Stödfodrar ni något ännu?

Sv: Stödfodrar ni något ännu?

Knapplån!

Min häst får nästan lika mycket kraftfoder nu på sommaren som under vintern. Och årets sommarhage blev inte så stor så det börjar bli dåligt med bra gräs så jag skulle vilja stödutfodra honom... Men då står han med en glupsk häst som absolut inte behöver stödutfodras, så det blir att han får äta uppbunden på stallplanen medan jag mockar/gör mat/ryktar :p Har inte direkt lust att ge mitt hö till stallkompisens varmblod bara för att hon och den tredje i stallet inte vill att dom ska stå inne på nätterna. :mad: Lite synd att vi bara är tre i stallet så om två vill vara ute på natten har jag inte mycket till val utan måste också vara ute. :( Men jag gillar ändå mitt stall, så det får så lov att gå. :)

Det är ingen ovanlig hästhållning att ha hästarna ute på natten och inne på dagen när det är en stekhet sommar. Så brukar vi göra för att hästarna ska slippa den värsta värmen och alla insekter. På kvällen/natten är det ju fortf. varmt men inte kokhett. I år gör jag dock som jag skrev tidigare i tråden eftersom det inte varit någon värmebölja.

Även de klarade sej utan men..tycker däremot väldigt synd om hästar som får gå ute dygnet runt i alla väder, oftast pga människans lathet.
Våra går ute året om (i flock), inte av bekvämlighet utan för att de ska kunna bete sig naturligt och inte drabbas av många av de sjukdomar och beteendestörningar som de kan få av att stå på stall.

Bara de får i sig de vitaminer och mineraler som de behöver, så ska det nog inte vara någon fara, stödfodrar gärna med hösilage.

Ett bra tips till dig som är orolig för din häst ska få kolik:
Ge den 1 dl majsolja i krafften så smörjer det tarmarna. Dessutom är majsoljan "nyttig" jämfört med andra oljor.

Hoppas att din häst blir lite tjockare :)

Sjukdomar och beteendestörningar?......

Nja, jag tänkte mest på magsår, damm-/mögelallergier, krubbitning, vävning...

Från Agrias hemsidor:

"Hästar är skapta för att vandra över långa sträckor och större delen av dygnet. I en idealisk värld går hästen ute och betar dygnet runt, men i praktiken är det sällan så. I stället står hästen inne i sin box och blir uttråkad och stressad, vilket kan ge upphov till trista ovanor så som krubbitning eller vävning. Försök att se till att hästen får gå i hage så mycket som möjligt, och då helst i en kuperad hage av modell större och med kompisar."

Katarina Olofsson, Magsår på häst - en pilotstudie på tre travhästraser:

"En häst som går på bete har sällan magsår. Om en häst har kraftiga magsår är det att rekommendera att släppa den på bete om klimat och andra omständigheter tillåter detta (Murray, 1999). Den miljö vi utsätter hästarna för när vi har dem uppstallade är inte vad de är vana vid från det vilda."

Ok, tonen var inte så trevlig så jag uppfattade det inte som en nyfiken fråga..
Varför skulle det inte fungera att ha hästarna inne de dagar som det är kokhett? När vi tar in dem efter 4-5 timmar ute på morgonen är de varma o svettiga, äter i lugn o ro o lägger sej sen o vilar.
Jag har med haft hästar i ligghall och de gjorde precis som vi gör med våra hästar nu, de gick in o ställde sej o åt o sov hela dagen o gick ut sen kväll-natt o tidig morgon. Även de klarade sej utan men..tycker däremot väldigt synd om hästar som får gå ute dygnet runt i alla väder, oftast pga människans lathet.

detta fattde jag inte riktigt i ditt inlägg :confused:
min hästar går ut dygnet runt från maj och fram till slutet av september dom har vind och regnskydd och daglig tillsyn
jag vill lova att jag har en heldel mygg knott och övriga flygfän men smörjer in mina hästar med beckolja visst dom luktar inte jätte mysigt men det funkar.
det finns hästar som inte klarar av mygg och knott och blir tokiga av detta och mår bättre av vara ut några timmar och sedan vara inne under natten.
mina hästar trivs ypperligt med att vara ute dygnet runt och jag önksra verkligen att vi får en fin höst

Har tidigare inte behövt stödutfodra någon häst på betet, men mitt digivande PRE-sto tunnade ut ordentligt på bara några veckor i år och stödutfodras nu med Krafft Pluss Grön och havre två gånger om dagen.

Våra hästar får hösilage nu för betet är så gott som slut redan, vi brukar inte behöva fodra förrän september men nu så. Varmbloden får ca 6kg vardera. Den som tränas får ett kilo havre också.

Våra går på bete och det räcker för dom, det finns massa gräs kvar att smaska på!!:D
Dom får också kraftfoder, min pålle får:
4 dl havremix ( havre, korn, råg, vete)
50 ml Vitlöksmineraler
Hon får allt efter jag har ridit.

Hur fodrar ni era hästar nu under betesperioden?

Vi började stödfodra igår med hö, de var rejält hungriga trots att det finns rätt mycket bete kvar i sommarhagen.
Ger ni något annat foder under sommaren typ kraft, havre, betfor?
:)
Tycker det är svårt att veta hur mycket de kräver under betesperioden.
Men eftersom min häst rids fem-sex dagar i veckan så går det nog åt mer energi än man tror.
Nej!
Ser ut som Ardennrar:rofl:
Får lite om de rids.

Jag glömde skriva att jag rider henne 6 dagar i veckan:D

Mina har gått ute ett par veckor i sommar men pga knott och enivsa mygg (intill skog, sjö och bäck) har de stått inne nattetid. Betet räcker ute dagtid, på kvällen får de kraftfoder och hö. Kraftfoder innan utsläpp

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka