Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trött som satan hela dagen, kan somna närsomhelst. Kvällen kommer. Jättepigg.
:D
20201205_110554.jpg
 
Det är en granne som röker :arghh:
Det är rökförbud här men har man flyttat in innan det kom med i kontraktet kan de inte göra något. Tror det är grannen över mig :down:

Så nu är frågan om man ska vara surkärring och maila fastighetsbolaget om det eller inte… (troligtvis blir det så). 💩
Jag fick nya grannar nu i juli. De sitter utanför sin dörr och röker typ en gång i timmen (känns det som iaf). Det betyder att de sitter ca 5 m från min uteplats.
Förutom den svaga röklukten känns det lite avigt att ha folk som sitter i en soffa vända rakt mot mig när jag är där.
 
Idag skulle det bara vara +24 och regn. Jag bokade alltså in lite ridning! Dom har nu ändrat sig till +27 och inget regn. Kommer bli lite varmt :laugh: dessutom har jag sovit alldeles för lite inatt, så jag kan inte rida sjukt sent heller. ☀️
 
Men det är det här jag inte förstår,
om du talar om nåt för partnern varför är det inte ok att denne vädrar sin åsikt?
Vad hade du väntat dig för reaktion?
Om partnern ryckt på axlarna och inte sagt något alls, hade det varit bättre?

Jag kan förstå att man vill informera om det eftersom partnern också indirekt påverkas.
Men jag förstår inte riktigt varför det inte är okej att ge respons på informationen?

Eftersom du vet att partnern inte gillar tatueringar hade trott på denne om du fått ett Fantastiskt! eller Vad roligt! som svar? Eller hade du tyckt att partnern var oärlig?
Det är skillnad på att häva ur sig negativa åsikter om något ifall man är ombedd att göra det och att häva ur sig sina åsikter när det inte är efterfrågat, förstår man inte den skillnaden så är det beklagligt... En normal reaktion för mig är ett neutralt "kör på", "gör du det", "visst", "gör som du vill" eller något liknande. Om man inte känner en så stark aversion mot förslaget som en annan användare här gör så kan man gott hålla den åsikten för sig själv. En axelryckning går också bra om man inte förmår sig säga något öht.

Som sagt, det är skillnad på respons och respons, att inte oombedd vädra sin åsikt om något som inte direkt påverkar en själv är inte samma sak som att inte ge respons, man måste inte säga vad man tänker och tycker om allt hela tiden, det lär man sig redan som barn.

Tro det eller ej men man kan glädjas åt att någon annan vill göra något som man själv inte tycker om. Om min sambo vill färga håret blått och har funderat på det i många år och nu äntligen börjar komma till skott med den planen så är det fullt rimligt att jag kan uttrycka uppmuntran för att han äntligen vill/vågar/kan göra något han velat göra så länge, trots att jag själv tycker det är asfult med blått hår, exempelvis. Det blåa håret må se ut som skit och jag kommer ju se det varje dag så fort jag tittar på honom, men det är inte mitt hår som är blått, det påverkar inte mitt liv att han har blått hår. Då tycker jag det är mer sympatiskt att uppmuntra honom, med vetskapen om att det är något han verkligen vill göra och något han tycker om även om jag personligen egentligen har en helt annan åsikt.
 
Det är skillnad på att häva ur sig negativa åsikter om något ifall man är ombedd att göra det och att häva ur sig sina åsikter när det inte är efterfrågat, förstår man inte den skillnaden så är det beklagligt...

Ok, jag tror vi var flera som inte tolkade det som något negativt. Jag hade tolkat det som ett ganska neutralt konstaterande. Det innebär, för mig, inte att jag inte kan glädjas åt någon annan. Bara att jag personligen inte gillar det.
Att gå runt att låtsas däremot. Det tycker jag är oärligt.
 
Ok, jag tror vi var flera som inte tolkade det som något negativt. Jag hade tolkat det som ett ganska neutralt konstaterande. Det innebär, för mig, inte att jag inte kan glädjas åt någon annan. Bara att jag personligen inte gillar det.
Att gå runt att låtsas däremot. Det tycker jag är oärligt.
Nä låtsas tycker inte jag heller att man ska göra. Frågar någon "vad tycker du om X" så ska man ju vara ärlig, man behöver ju inte fläska på men tycker man inte det ser bra ut ska man självklart säga det, det är ju därför folk frågar.
 
Nä låtsas tycker inte jag heller att man ska göra. Frågar någon "vad tycker du om X" så ska man ju vara ärlig, man behöver ju inte fläska på men tycker man inte det ser bra ut ska man självklart säga det, det är ju därför folk frågar.

Så man får bara dela sin åsikt vid direkt fråga? Är det det som är problemet?
Då är jag en extremt ouppfostrad typ, för jag har inga problem med att säga vad jag tycker.
 
Så man får bara dela sin åsikt vid direkt fråga? Är det det som är problemet?
Då är jag en extremt ouppfostrad typ, för jag har inga problem med att säga vad jag tycker.
När man har negativa åsikter om något som är väldigt positivt laddat för den det berör och man själv inte påverkas av det så tycker jag att man håller den åsikten för sig själv. Jag tycker nödvändigtvis inte det är ouppfostrat utan mer... onödigt? I brist på bättre ord. Vad är det man vill åstadkomma med det liksom? Vill man försöka få personen att ändra sig? Vill man att personen ska genomföra det som är tänkt ändå men med påminnelsen i bakhuvudet att den där partnern/vännen/kollegan tycker det är fult/äckligt/inte gillar det osv? Jag ser liksom inte vad vitsen skulle vara annars.
 
När man har negativa åsikter om något som är väldigt positivt laddat för den det berör och man själv inte påverkas av det så tycker jag att man håller den åsikten för sig själv. Jag tycker nödvändigtvis inte det är ouppfostrat utan mer... onödigt? I brist på bättre ord. Vad är det man vill åstadkomma med det liksom? Vill man försöka få personen att ändra sig? Vill man att personen ska genomföra det som är tänkt ändå men med påminnelsen i bakhuvudet att den där partnern/vännen/kollegan tycker det är fult/äckligt/inte gillar det osv? Jag ser liksom inte vad vitsen skulle vara annars.

Det kanske är hans sätt att säga att det är en dålig idé? Vad vet jag.

Jag säger till min man att jag inte gillar hans mustasch. Han har den ändå och ingen av oss tar illa upp.
 
Pappa när han grillar. Han lägger ofta på köttet för tidigt och det bränns. Idag gjorde han kol av revbenen vi skulle grilla. Men det var ju bara lite brännt på ena sidan. Att den andra var helt kremerad såg han inte :banghead: Dessutom tänkte han äta det. Bara skrapa av lite lätt :banghead: han har alltid varit sån här så det är inget som har kommit med åldern heller
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
94 95 96
Svar
1 919
· Visningar
95 500
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 856
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 450
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 562
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp