Störiga saker vi stör oss på, del 35.

Men då är det ju samma klass som Vänta bara, du trodde att du hade det jobbigt NU? Det är ju bortom idiotiskt.

Jag hade bara aldrig kunnat föreställa mig att det där handlade om de små barnen, bara om de stora. Att det är när det handlar om stora barn som det sägs, typ när man oroar sig för att de inte kommit hem fast klockan är elva.
Samma här.

När stora barn inte kommer hem, så vet ju alla att de kan ha kapacitet att ställa till det rejält. Och att andra dessutom kan vara hemska mot dem.
 
Men då är det ju samma klass som Vänta bara, du trodde att du hade det jobbigt NU? Det är ju bortom idiotiskt.

Jag hade bara aldrig kunnat föreställa mig att det där handlade om de små barnen, bara om de stora. Att det är när det handlar om stora barn som det sägs, typ när man oroar sig för att de inte kommit hem fast klockan är elva.
Ja jag tänker att det är så det SKA användas. Lite som @Enya skrev också. Vanliga problem med små barn är liksom inte allvarliga på samma sätt som med äldre. Generellt sett då. Vad är sömnlösa nätter pga tandsprickning eller en utdragen potträning jämfört med allt man kan komma i kontakt med som tonåring: sex och samtycke, alkohol och droger, mental ohälsa, mobbning, självskadebeteende, sociala medier etc etc etc.

Jag tycker det är ett rätt korrekt om än uttjatat uttryck :). Generellt sett då ;).
 
Jo men det har jag hört många gånger. Typ när man inte sovit på veckor och man sitter på jobbet, blå under ögonen och helt jävla slut så är det alltid nån som bara Du vet vad man säger ;). Små barn små problem, stora barn stora problem ;). Och så vill man bara mörda.

Men det är ju helt uppenbart att ingen syftar på döende bebisar när de säger så.
Det där uppfattar jag som att det är någon som inte fattar uttrycket använder det på fel sätt, snarare än att uttrycker som sådant är dåligt (i fråga om vad den egentligen avser vid en riktig användning).

Men grundproblemet är väl snarast det som den som säger så avser att förmedla i den aktuella situationen. Typ "vänta du bara så får du se senare..." DET tänker jag är vad som skapar reaktionen att vilja mörda (på rätt goda grunder), och är inte primärt knutet till detaljerna i ordvalet.
 
Skulle lägga in en löpande påminnelse i kalendern om vilken dag sophämtningen är.
Det går inte att välja upprepa var 4:e vecka!

Var x:te vecka är ju en väldigt vanlig frekvens för massor av saker. I många fall vanligare än att något upprepas en gång per kalendermånad (fjärde måndagen, sista måndagen, den 26:e) vilket går att välja.

Gruff!
:mad:
 
Att folk inte kan bemöda sig att svara då man säger godmorgon. Två kolleger som liksom alltid stirrar ut i luften, eller på sin höjd svarar hmh.
Kanske är jag inte deras favoritperson i världen tidigt på morgonen, men det blir lite märkvärdigt. Den ena jobbar jag nästan aldrig tilsammans med, och känner ganska begränsat, så hon har knappast någon orsak att tycka illa om mig. Den andra tjatar jag visserligen på ibland, men hon kan prata helt glatt med mig under andra delar av dagen, så knappast hatar hon mig heller, trots att jag alltid får den känslan då hon besvarar hälsningen genom att titta rakt igenom mig med toma ögon.
 
Det där uppfattar jag som att det är någon som inte fattar uttrycket använder det på fel sätt, snarare än att uttrycker som sådant är dåligt (i fråga om vad den egentligen avser vid en riktig användning).

Men grundproblemet är väl snarast det som den som säger så avser att förmedla i den aktuella situationen. Typ "vänta du bara så får du se senare..." DET tänker jag är vad som skapar reaktionen att vilja mörda (på rätt goda grunder), och är inte primärt knutet till detaljerna i ordvalet.
Plus att när man har sömnbrist, ligger känslan att vilja mörda rätt nära till hands.

(Men det är klart att det på många sätt inte är Ett Stort Problem, snarare en förväntad och övergående jobbighet.)

Det taskiga sättet att använda uttrycket, har jag aldrig hört.

Den gång jag själv råkade säga till en trött småbarnsmamma att jag upplevde tonårstiden mycket mer utmanande (trots skötsamma barn), var det snarare som ett svar på hennes väldigt självupptagna ältande av sin småbarnströtthet. I ett rum där alla var föräldrar. Hennes upplevelse var högst troligt inte UNIK.
 
Hurtiga födelsedagsgratulationer på FB. Till folk som varit döda i många år.
Jag känner en som länge jobbade på posten här i stan. Hon berättade att det var vanligt att folk som dött fick julkort, ibland i många, många år. Lite sorgligt ändå, att man av någon slags pliktkänsla eller vad det nu är skickar kort till folk man har så dålig koll på, så man inte ens vet om de lever :(
 
Nu bokade jag in ännu ett nätläkarbesök om munsåren, hjälper inte detta möte får jag nog så lov att ringa vårdcentralen. Sår borde inte ta flera månader att läka..
Hade en kompis som också hade en spricka som inte ville läka. Hon fick till slut någon salva (minns inte namnet men kan kolla med henne) som gjorde underverk. Men generellt sett känns ju sårläkning på sommaren mycket segare än annars.

Hoppas det läker snart! ♥️

Edit: Min kompis sa att den hette Dactacort och finns receptfritt i kyl bakom kassan på apotek.
 
Hade en kompis som också hade en spricka som inte ville läka. Hon fick till slut någon salva (minns inte namnet men kan kolla med henne) som gjorde underverk. Men generellt sett känns ju sårläkning på sommaren mycket segare än annars.

Hoppas det läker snart! ♥️

Edit: Min kompis sa att den hette Dactacort och finns receptfritt i kyl bakom kassan på apotek.
Har precis haft möte med ännu en nätläkare som skrev ut en salva som jag hämtat upp nu. Hoppas på att den fungerar, annars tycker läkaren att jag skulle till VC. Så får göra så.
Men tack. 😊
 
Skulle lägga in en löpande påminnelse i kalendern om vilken dag sophämtningen är.
Det går inte att välja upprepa var 4:e vecka!

Var x:te vecka är ju en väldigt vanlig frekvens för massor av saker. I många fall vanligare än att något upprepas en gång per kalendermånad (fjärde måndagen, sista måndagen, den 26:e) vilket går att välja.

Gruff!
:mad:
Vi har samsung a33 och almenackan som är i där går det att lägga in olika intervall bla var 4:e.
 
Skulle lägga in en löpande påminnelse i kalendern om vilken dag sophämtningen är.
Det går inte att välja upprepa var 4:e vecka!

Var x:te vecka är ju en väldigt vanlig frekvens för massor av saker. I många fall vanligare än att något upprepas en gång per kalendermånad (fjärde måndagen, sista måndagen, den 26:e) vilket går att välja.

Gruff!
:mad:
Jag har Samsung, vet inte hur det ser ut för andra men jag vet att det tog ett tag för mig att räkna ut hur man ska göra första gången.
Om du skriver 4 framför "__gång i veckan" så ändras det till "var 4:e vecka" - istället för 4 ggr/vecka (som enligt mig är det logiska att anta...)
Insåg nu att jag antog att det gällde mobil, men det gör det kanske inte? Hoppas ändå att det kanske fungerar på samma sätt i flera kalendrar.

1000004639.jpg
 
Jag har Samsung, vet inte hur det ser ut för andra men jag vet att det tog ett tag för mig att räkna ut hur man ska göra första gången.
Om du skriver 4 framför "__gång i veckan" så ändras det till "var 4:e vecka" - istället för 4 ggr/vecka (som enligt mig är det logiska att anta...)
Insåg nu att jag antog att det gällde mobil, men det gör det kanske inte? Hoppas ändå att det kanske fungerar på samma sätt i flera kalendrar.

Visa bifogad fil 151353
Men gudars. O_o
Hur korkad får en smart telefon vara liksom. :banghead:

Tusen, tusen tack! Det var exakt så jag menade. :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 857
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 563
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 457
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
110 770
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp