Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på min mens. Jag är 40+ och den har alltid uppfört sig! Regelbunden, inte för mycket, inte mensvärk så det stör. Men nu de senaste åren. Först började det med lite mer mensvärk (men inget extremt), sen lite fler dagar mellan (från 28 till 32), sen lite skvätt nån dag innan mensen kom igång i 3 månader. Sen en mens som bara var en droppe dag 1, en droppe dag 3 och dag 4 och inget mer. Nu en vanlig men lite mer än vanligt och jättetrött! Känns som att jag håller på att bli sjuk! Ska det vara så här nu i den här åldern?? Tack och lov för menskoppen!! Hade blivit tokig annars!
 
Jag stör mig på min mens. Jag är 40+ och den har alltid uppfört sig! Regelbunden, inte för mycket, inte mensvärk så det stör. Men nu de senaste åren. Först började det med lite mer mensvärk (men inget extremt), sen lite fler dagar mellan (från 28 till 32), sen lite skvätt nån dag innan mensen kom igång i 3 månader. Sen en mens som bara var en droppe dag 1, en droppe dag 3 och dag 4 och inget mer. Nu en vanlig men lite mer än vanligt och jättetrött! Känns som att jag håller på att bli sjuk! Ska det vara så här nu i den här åldern?? Tack och lov för menskoppen!! Hade blivit tokig annars!

Japp, "välkommen" till förklimakteriet :meh: Det var precis så det började för mig (oregelbunden, mer PMS, blödde mer när jag väl hade mens samt mer mensvärk). Men det finns ljus i tunneln, jag har inte blött på över ett år (är 50) och med lite hormonstöd mår jag prima :love:
 
Jag stör mig på min mens. Jag är 40+ och den har alltid uppfört sig! Regelbunden, inte för mycket, inte mensvärk så det stör. Men nu de senaste åren. Först började det med lite mer mensvärk (men inget extremt), sen lite fler dagar mellan (från 28 till 32), sen lite skvätt nån dag innan mensen kom igång i 3 månader. Sen en mens som bara var en droppe dag 1, en droppe dag 3 och dag 4 och inget mer. Nu en vanlig men lite mer än vanligt och jättetrött! Känns som att jag håller på att bli sjuk! Ska det vara så här nu i den här åldern?? Tack och lov för menskoppen!! Hade blivit tokig annars!
Ja, tyvärr.
 
Japp, "välkommen" till förklimakteriet :meh: Det var precis så det började för mig (oregelbunden, mer PMS, blödde mer när jag väl hade mens samt mer mensvärk). Men det finns ljus i tunneln, jag har inte blött på över ett år (är 50) och med lite hormonstöd mår jag prima :love:

Morr... jag har inte godkänt det här! :rage: Kan den inte bara försvinna lite diskret...
 
Om man vill ha en officiant t. ex. kan det kosta många tusenlappar. Ev. musiker, om man önskar levande musik, kan också kosta. Vill man ha en minnesstund efteråt kan lokalhyra etc. bli dyrt, där man inom Svenska kyrkan vanligtvis får gratis (eller väldigt billig) tillgång till församlingshem eller liknande.

Självklart kan det gå att ordna utan extra kostnader, men det kräver att man t. ex. har någon som kan och vill "hålla i" begravningsceremonin o. s. v.

Som ett tillägg, om man har gått ur Svenska kyrkan (och inte är med i något annat trossamfund) kan man inte välja vad man föredrar, då är det borgerlig eller ingen begravningsceremoni som är alternativen.
Det kostar ju med musik utöver psalmer även vid begravning i kyrkan.
På mammas begravning ville vi ha särskild musik med flera musiker och sångare och det kostade en hel del.

Lokalhyra samt förtäring kostar ju också på minnesstund. Ofta är det "kuvertpris". Man får vare sig kaffe eller småkakor gratis.
I de områden där jag bor så får man dessutom betala för tillgång till församlingshem om man vill ha minnesstund där.

Det är ingen egentlig skillnad mellan en begravning i Svenska Kyrkan eller ej.

Jag har nyligen (senaste tre åren) varit med och arrangerat begravning för flera äldre nära släktingar.
Allt utom att få vara i kyrkan, officiant (präst) och ordinarie kantor har kostat pengar. En av begravningarna var borgerlig, de andra i svenska kyrkan.

Borgerliga begravningsförrättare som liksom borgerliga vigselförrättare (utsedda av kommunen) 10 kr för begravning

Så det är ingen väsentlig skillnad i pris mellan en begravning i Svenska Kyrkan eller en borgerlig.

Vi betalar alla till vår egen begravning genom begravningsavgiften.

Det som kostar är allt runt om: blommor, kista m.m.
 
Gränslösa influencers. Inte bara paret som är snackisen just nu, som under livesändningen av sin förlossning tävlade ut ett presentkort i en babybutik som de har samarbete med. "Vilken tid kommer vår dotter till världen, gissa i kommentarerna"

Utan även livet-på-landet-och-renoveringsinfluencern i min lokala omgivning som överraskades av ett åskväder när hon var ute med sin sex-sjuåring häromkvällen. Hon skriver hur de, livrädda, tog skydd under en buske och ringde efter hjälp. I väntan på den passade hon på att ta en selfie av sig själv och en panikgråtande liten pojke som sen hamnade på hennes konto.

Kan ingen avskaffa den där jävla branschen?
 
Nu har jag inte kollat om någon svarat men angående blod till barn och Jehovas:

För många många år sedan var min familj bekanta med en Jehovasfamilj (nej, vi var inte troende). Ena barnet där var i behov av blod som mycket liten och föräldrarna sa att de egentligen är emot det pga tro och undrade vad som händer då. Läkaren gjorde då klart för föräldrarna att om så är fallet kommer barnet omhändertas för att de ska kunna ge barnet möjlighet att överleva. Barnet fick blod och de var fortsatt medlemmar. Möjligt att den församlingen var mer förlåtande än andra, det vet jag inget om.

Jag har svårt att tro att det kommer vara annorlunda idag gällande omhändertagande om det skulle hända, men visst måste ju barnet då komma till läkare.
 
Gränslösa influencers. Inte bara paret som är snackisen just nu, som under livesändningen av sin förlossning tävlade ut ett presentkort i en babybutik som de har samarbete med. "Vilken tid kommer vår dotter till världen, gissa i kommentarerna"

Utan även livet-på-landet-och-renoveringsinfluencern i min lokala omgivning som överraskades av ett åskväder när hon var ute med sin sex-sjuåring häromkvällen. Hon skriver hur de, livrädda, tog skydd under en buske och ringde efter hjälp. I väntan på den passade hon på att ta en selfie av sig själv och en panikgråtande liten pojke som sen hamnade på hennes konto.

Kan ingen avskaffa den där jävla branschen?

Alltså, vad?! :eek:

Snacka om att behöva använda sina eventuella influencerpengar till terapi för barnen (och kanske inte räkna med att ha en så stor plats i sina barns liv när de blivit äldre).

Edit: Jag lever alltså mer eller mindre under en sten (haha med tanke på mitt jobb :D) och har helt missat det här.
 
Senast ändrad:
Gränslösa influencers. Inte bara paret som är snackisen just nu, som under livesändningen av sin förlossning tävlade ut ett presentkort i en babybutik som de har samarbete med. "Vilken tid kommer vår dotter till världen, gissa i kommentarerna"

Utan även livet-på-landet-och-renoveringsinfluencern i min lokala omgivning som överraskades av ett åskväder när hon var ute med sin sex-sjuåring häromkvällen. Hon skriver hur de, livrädda, tog skydd under en buske och ringde efter hjälp. I väntan på den passade hon på att ta en selfie av sig själv och en panikgråtande liten pojke som sen hamnade på hennes konto.

Kan ingen avskaffa den där jävla branschen?

Om alla hade slutat följa dem på sociala medier hade det löst sig av sig själv...
 
Alltså, vad?! :eek:

Snacka om att behöva använda sina eventuella influenserpengar till terapi för barnen (och kanske inte räkna med att ha en så stor plats i sina barns liv när de blivit äldre).

Edit: Jag lever alltså mer eller mindre under en sten (haha med tanke på mitt jobb :D) och har helt missat det här.
Var glad! Det är så tragiskt att se. Den där impulsen att det här kan bli content så fort de upplever något som helst, utan en tanke på hur de blandar in sina familjemedlemmar. Den här personen har samarbeten med barnklädesmärken som hon klär upp barnen i och lägger upp tillsammans med rabattkod.
Om alla hade slutat följa dem på sociala medier hade det löst sig av sig själv...
Det kommer inte hända. Och för produkttillverkarna är de en perfekt reklamarena. Jag läste lite om mikroinfluencers häromdagen, < 100K följare. De anses ofta bättre än de största för de har en personligare relation till följarna och gör ofta reklam för produkter de faktiskt verkar använda. Det är obegripligt att så många utnyttjar deras satans rabattkoder, där ser ju tillverkarna att samarbetet lönar sig.
 
Nu har jag inte kollat om någon svarat men angående blod till barn och Jehovas:

För många många år sedan var min familj bekanta med en Jehovasfamilj (nej, vi var inte troende). Ena barnet där var i behov av blod som mycket liten och föräldrarna sa att de egentligen är emot det pga tro och undrade vad som händer då. Läkaren gjorde då klart för föräldrarna att om så är fallet kommer barnet omhändertas för att de ska kunna ge barnet möjlighet att överleva. Barnet fick blod och de var fortsatt medlemmar. Möjligt att den församlingen var mer förlåtande än andra, det vet jag inget om.

Jag har svårt att tro att det kommer vara annorlunda idag gällande omhändertagande om det skulle hända, men visst måste ju barnet då komma till läkare.
Jag har varit med om det när jag jobbat på socialtjänsten. Kommer inte ihåg ifall barnet behövde omhändertas men vi var beredda på det. Föräldrarna tyckte att det var en bra lösning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 801
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 266
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 912
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 717
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp