Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att grannen bedömer att hon behöver 4 dagar i tvättstugan men endast skrivit upp tre så idag skulle det vara ledigt men icke :down:
(Vi är bara två familjer som bokar tvättstugan men fyra dagar är extremt mycket i mina ögon när man är arbetslös och kan passa tvättiderna).
 
Att grannen bedömer att hon behöver 4 dagar i tvättstugan men endast skrivit upp tre så idag skulle det vara ledigt men icke :down:
(Vi är bara två familjer som bokar tvättstugan men fyra dagar är extremt mycket i mina ögon när man är arbetslös och kan passa tvättiderna).

4 dagar? Hur bokar ni egentligen?

Överallt jag bott med tvättstuga så har man en låskolv var så man kan bara boka en tid (4 timmar) i taget.
 
Nej det fungerar bra så länge man skriver upp exakta dagar som man tvättar, vi är bara två hushåll som bokar tvättstugan och man behöver minst två för att få torr tvätt.

Två dagar??! Menar du verkligen två HELA dagar?

Alltså, vi får boka ett pass per gång (låskolv). Ett pass är 4 timmar. På den tiden hinner vi tvätta och torka upp till sex rejäla maskiner!
 
Att grannen bedömer att hon behöver 4 dagar i tvättstugan men endast skrivit upp tre så idag skulle det vara ledigt men icke :down:
(Vi är bara två familjer som bokar tvättstugan men fyra dagar är extremt mycket i mina ögon när man är arbetslös och kan passa tvättiderna).
Varför skrev du inte upp dig själv idag då om hon skrivit upp sig på de tre tidigare?
 
Två dagar??! Menar du verkligen två HELA dagar?

Alltså, vi får boka ett pass per gång (låskolv). Ett pass är 4 timmar. På den tiden hinner vi tvätta och torka upp till sex rejäla maskiner!

Stämmer med två HELA dagar. Som exempel så har vi 1 enda tvättmaskin i tvättstugan som tar 2,5 timme för 60 tvätt. Torktumlaren kräver tex två omgångar för att få det torrt. Så redan där är en omgång tvätt uppe i minst sex timmar.

Tvättstugor skiljer sig åt väldigt mycket beroende hur många maskiner de har, vilken kapacitet tvättmaskinen har, om det finns torkskåp, bra torkrum, bra ventilation osv så det går inte att jämföra.
 
Stämmer med två HELA dagar. Som exempel så har vi 1 enda tvättmaskin i tvättstugan som tar 2,5 timme för 60 tvätt. Torktumlaren kräver tex två omgångar för att få det torrt. Så redan där är en omgång tvätt uppe i minst sex timmar.

Tvättstugor skiljer sig åt väldigt mycket beroende hur många maskiner de har, vilken kapacitet tvättmaskinen har, om det finns torkskåp, bra torkrum, bra ventilation osv så det går inte att jämföra.

Mitt råd är att få till ett regelverk för hur mycket man får boka/tvätta, hur ofta och hur många dagar i sträck. Det funkar utan regler så länge alla tar hänsyn till varandra. Men om man använder tvättstugan fyra dagar i sträck utan att höra med den andra om den också behöver tvätta så har man slutat ta den hänsynen och då är regler bra att komma överens om. Sen kan man ju alltid frångå reglerna även framöver om man kommer överens om det vid varje specifikt tillfälle.
 
Myror. Jag har (fortfarande) invasion inne i köket. Stora jäkla stackmyror.
Har privat myrdosor, myrgift (pulver), kanel. Det är gift och kanel i/runt alla potentiella ingångar jag kan hitta. Men de hittar liksom nya vägar in hela tiden. 😩😩
Nu överväger jag att spruta hela ytterväggen med ättika och se om de blir mindre villiga att leta sig in. Tveksam till att det funkar dock, tror att de kryper in från under panelen och den sticker ned en bra bit under verandan, så där kommer jag inte åt. :cautious:

Möss på vintrarna.. myror på somrarna. Aldrig får man vara nöjd liksom.
 
Mitt råd är att få till ett regelverk för hur mycket man får boka/tvätta, hur ofta och hur många dagar i sträck. Det funkar utan regler så länge alla tar hänsyn till varandra. Men om man använder tvättstugan fyra dagar i sträck utan att höra med den andra om den också behöver tvätta så har man slutat ta den hänsynen och då är regler bra att komma överens om. Sen kan man ju alltid frångå reglerna även framöver om man kommer överens om det vid varje specifikt tillfälle.

Du menar säkert väl men jag bad inte om råd utan det var ett störande inlägg kring att de tvättar utan att ha bokat. Det är inte aktuellt med något regelverk kring tvättstugan, vi båda uppskattar friheten att tvätta hur och när vi vill men jag förutsätter att man sköter bokningen :)
 
Du menar säkert väl men jag bad inte om råd utan det var ett störande inlägg kring att de tvättar utan att ha bokat. Det är inte aktuellt med något regelverk kring tvättstugan, vi båda uppskattar friheten att tvätta hur och när vi vill men jag förutsätter att man sköter bokningen :)

Ok, bara du är nöjd så. Min uppfattning var ju dock att du inte var nöjd.
 
Två dagar??! Menar du verkligen två HELA dagar?

Alltså, vi får boka ett pass per gång (låskolv). Ett pass är 4 timmar. På den tiden hinner vi tvätta och torka upp till sex rejäla maskiner!
halvt kl
Vi har 3 timmar. Det finns 3 tvättmaskiner men jag hinner aldrig tvätta mer än 1 eller 2 pga dåligt torkskåp.
 
Ok, bara du är nöjd så. Min uppfattning var ju dock att du inte var nöjd.
Ja eftersom det denna gången inte fungerade som det var tänkt att göra gissar jag.

Jag har haft liknande system i förra lägenheten och det fungerade för det mesta utmärkt. Förutom att folk inte städade maskinen. Vi hade en tvättmaskin och sådant där fläkt så man hängde kläderna i tvättstugan och satte igång fläkten. Det tog evig tid. Man bokade hela dagar. Jag använde inte fläkten utan hängde min tvätt på ställning i lägenheten istället.
 
Jag stör mig på att det jag bävar och är livrädd för, den här tiden på året, såklart drabbat mig. Jag råkade få in en mygga/insekt i halsen när jag var ute i skogen med en kompis. Jag pratade med kompisen och kände då att något åkte långt in i halsen, så jag inte kunde spotta ut den. Är det farligt? Det känns som den är kvar i halsen, det går inte svälja ner. Jag är så livrädd och har sån panikångest nu. Jag är hyperkänslig vad gäller halsen, att kvävas/sätta i halsen, kan ju knappt ens äta pga av det... Tänk om det var en mygga med blod i? Det är väl inte bra om man får någon annans blod i min kropp? Jag vet inte vad jag ska göra 😥

Det är en av min allra största skräck, att råka andas in något och kvävas av en insekt/löv/annat smått som far runt i luften. Jag andas bara genom näsan av just den anledningen, men det är ju svårt om man vill prata också.
 
Senast ändrad:
Nordea

Sköter Släktings ekonomi med en begränsad fullmakt som ger mig rätt att ta ut pengar från konton, men inte mer. Inga villkor för uttagen är mig veterligen inskrivna i fullmakten.

Jag har fixat en stående överföring till ett av mina konton som bara används för Släktings affärer. Överföringen täcker dock inte alla månadens räkningar. Jag vill inte övertrassera konton som jag har begränsad insyn i. Istället för jag över en lite större summa någon gång om året som täcker lite av glappet och utgifter som inte kommer på räkning (hårvård, tandvård, fotvård, tandkräm, kläder, julklappar). Men det här betyder att jag måste besöka Nordea-kontoret där fullmakten ligger :turd:

1. kontoret har flyttat till en annan förort som jag aldrig besöker i andra ärenden
2. kontoret har öppet ett par timmar mitt på dagen (=svårt att passa in med jobb etc)
3. Varje gång jag kommer dit blir jag utsatt för ett tredje gradens förhör. Varför ska jag flytta pengar? Vad ska pengarna användas till? Varför de beloppen (vi talar låga femsiffriga belopp någon gång per år)? Kan de få se räkningarna? DE MÅSTE JU SE RÄKNINGARNA FÖR JAG MÅSTE JU FÖRSTÅ ATT FULLMAKTER ÄR FÖR ATT BETALA RÄKNINGAR! Oh, det här blir ju inte de beloppen. Oh, nu måste de tala med en kollega. Detta tuggar de om kanske fyra eller fem gånger. Vad är egentligen rimligt för fotvård. För julklappar? För tandkräm? För hårvård? För kläder? Kan jag styrka det? Betalar Släkting hyra varje månad? Kan jag styrka det?

Det hela tar ungefär 30-40 minuter plus ev, väntetid och tiden att åka dit

Och när jag tappar tålamodet (inte när, om) så får jag Föreläsningen Om HUR De Bara Vill Hjälpa för jag vill väl ha hjälp?
 
Jag stör mig på att det jag bävar och är livrädd för, den här tiden på året, såklart drabbat mig. Jag råkade få in en mygga/insekt i halsen när jag var ute i skogen med en kompis. Jag pratade med kompisen och kände då att något åkte långt in i halsen, så jag inte kunde spotta ut den. Är det farligt? Det känns som den är kvar i halsen, det går inte svälja ner. Jag är så livrädd och har sån panikångest nu. Jag är hyperkänslig vad gäller halsen, att kvävas/sätta i halsen, kan ju knappt ens äta pga av det... Tänk om det var en mygga med blod i? Det är väl inte bra om man får någon annans blod i min kropp? Jag vet inte vad jag ska göra 😥

Det är en av min allra största skräck, att råka andas in något och kvävas av en insekt/löv/annat smått som far runt i luften. Jag andas bara genom näsan av just den anledningen, men det är ju svårt om man vill prata också.
Du kan ta det helt lugnt. Det händer ABSOLUT ingenting om du råkar svälja en insekt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 711
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 246
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 898
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 697
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp