Stödfodrar ni något ännu?

Sv: Stödfodrar ni något ännu?

Knapplån!

Glöm inte att det kommer en topp på höstkanten också där gräset kan ha samma höga näringsvärde som försommargräset! Var nån här som skickade in analys i oktober förra året och det hade en kvot på 12..

Toppen förra året berodde väl på att det hade varit en lång torr period och sedan började gräset växa igen när det kom regn? Så var det här i alla fall. Jag börjar undra lite över hur det blir i år. Om det nu någon gång denna sommar slår om till högtryck så skulle man ju kunna tänka sig att det även då blir mer näring i gräset. Eller i alla fall mer av dessa farliga fruktaner. Jag märker tydligt på mina ponnyer som går kvar i den stora vinterhagen att det inte är lika mycket kvar i gräset. Min ponny som har haft fång och som jag har ridit mkt just för att hon ej ska bli för tjock har nu börjat tappa en del. Jag har beslutat mig för att inte släppa henne på vårt kraftigare bete (som väl i och för sig också har minskat i styrka) utan stödfodrar henne med lusern i stället.

Här har regnat konstant i flera veckor nu så det växer dåligt i hagarna, har börjat stödfodra en gång om dagen med kraftfoder. Hö har vi inte ens fått in ännu så det kan bli en rolig vinter.

Nej... stödfodrar inte... Har tre hästar på dryga 4 hektar kraftigt bete varav en är digivande...

min hästar får kraftfoder som vanligt på kvällarna men inge hö ännu
nu när träningarna går i gång till hösten så har jag börjat ge stor hästen även kornkross
men gräset börjar ju tappa näringen så då är det dags att börja ge hö

gräset börjar ju tappa näringen så då är det dags att börja ge hö
Men inte tappar gräset näring (om man inte låter förväxa förstås)! Vi putsar regelbundet våra beten med betesputs (åkervall) för att få ny tillväxt och vi klarar betet framt till september/oktober.

Men inte tappar gräset näring (om man inte låter förväxa förstås)! Vi putsar regelbundet våra beten med betesputs (åkervall) för att få ny tillväxt och vi klarar betet framt till september/oktober.

Tappa näring är kanske att ta i men visst måste väl näringen minska i gräset? De som har mjölkkor tex slår ju vid en viss tidpunkt och sedan har jag förstått det som att i alla fall proteinhalten sjunker? Men jag har kanske missuppfattat? Våra hästar brukar gå på gräsvallen hela sommaren fram till september/oktober utan att få så mycket extra. Denna sommaren har travaren tappat lite men det kan bero på regnet och att han börjar bli till åren.

Stödfodrar alltid under betet till min häst, vill gärna få han fet då han lätt rasar i vikt. Problemet är att han aldrig blir fet.
Nu får han ½kg Spillers Senior Conditioner Mix, 100 g kli, ½dl olja och lite betfor. Ska öka upp Spillersen till 1 kg. Han har fått det nu i 2-3 veckor. Men har stödfodrats under hela betessäsongen dock mindre i början, då var det bara för han skulle få i sig mineralerna.

Tappa näring är kanske att ta i men visst måste väl näringen minska i gräset? De som har mjölkkor tex slår ju vid en viss tidpunkt och sedan har jag förstått det som att i alla fall proteinhalten sjunker? Men jag har kanske missuppfattat?

Det är en missuppfattning. Det är riktigt att framför allt proteinhalten sjunker och fiberhalten går upp när gräset blir högre och bildar ax. Så om gräset fick växa helt ostört under sommaren så stämmer det att näringen minskar framåt hösten.

Kapar man av grässtrået så kommer nya blad fram som återigen har höga näringsvärden. Din gräsmatta hemma är rena proteinbomben eftersom den slås varje vecka och kanske även får extra kvävegödsel.

Tittar man i en hästhage så betar hästar gärna intensivt på samma områden - på detta sätt så tvingar de fram nytt proteinrikt gräs. För att hjälpa till, och för att slippa en massa ogräs och rator, så kör vi över våra beten med betesputs flera gånger per säsong. Då får hästarna hela tiden näringsrikt bete och vi sparar pengar eftersom vi inte behöver ge tillskott i form av proteinfoder.
Det sämsta bete man kan erbjuda en häst är nog förvuxet, midjehögt gräs. Bra för valackar som behöver banta!

Mitt dräktiga sto kommer in från betet på eftermiddagen vid 16.30och äter då sin "lunch" (= 3kg hö och pellets, alfalfa, betfor totalt 1.5 kg). Vid 20-tiden äter hon kvällsmat (= pellets, alfalfa, müsli, betfor totalt 1.5 kg) sedan släpps hon ut i hagen igen. Hon är alltså inne ca 3 timmar om dagen. Mest för att hon är svår att hålla hull och jag vill inte riskera att hon tappar i vikt när hon har bebis i magen.

Hennes son, som är 2.5 år går på hingstbete i Flyinge. De stödfodras med hö två gånger om dagen.

Så gör jag med och har näringsrikt kort gräs. Behöver inte tilläggsutfodra än och då har jag ändå både unghästar och en häst som tränas ordentligt flera gånger i veckan. Jag räknar med att ha mina hästar på bete minst september ut.

Tack för svaret. Jag är helt med på ditt resonemang. Jag läste nog slarvigt i tråden innan jag svarade för jag trodde att det handlade om just sådant gräs som hade vuxit hela tiden.
Dessutom kan jag berätta att vår gräsmatta inte är ngn proteinbomb. Vi har inte hunnit med trädgården denna sommaren.

de två som behöver det, åringen och halvbloddstoet, får kraft två gånger om dagen för att öka hull. De andra två är glada och tjocka trots magert bete. Den ena av dem rids dessutom 5 dgr i veckan och är ändå rund, och rejält pigg när hon blir ridien, trots att de går ute dygnet runt.

Min häst har börjat rasa i vikt, trots att jag stödfodrat m kraftfoder ett tag. Jag förstår inte riktigt varför för jag tycker att det finns gräs, inte jättemycket men vet itne om de ratar vissa delar..? Någon som vet? Är lite bekymmrad över detta. Han har inte gått så här länge på bete förut. Är det helt enkelt ingen näring i gräset eller blir de lata och orkar inte beta? någon som har ngra tankar?

Våra hästar står inne på natten, ingen har eller går på bete, bla två fölsto, och därmed fodras de rejält, den ena, mitt sto, har tappat mkt efter fölning o får 14kg hösilage/horsehage, 1/2 kg protein, 1 1/2kg musli o mineraler. Hennes lille hingstunge hjälper dock till med en del av grovfodret. Nu när det har varit så varmt o mkt kryp har alla hästar varit inne mellan ca 12-18 på kvällen, gått ut tidigt på morgonen o ut igen några timmar på kvällen.

Våra hästar står inne på natten, ingen har eller går på bete...
...inne mellan ca 12-18 på kvällen, gått ut tidigt på morgonen o ut igen några timmar på kvällen.

Har du gruvponnies? Om jag räknar efter så är de ute cirka 5-8 timmar per dag. Blir dom inte sjuka av det?

Vi har andra ytterligheten eftersom de är ute dygnet runt hela året, visiteras i hagen och är inne högst 10 minuter per vecka. Vi har problemet att fölston blir så feta att vi börjar prata om att sätta dem i arbete. Vi pratar inte om "bukighet" utan späcklager!!! Vi putsar våra beten regelbundet under säsongen för att hålla bra beteskvalité med bra proteinvärden.

Inget stödfodrande här än...gräset växer hysteriskt för här är rena drivhuset med tropikvärme och regninslag:cool:...

Nej de blir de givetvis inte, varför skulle de?? Vi har inte våra hästar ute när det är kokhett o miljarder blinningar, bromsar, knott o mygg som biter dem så de springer benen av sej. Finns ingen anledning. Annars är de ute hela dagarna från tidig morgon till sen kväll, läs hela mitt inlägg. I övrigt anser jag inte att ett späcklager på hästar är något att eftersträva o knappast något att skryta om, då hade jag snarare skämts om jag låtit mina hästar bära runt på all den extra vikt.

Senast ändrad:

Nej de blir de givetvis inte, varför skulle de?? Vi har inte våra hästar ute när det är kokhett o miljarder blinningar, bromsar, knott o mygg som biter dem så de springer benen av sej. Finns ingen anledning. Annars är de ute hela dagarna från tidig morgon till sen kväll, läs hela mitt inlägg.
Inte avsett som kritik, jag var bara nyfiken hur det kan fungera med hästar som är inomhus så stor del av dagen eftersom jag själv inte har erfarenhet av den typen av hästhållning. Våra går in i ligghallen om de störs av insekter men det är inte många gånger under sommaren.

Övervikt är ett problem, speciellt ett år som detta då det växer över alla bräddar. Regnet och värmen har gjort att det går att hålla uppe näringsvärdena också.

Ok, tonen var inte så trevlig så jag uppfattade det inte som en nyfiken fråga..
Varför skulle det inte fungera att ha hästarna inne de dagar som det är kokhett? När vi tar in dem efter 4-5 timmar ute på morgonen är de varma o svettiga, äter i lugn o ro o lägger sej sen o vilar.
Jag har med haft hästar i ligghall och de gjorde precis som vi gör med våra hästar nu, de gick in o ställde sej o åt o sov hela dagen o gick ut sen kväll-natt o tidig morgon. Även de klarade sej utan men..tycker däremot väldigt synd om hästar som får gå ute dygnet runt i alla väder, oftast pga människans lathet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka