Störiga saker vi stör oss på, del 35.

Inte för oss alla fall, vi har ett abonnemang för 59kr/månaden (väldigt billigt) men hittar verkligen inget dyrare som skulle ge mer utbud.
Jag betalar 29 kr i månaden för Prime. Skaffade abonnemang när Top Gear gubbarna gick över till Amazon och då erbjöd de Sverige att kunna se på något vis, var 2015 redan innan man kunde se i Sverige. Men det var starten till det.
 
Prime Video, bara hört positiva saker men alla filmer som är bra ligger bakom hyr eller betalvägg.
Vitsen med att ha det då?😅 Hittar inget om att det finns olika abonnemang att välja på heller, tänkte om det var något sånt men finner inget🙄
Jag tycker det finms en del att se aom inte måste köpas.
Sen kan man få fri frakt när man handlar en del saker på Amazon 😇.
Fast då kanske det heter Amazon prime konto och prime video ingår?
Rörigt verkade det när jag googlade.
(Makens konto)
 
Uttrycket "små barn små problem". Så otroligt förminskande för alla som på olika sätt har haft det svårt under de första åren. Det måste ju ändå vara 100% individuellt det där.
Jag har alltid tolkat det som ungefär "just när jag trodde det var över (småbarnsåren) så kom tonåren och herreGUD" ungefär. Just för att det är allmänt känt att småbarnsåren är tuffa men sen kommer en period till som kan vara skitjobbig, men som man kanske inte pratar om lika mycket.

Det är väl ett urgammalt uttryck och inget som man ska ta personligt.
 
Jag tycker det finms en del att se aom inte måste köpas.
Sen kan man få fri frakt när man handlar en del saker på Amazon 😇.
Fast då kanske det heter Amazon prime konto och prime video ingår?
Rörigt verkade det när jag googlade.
(Makens konto)
Jätte rörigt och svårt att få fram rätt info. Tror det är Amazon prime konto vi har, kanske det som är fel? Men får inte upp bara prime video när jag googlar🤔
 
Jätte rörigt och svårt att få fram rätt info. Tror det är Amazon prime konto vi har, kanske det som är fel? Men får inte upp bara prime video när jag googlar🤔
Eller så är det samma..
Vi har Amazon prime konto. Men sen heter det ju prime video när jag kollar på tvn 😅
 
Ja, Amazon är lätt den rörigaste streamning tjänsten när det gäller att hitta rätt 😅
Ja, eller jag tyckte ju det var smidigt. För jag behövde ju inte göra nåt mer än att skapa en profil på makens konto i video.
Jag har flera streamingtjänster, så kanske därför jag inte är missnöjd med utbudet?
Jag väntar ivrigt på nästa säsong av Clarksons farm tex 😇.
 
Jag har alltid tolkat det som ungefär "just när jag trodde det var över (småbarnsåren) så kom tonåren och herreGUD" ungefär. Just för att det är allmänt känt att småbarnsåren är tuffa men sen kommer en period till som kan vara skitjobbig, men som man kanske inte pratar om lika mycket.

Det är väl ett urgammalt uttryck och inget som man ska ta personligt.

Jag tar det inte personligt. Jag stör mig bara på uttrycket, av tidigare sagda skäl, och på förekommen anledning då det nyligen uttrycktes i ett sammanhang.
 
Ja, eller jag tyckte ju det var smidigt. För jag behövde ju inte göra nåt mer än att skapa en profil på makens konto i video.
Jag har flera streamingtjänster, så kanske därför jag inte är missnöjd med utbudet?
Jag väntar ivrigt på nästa säsong av Clarksons farm tex 😇.
Samma här, kan inte året går fortare så vi har en ny säsong att se :D
 
Jag tar det inte personligt. Jag stör mig bara på uttrycket, av tidigare sagda skäl, och på förekommen anledning då det nyligen uttrycktes i ett sammanhang.
Jag har alltid tolkat det uttrycket som att konsekvenserna av problem som kan uppstå med äldre barn ofta kan vara allvarligare än med yngre. Att man som förälder får helt nya saker att oroa sig för i takt med att barnet får mer och mer frihet.
 
Jag tar det inte personligt. Jag stör mig bara på uttrycket, av tidigare sagda skäl, och på förekommen anledning då det nyligen uttrycktes i ett sammanhang.
Ja sammanhanget känner jag ju inte till. Jag kan bara inte föreställa mig att syftet med uttrycket är förminskande.
Jag har alltid tolkat det uttrycket som att konsekvenserna av problem som kan uppstå med äldre barn ofta kan vara allvarligare än med yngre. Att man som förälder får helt nya saker att oroa sig för i takt med att barnet får mer och mer frihet.
Japp, samma här. Att det dessutom har nåt slags självironi, typ Men vafan, jag trodde ju att det inte var över nu.
 
Ja sammanhanget känner jag ju inte till. Jag kan bara inte föreställa mig att syftet med uttrycket är förminskande.

Jag tycker visserligen inte att syftet behöver vara att förminska för att det ändå ska vara det. Dels vet man ju som sagt inte alls vad andra sitter med, och dels går det ju lite i linje med alla ”vänta du bara” kommentarer som föräldrar har en tendens att få hela barnens uppväxt. ”Jaha du tycker det är tufft nu, men vänta bara tills..” osv. Jag har både prematur och andra hälsoproblem i kretsen kring mig, förlossningsdepressioner, utmattningssyndrom osv. så min poäng är bara att jag helt enkelt tycker att det är ett otrevligt uttryck. Folk sitter med reella utmaningar, vissa de största i sina liv, och då känns det helt enkelt inte så trevligt att hävda att små barn kommer med små problem. Det kommer andra utmaningar med större barn och ibland ännu större problem, de allra största, men ingen har ju heller påstått nåt annat kring det.
 
Ja sammanhanget känner jag ju inte till. Jag kan bara inte föreställa mig att syftet med uttrycket är förminskande.

Japp, samma här. Att det dessutom har nåt slags självironi, typ Men vafan, jag trodde ju att det inte var över nu.
Jag har alltid tolkat det uttrycket som att konsekvenserna av problem som kan uppstå med äldre barn ofta kan vara allvarligare än med yngre. Att man som förälder får helt nya saker att oroa sig för i takt med att barnet får mer och mer frihet.

Så har jag också alltid tolkar det, att det handlar om hur illa det kan gå NÄR det går illa, och inte att barn alltid blir jobbigare som äldre.

Men jag ser det nog som ett uttryck som används främst i ett allmänt snack om barns uppväxt, eller om man själv kommenterar sin egen situation när man tittar i backspegeln "jag visste inte vad som komma skulle" typ. Jag tycker att man bör undvika att säga det till NÅGON ANNAN, som är i en tuff småbarnstid. Jag kan tänka mig att en del gärna höhöar lite om sånt när de träffar en småbarnsförälder, och det tycker jag är tondövt, och man vet ju aldrig hur illa det faktiskt kan vara med den man möter, så det kan landa väldigt fel och det är ju onödigt.

Lite som de slitna uttrycken "sova får man göra i graven " och "smärta är bara vekhet som lämnar kroppen". Man är ju alltid ansvarig själv för vilka val man gör och så, men jag undrar också ibland om det hade varit enklare att lyssna på sin kropp utan skam om man inte matats så mycket med den typen av uttryck. Och SÄRSKILT inte när man är på väg in i väggen eller dras med skador efter överbelastning av kroppen.

Tänker att man bör ha en stor feeling om man ska bemöta någon i en tuff situation med klämkäcka kommentarer, annars håller man tyst.

Så uttrycket i sig har jag inget problem med, mer tajmingen och till vem som kan bli väldigt fel.
 
Jag tycker visserligen inte att syftet behöver vara att förminska för att det ändå ska vara det. Dels vet man ju som sagt inte alls vad andra sitter med, och dels går det ju lite i linje med alla ”vänta du bara” kommentarer som föräldrar har en tendens att få hela barnens uppväxt. ”Jaha du tycker det är tufft nu, men vänta bara tills..” osv. Jag har både prematur och andra hälsoproblem i kretsen kring mig, förlossningsdepressioner, utmattningssyndrom osv. så min poäng är bara att jag helt enkelt tycker att det är ett otrevligt uttryck. Folk sitter med reella utmaningar, vissa de största i sina liv, och då känns det helt enkelt inte så trevligt att hävda att små barn kommer med små problem. Det kommer andra utmaningar med större barn och ibland ännu större problem, de allra största, men ingen har ju heller påstått nåt annat kring det.
Ja "vänta du bara", det är ju bara genomkorkat. Men jag hör inte den dimensionen alls i små barn osv. Jag hör det inte sägas till den som har små barn, utan när det sägs handlar det om den som har stora barn. Skulle det sägas till den som har små barn, då vore det ju samma som "vänta du bara". Liksom till en utsliten småbarnsförälder, "jamen det där är inget mot hur det kommer att bli sedan". Och det är ju idiotiskt.
 
Uttrycket i sig säger ju annat, "små barn små problem", inte individuella barn individuella problem. Alltså i min värld ett både felaktigt och förminskande uttryck.
Jösses!

Jag råkade en gång näman för en kollega, som tyckte att småbarnstiden var obegripligt jobbig, att jag tyckte att tonårstiden var den mest utmanande. Dagen därpå var jobbkontakten sjukskriven!

Jag har enligt min egen bedömning fullständigt normala narn, förutom att den ena var VÄLDIGT argsint som liten några år (1-11, kanske). Jag tycker ändå att tonårstiden utmanade mig väldigt mycket. Småbarnstiden var en västanfläkt. Små barn är ju tex gulliga!
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 856
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 563
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 457
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
110 769
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp