Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå att gå ur Svenska kyrkan, oavsett om det är av ekonomiska skäl eller något annat, så uppmuntrar jag alltid till att läsa på lite extra kring t. ex. begravning, innan man väljer att göra det. Givetvis kommer kroppen att tas om hand på ett värdigt sätt oavsett, men om man vill ha/tror att ens anhöriga vill ha en begravningsceremoni kan det bli en ganska dyr historia om man inte är med i Svenska kyrkan.

Det är väl inte ett argument vare sig för eller emot, men något värt att tänka på i alla fall, tycker jag.
Fast eftersom jag har gått ur kyrkan så vill jag inte ha ngn begravningsceremoni.
 
Jag stör mig på (eller snarare så blev jag illa berörd av) Jehovas Vittnen som knackade på häromdagen. Två leende kvinnor som såg trevliga och snälla ut och några små barn. En liten pojke på ca 6 år skickas fram för att ge mig en broschyr. En av kvinnorna berättar att det är en inbjudan till 3 dagar i Jönköping. Jag säger att jag inte är intresserad, lämnar tillbaka broschyren, önskar dem en trevlig dag och sen stänger jag dörren.

Efteråt känns det som en klump i magen när jag tänker på att de där leende kvinnorna hade låtit de små barnen dö istället för att låta dem få en blodtransfusion. Att de kommer bryta kontakten med barnen om barnen i frantiden vill gå ur Jehovas Vittnen. :(

Jag har inga problem generellt mot någon trosuppfattning, men just Jehovas Vittnens syn på blodtransfusioner har jag också alltid haft svårt för. Själv skulle jag t. ex. sannolikt inte haft någon dotter, om hon inte fått ta emot blod. Det gör det svårt för mig att ha en opartisk syn på deras tro överlag. En gång, när dottern var liten, fick vi besök av två kvinnor från Jehovas Vittnen. När jag berättade om min dotter skruvade de lite grann på sig och svarade bara undvikande om att de förstod att det var svårt att tänka på något annat sätt, med de erfarenheterna. Jo, det kan man ju säga att det är...
 
Fast eftersom jag har gått ur kyrkan så vill jag inte ha ngn begravningsceremoni.

Nej, och då är det ju inget problem :) Många vill dock ha det ändå, eller kanske snarare vill att deras anhöriga ska få ha det för dem, om de vill. Det är ju för många ett viktigt avsked och kan kännas bra att få ha en ceremoni för det.
 
Apropå att gå ur Svenska kyrkan, oavsett om det är av ekonomiska skäl eller något annat, så uppmuntrar jag alltid till att läsa på lite extra kring t. ex. begravning, innan man väljer att göra det. Givetvis kommer kroppen att tas om hand på ett värdigt sätt oavsett, men om man vill ha/tror att ens anhöriga vill ha en begravningsceremoni kan det bli en ganska dyr historia om man inte är med i Svenska kyrkan.

Det är väl inte ett argument vare sig för eller emot, men något värt att tänka på i alla fall, tycker jag.
Fast om man gått ur svenska kyrkan föredrar man antagligen en borgerlig begravning. De jag varit på har varit i nåt kapell, kostar ingenting för det ska ingå i begravningsavgiften. Vad skulle bli dyrt menar du?
 
Apropå att gå ur Svenska kyrkan, oavsett om det är av ekonomiska skäl eller något annat, så uppmuntrar jag alltid till att läsa på lite extra kring t. ex. begravning, innan man väljer att göra det. Givetvis kommer kroppen att tas om hand på ett värdigt sätt oavsett, men om man vill ha/tror att ens anhöriga vill ha en begravningsceremoni kan det bli en ganska dyr historia om man inte är med i Svenska kyrkan.

Det är väl inte ett argument vare sig för eller emot, men något värt att tänka på i alla fall, tycker jag.
Men nej här har du väl ändå fel?
Givetvis går det att ha begravning och ceremoni som inte hålls i en kyrka. Det heter borgerlig begravning. Jag har enbart varit på sådana.
 
Nej, och då är det ju inget problem :) Många vill dock ha det ändå, eller kanske snarare vill att deras anhöriga ska få ha det för dem, om de vill. Det är ju för många ett viktigt avsked och kan kännas bra att få ha en ceremoni för det.
Jag vill varken ha en ceremoni eller en begravning, kommer ändå bara vara syrran som närmast sörjande, tror inte brorsan bryr sig ett skvatt. Om jag får min vilja igenom kommer jag kremeras och strös, så inte ens en plats att besöka.
 
Fast om man gått ur svenska kyrkan föredrar man antagligen en borgerlig begravning. De jag varit på har varit i nåt kapell, kostar ingenting för det ska ingå i begravningsavgiften. Vad skulle bli dyrt menar du?

Om man vill ha en officiant t. ex. kan det kosta många tusenlappar. Ev. musiker, om man önskar levande musik, kan också kosta. Vill man ha en minnesstund efteråt kan lokalhyra etc. bli dyrt, där man inom Svenska kyrkan vanligtvis får gratis (eller väldigt billig) tillgång till församlingshem eller liknande.

Självklart kan det gå att ordna utan extra kostnader, men det kräver att man t. ex. har någon som kan och vill "hålla i" begravningsceremonin o. s. v.

Som ett tillägg, om man har gått ur Svenska kyrkan (och inte är med i något annat trossamfund) kan man inte välja vad man föredrar, då är det borgerlig eller ingen begravningsceremoni som är alternativen.
 
Men nej här har du väl ändå fel?
Givetvis går det att ha begravning och ceremoni som inte hålls i en kyrka. Det heter borgerlig begravning. Jag har enbart varit på sådana.

Självklart, det är jag mycket väl medveten om. Jag skrev inget om att det inte går att ha en begravningsceremoni som inte hålls i en kyrka :)
 
Om man vill ha en officiant t. ex. kan det kosta många tusenlappar. Ev. musiker, om man önskar levande musik, kan också kosta. Vill man ha en minnesstund efteråt kan lokalhyra etc. bli dyrt, där man inom Svenska kyrkan vanligtvis får gratis (eller väldigt billig) tillgång till församlingshem eller liknande.

Självklart kan det gå att ordna utan extra kostnader, men det kräver att man t. ex. har någon som kan och vill "hålla i" begravningsceremonin o. s. v.

Som ett tillägg, om man har gått ur Svenska kyrkan (och inte är med i något annat trossamfund) kan man inte välja vad man föredrar, då är det borgerlig eller ingen begravningsceremoni som är alternativen.

Om man går ur kyrkan så är det i de allra flesta fall för att man inte tror på det kyrkan står för och då vill man inte ha en traditionell kyrklig begravning. Är det så svårt att förstå?

Angående lokaler och annat så kan man låna gratis lokaler på andra sätt än att vara medlem i kyrkan. Vi har en lokal här i bostadsområdet och vi som bor här får låna gratis. Jag vet många andra både hyresrättsområden och bostadsrättsområden som har det.
 
Om man går ur kyrkan så är det i de allra flesta fall för att man inte tror på det kyrkan står för och då vill man inte ha en traditionell kyrklig begravning. Är det så svårt att förstå?

Angående lokaler och annat så kan man låna gratis lokaler på andra sätt än att vara medlem i kyrkan. Vi har en lokal här i bostadsområdet som vi som bor här får låna gratis. Jag vet många andra både hyresrättsområden och bostadsrättsområden som har det.

Jag tror att det är du som missförstår. Jag ser det som helt självklart att en kyrklig begravning inte är önskvärt för någon som gått ur kyrkan. De allra, allra flesta brukar dock vilja ha någon form av begravningsceremoni, och de flesta brukar vilja ha någon som leder ceremonin.

Jag har aldrig påstått att det inte finns möjligheter om man går ur kyrkan - bara att det kan vara bra att kolla upp lite grann om man planerar att gå ur kyrkan, eftersom det kan bli kostsamt. Vet man t. ex. att gratis lokal för ev. minnesstund finns till hands, och att man har någon/några i bekantskapskretsen som kan och vill leda ceremonin, så är det ju inget man behöver fundera vidare på, då är det ju "klart".
 
Jag tror att det är du som missförstår. Jag ser det som helt självklart att en kyrklig begravning inte är önskvärt för någon som gått ur kyrkan. De allra, allra flesta brukar dock vilja ha någon form av begravningsceremoni, och de flesta brukar vilja ha någon som leder ceremonin.

Jag har aldrig påstått att det inte finns möjligheter om man går ur kyrkan - bara att det kan vara bra att kolla upp lite grann om man planerar att gå ur kyrkan.

Varför det? Varför skulle kyrkan vilja ha kvar någon som inte tror? Varför skulle någon som inte tror vilja vara kvar? Det är inget medlemskap i vilken klubb som helst som man kan vara med i för att få fördelar utan just ett religiöst samfund och då tycker jag att man ska vara med för att man tror på det som samfundet tror på. Det är därför jag gick ur. Jag tror helt enkelt inte. Prästen sa precis som du gör. Tänk på att du inte kommer kunna begravas kyrkligt! Men det är ju inget problem eftersom jag inte kan tänka mig ett mer opassande sätt för mig att säga adjö till det här livet än just en religiös begravning. Jag är väldigt mycket ateist. Men jag har så pass mycket respekt för andras tro att jag tycker att precis som jag vill slippa att deras tro påverkar mig så tycker jag att vi som inte tror ska hålla oss undan från deras organisationer och ceremonier och inte vara med bara för att kunna låna en gratis lokal vid begravningen.
 
Om man vill ha en officiant t. ex. kan det kosta många tusenlappar. Ev. musiker, om man önskar levande musik, kan också kosta. Vill man ha en minnesstund efteråt kan lokalhyra etc. bli dyrt, där man inom Svenska kyrkan vanligtvis får gratis (eller väldigt billig) tillgång till församlingshem eller liknande.

Självklart kan det gå att ordna utan extra kostnader, men det kräver att man t. ex. har någon som kan och vill "hålla i" begravningsceremonin o. s. v.
Det behöver inte alls kosta mycket med officiant och ev musik. Med tanke på alla kostnader som kommer med en dödsfall så är det verkligen småpengar i sammanhanget. Vet folk som ordnat det gratis också. På vissa ställen finns lokal för minnesstund.
Som ett tillägg, om man har gått ur Svenska kyrkan (och inte är med i något annat trossamfund) kan man inte välja vad man föredrar, då är det borgerlig eller ingen begravningsceremoni som är alternativen.
Ja, givetvis? Tack och lov, jag har gått ur och nu kan ingen komma på nån idé om religiös begravning.
 
Varför det? Varför skulle kyrkan vilja ha kvar någon som inte tror? Varför skulle någon som inte tror vilja vara kvar? Det är inget medlemskap i vilken klubb som helst som man kan vara med i för att få fördelar utan just ett religiöst samfund och då tycker jag att man ska vara med för att man tror på det som samfundet tror på. Det är därför jag gick ur. Jag tror helt enkelt inte. Prästen sa precis som du gör. Tänk på att du inte kommer kunna begravas kyrkligt! Men det är ju inget problem eftersom jag inte kan tänka mig ett mer opassande sätt för mig att säga adjö till det här livet än just en religiös begravning. Jag är väldigt mycket ateist. Men jag har så pass mycket respekt för andras tro att jag tycker att precis som jag vill slippa att deras tro påverkar mig så tycker jag att vi som inte tror ska hålla oss undan från deras organisationer och ceremonier och inte vara med bara för att kunna låna en gratis lokal vid begravningen.

Varför det är bra att tänka på? Därför att det kan bli en jobbig överraskning för anhöriga den dag man går bort, naturligtvis.

Jag förstår inte riktigt varför du ställer frågor om varför kyrkan skulle vilja ha kvar någon som inte tror, eller varför någon som inte tror skulle vilja vara kvar - något sådant har jag över huvud taget aldrig påstått.
 
Det behöver inte alls kosta mycket med officiant och ev musik. Med tanke på alla kostnader som kommer med en dödsfall så är det verkligen småpengar i sammanhanget. Vet folk som ordnat det gratis också. På vissa ställen finns lokal för minnesstund.

Ja, givetvis? Tack och lov, jag har gått ur och nu kan ingen komma på nån idé om religiös begravning.

Nej, som jag skrivit hela tiden - det kan bli dyrt. Det kan vara bra att tänka på inför ett beslut att gå ur kyrkan. Vet man att efterlevande kan få till en lämplig ceremoni, om man själv(de anhöriga vill ha någon, utan att det blir obehagliga överraskningar så är det naturligtvis inga problem.

Att jag skrev att borgerlig begravningsceremoni (mig veterligen) är det enda alternativet för någon som inte är med i något trossamfund, var för att du skrev att man "antagligen föredrar" en borgerlig begravning. Det var alltså enbart ett förtydligande - att om man går ur kyrkan och inte är med i något annat trossamfund, så finns inte alternativet religiös begravning med.

(Med reservation för om anhöriga vill ha en religiös begravning, hyr en kyrka och en präst o. s. v. - då vet jag faktiskt inte om man rent teoretiskt skulle kunna ha en "religiös" begravning ändå, men det vore ju oerhört opassande och respektlöst mot den avlidne).
 
Varför det är bra att tänka på? Därför att det kan bli en jobbig överraskning för anhöriga den dag man går bort, naturligtvis.

Jag förstår inte riktigt varför du ställer frågor om varför kyrkan skulle vilja ha kvar någon som inte tror, eller varför någon som inte tror skulle vilja vara kvar - något sådant har jag över huvud taget aldrig påstått.

Men vad spelar det för roll? Man kan ju inte vara med i ett religiöst samfund för att det ska bli enklare för de anhöriga. Jag förstår inte heller riktigt varför det skulle bli jobbigare för anhöriga om man inte är med i nåt religiöst samfund. Det finns borgerliga begravningar. Man får använda samma begravningskapell som de religiösa begravningarna får göra. Det finns personer som håller i borgerliga begravningar eller så kan någon vem som göra det. Det finns liksom inga regler för vad som är en borgerlig begravning förutom att kroppen ska hanteras på ett visst sätt och den kostnaden täcks begravningsavgiften som alla betalar. Man kan vara utomhus hela tiden eller hemma eller var som helst. Jag förstår inte varför du fått för dig att det blir såå mycket jobbigare med borgerlig begravning.
 
Men vad spelar det för roll? Man kan ju inte vara med i ett religiöst samfund för att det ska bli enklare för de anhöriga. Jag förstår inte heller riktigt varför det skulle bli jobbigare för anhöriga om man inte är med i nåt religiöst samfund. Det finns borgerliga begravningar. Man får använda samma begravningskapell som de religiösa begravningarna får göra. Det finns personer som håller i borgerliga begravningar eller så kan någon vem som göra det. Det finns liksom inga regler för vad som är en borgerlig begravning förutom att kroppen ska hanteras på ett visst sätt och den kostnaden täcks begravningsavgiften som alla betalar. Man kan vara utomhus hela tiden eller hemma eller var som helst. Jag förstår inte varför du fått för dig att det blir såå mycket jobbigare med borgerlig begravning.

Jag förstår inte varför du blir så offensiv och otrevlig.

Först och främst, så jo, man "kan" vara med i ett religiöst samfund, i alla fall Svenska kyrkan, utan att vara troende. Det är det många som är. Så länge samfundet inte ställer några krav på tro hos de som är medlemmar, så anser jag att det är upp till var och en att avgöra om de "kan" vara med eller ej.

Många är med för att de har en kristen tro. Andra är med "för säkerhets skull". Ytterligare andra är med för att man vill bevara det kulturella värdet i t. ex. gamla kyrkor och andra byggnader och miljöer som förvaltas av Svenska kyrkan. Och ytterligare andra är med bland annat för att underlätta för sina närmaste vid sin bortgång. Faktiskt.

Jag har inte "fått för mig", och inte heller gett uttryck för, att en borgerlig begravning skulle vara "såå mycket jobbigare". Det enda jag har nämnt, är att det kan bli dyra omkostnader i samband med eventuell begravningsceremoni, som inte alla är medvetna om.

Varför jag vet det är för att jag relativt nyligen haft någon i min närhet, som varit nära anhörig till en person som gått ur Svenska kyrkan. De fick veta den hårda vägen att det kan bli kostsamt. Officiant kostade t. ex. strax under 10.000, minnesstunden fick bli en liten privat i stället för en stor, som de önskat, då de inte kunde hitta lämplig lokal till rimlig kostnad. Det var också svårt för dem att över huvud taget på ihop det med begravning, då det tillgängliga kapellet endast bokades för borgerliga begravningar vissa dagar, och hade få tider lediga inom en månad o. s. v.

Det betyder naturligtvis inte att det är krångligt eller svårt, eller i alla fall inte krångligare eller svårare än vad det är med en religiös begravningsceremoni. Men det kan medföra kostnader, och det kan vara bra att tänka ett varv kring det. Att "tänka på" behöver ju inte heller betyda "stanna kvar inom kyrkan", utan kan lika väl betyda att informera anhöriga om att man önskar en mindre, privat ceremoni där en nära vän/anhörig talar, eller ingen ceremoni alls, eller att man har pengar avsatt för sin begravning etc. Eller också anser man att sina anhöriga får lösa det på det sätt de vill och kan, vilket också är okej att känna. Jag tycker bara att det är bra att vara medveten om vad det innebär, rent praktiskt, den dag livet tar slut och en eventuell begravningsceremoni ska planeras.
 
Om man vill ha en officiant t. ex. kan det kosta många tusenlappar. Ev. musiker, om man önskar levande musik, kan också kosta. Vill man ha en minnesstund efteråt kan lokalhyra etc. bli dyrt, där man inom Svenska kyrkan vanligtvis får gratis (eller väldigt billig) tillgång till församlingshem eller liknande.

Självklart kan det gå att ordna utan extra kostnader, men det kräver att man t. ex. har någon som kan och vill "hålla i" begravningsceremonin o. s. v.

Som ett tillägg, om man har gått ur Svenska kyrkan (och inte är med i något annat trossamfund) kan man inte välja vad man föredrar, då är det borgerlig eller ingen begravningsceremoni som är alternativen.

Även när man är medlem så är det dyrt. Betalade nästan 40 000 för mammas begravning för ca 8 år sedan, trots medlemskap i kyrkan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 796
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 265
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 910
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 717
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp