Störiga saker vi stör oss på, del 35.

Alltså på sätt och vis kan jag ju tycka att personer som mannen som tydligen var med i något inslag jag inte sett, faktiskt försöker TA ansvar genom att förebygga smitta.

Då det nu faktiskt finns prep (medicin mot HIV) så är det väl vettigt att riskgrupper faktiskt får tillgång till den?

@Lingon par där den ena är hiv+ och den andra inte är det behöver inte oroa sig för smitta om den positiva har behandling. Behandlad hiv är ej smittsamt.
Jag såg inte inslaget men läste texten och tolkade det som att medicinen Prep är just för de som lever på ett sådant sett som mannen i inslaget. Kanske feltolkning av mig. Men vad jag förstod så är det medicin för att skydda de som ännu inte är drabbade av HIV men lever som riskgrupp för det -tex som mannen gör.
 
Alltså på sätt och vis kan jag ju tycka att personer som mannen som tydligen var med i något inslag jag inte sett, faktiskt försöker TA ansvar genom att förebygga smitta.

Då det nu faktiskt finns prep (medicin mot HIV) så är det väl vettigt att riskgrupper faktiskt får tillgång till den?

@Lingon par där den ena är hiv+ och den andra inte är det behöver inte oroa sig för smitta om den positiva har behandling. Behandlad hiv är ej smittsamt.
Jag håller med dig!

Tycker att mannen tar ansvar i den situationen haren befinner sig i. Inser man att man inte klarar av att ha skyddat sex jämt är det väl jättebra att det finns hjälp att få i form av prep.
Han är ju som sagt i en riskgrupp.
 
Alltså på sätt och vis kan jag ju tycka att personer som mannen som tydligen var med i något inslag jag inte sett, faktiskt försöker TA ansvar genom att förebygga smitta.

Då det nu faktiskt finns prep (medicin mot HIV) så är det väl vettigt att riskgrupper faktiskt får tillgång till den?

@Lingon par där den ena är hiv+ och den andra inte är det behöver inte oroa sig för smitta om den positiva har behandling. Behandlad hiv är ej smittsamt.

Fast den skyddar ju inte mot andra könssjukdomar. Så jag kommer fortsätta tycka att han är helt blåst.

Sen kan man höra honom själv berätta i inslaget. Han tar ju inte ansvar. Han vet att han borde använda kondom. Han jobbar på en gay fetisch klubb som ställer fram kondomer för att förhindra spridning av sjukdomar. Men ändå använder han dem inte eftersom han glömmer när han är full. Trots att han är medveten om detta så fortsätter han dricka så mycket att hans omdöme försvinner.
 
Fast den skyddar ju inte mot andra könssjukdomar. Så jag kommer fortsätta tycka att han är helt blåst.

Sen kan man höra honom själv berätta i inslaget. Han tar ju inte ansvar. Han vet att han borde använda kondom. Han jobbar på en gay fetisch klubb som ställer fram kondomer för att förhindra spridning av sjukdomar. Men ändå använder han dem inte eftersom han glömmer när han är full. Trots att han är medveten om detta så fortsätter han dricka så mycket att hans omdöme försvinner.
Men varför stör det här dig så mycket?

Och vad har det att göra med tillgången till prep?

Jag håller med om att kondom givetvis är det bästa men OM det nu av en eller annan anledning är så att personer ändå kommer att ha oskyddat sex, då är det väl lika bra att de får prep?
 
Men varför stör det här dig så mycket?

Och vad har det att göra med tillgången till prep?

Jag håller med om att kondom givetvis är det bästa men OM det nu av en eller annan anledning är så att personer ändå kommer att ha oskyddat sex, då är det väl lika bra att de får prep?

Det är är störiga saker tråden. Det här är en sak jag stör mig på.
 
Fast den skyddar ju inte mot andra könssjukdomar. Så jag kommer fortsätta tycka att han är helt blåst.

Sen kan man höra honom själv berätta i inslaget. Han tar ju inte ansvar. Han vet att han borde använda kondom. Han jobbar på en gay fetisch klubb som ställer fram kondomer för att förhindra spridning av sjukdomar. Men ändå använder han dem inte eftersom han glömmer när han är full. Trots att han är medveten om detta så fortsätter han dricka så mycket att hans omdöme försvinner.
Det är många människor som dricker så mycket så att omdömet försvinner. Som har svårt att sluta dricka.
 
Fast den skyddar ju inte mot andra könssjukdomar. Så jag kommer fortsätta tycka att han är helt blåst.

Sen kan man höra honom själv berätta i inslaget. Han tar ju inte ansvar. Han vet att han borde använda kondom. Han jobbar på en gay fetisch klubb som ställer fram kondomer för att förhindra spridning av sjukdomar. Men ändå använder han dem inte eftersom han glömmer när han är full. Trots att han är medveten om detta så fortsätter han dricka så mycket att hans omdöme försvinner.
Men då kan vi ju sluta använda p-piller till annat än personer som har problem med pms/liknande? Kondom skyddar ju också mot graviditet, då behövs ju inte p-piller.
 
Men då kan vi ju sluta använda p-piller till annat än personer som har problem med pms/liknande? Kondom skyddar ju också mot graviditet, då behövs ju inte p-piller.

Jag tackar för den jämförelsen då den bekräftar min poäng i diskussionen.

Eftersom det är korkat att ta p-piller och ha oskyddat sex med okända eftersom p-piller inte skyddar mot könssjukdomar, bara graviditet på samma sätt som det är korkat att ha oskyddat sex med okända när man tar medicinen i artikeln eftersom den inte skyddar mot andra könssjukdomar än just hiv.
 
Sett i 1177 att det ser konstigt ut i mina provsvar - jag var på VC och lämnade prover X i mitten av mars och dessa finns registrerade 22/3. Dock ligger det provsvar registrerade på 15/3 och då har jag inte tagit några prover (det är dessutom innan den dag jag tog prover på VC). Proverna registrerade 15/3 är av typ Y och dessa har jag inte lämnat sedan juli-23 (vilket ligger korrekt registrerat i 1177). Jag är väldigt säker på att jag inte tagit dem i mars då de innebär att jag åker till sjukhuset två dagar i rad för förberedande sprutor och provtagning, och det har jag inte gjort iår.

Mailar mottagningen som svarar att det är provsvar från VC som tillkommit att synas numera så allt ska vara i sin ordning och jag kommer kallas våren -25 för nya prover. Jo, men nu var det ju inte det jag undrade. VC-proverna ligger inne som de ska men det ligger ju provsvar på prover jag inte tagit. Dessa ska tas 1 gång/år som uppföljning av cancer så det är lite viktigt att det blir rätt liksom...
 
Är djupt bekymrad över hyresgästen som samlar sopor i stället för att slänga dem.
Hur jobbigt och dyrt kommer det inte att bli att städa upp.
Visa bifogad fil 151544
Men jisses. Nog för att vår hyresgäst har mer saker än vad jag skulle tycka hon behöver, men inte slängt sådär utan lite mer prydligt uppställt och inget rent skräp/sopor liggandes även om jag skulle valt att slänga en del saker.

I övrigt bekväm hyresgäst och lätt att ha att göra med.

Hur sjutton kan du få så mycket problem med hyresgästerna hela tiden?


Vi bor i och för sig typ 25 meter ifrån, det huset kanske underlättar. Jag vet inte.
 
Men jisses. Nog för att vår hyresgäst har mer saker än vad jag skulle tycka hon behöver, men inte slängt sådär utan lite mer prydligt uppställt och inget rent skräp/sopor liggandes även om jag skulle valt att slänga en del saker.

I övrigt bekväm hyresgäst och lätt att ha att göra med.

Hur sjutton kan du få så mycket problem med hyresgästerna hela tiden?


Vi bor i och för sig typ 25 meter ifrån, det huset kanske underlättar. Jag vet inte.
Jag var stressad och gjorde några dåliga prioriteringar kring flytten för 13 år sedan.
Det här problemet är kvar sedan dess
Samt har eskalerat på senare år.
Till och från så har det fungerat i alla fall tillfredsställande.
Det är ett annat hus än det förra.
Kanske 100 m emellan.
 
Jag var stressad och gjorde några dåliga prioriteringar kring flytten för 13 år sedan.
Det här problemet är kvar sedan dess
Samt har eskalerat på senare år.
Till och från så har det fungerat i alla fall tillfredsställande.
Det är ett annat hus än det förra.
Kanske 100 m emellan.
Aha.
Så de har bott där så länge. Trodde det var nån nyare.

Får att återknyta till ursprungsämnet så stör jag mig på att livet slänger på mig (och till viss del maken) nya saker som gör att det snurrar i skallen.
Just som man kände sig riktigt på banan sedan senaste åren 😅.
 
Absolut, men då borde de få hjälp mot sitt alkoholmissbruk.
Givetvis, det är däremot inte lika lätt att få den hjälpen som att tycka att man behöver den. Så man vet ju inte om detta är ett sätt att skydda under tiden man antingen står i kö för annan hjälp eller sysslar även med annan hjälp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 854
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 562
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 435
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
110 763
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp