge man har det lite kämpigt i livet.
 
Då kan du strunta i det, det var en reflektion utifrån vad jag läst och vad som brukar skrivas i dessa diskussioner men det är såklart okej att vi tycker olika om saken.
Fast det känns ju lite trist att skriva att om att man inte ska hetsa andra eller be dem avlägsna sig när inget av det har skrivits i tråden, utan just bara att man blir irriterad inne i sin egen bil. Det är ju en känsla man får ha, som man inte behöver agera på. Precis som osäkerhet, som du anser att man får ha som bilist.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 821
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 548
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 414
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
110 732
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp