Stödfodrar ni något ännu?

Sv: Stödfodrar ni något ännu?

mina har fått vitaminer och mineraler hela sommaren plus att gammelgubben får betfor också. under torrperioden i maj fick de hö för att betet torkade bort. jag fick bygga ut hagen snabbt som sjutton med ca 1 hektar betesmark. efter det har de inte behövt hö utan istället lagd på sig en del.

Vi har börjat slänga in hösilage i valackhagen (2 st). Brukar få runt 10 kg om dagen. De har inte så jättemycket gräs kvar. Snart blir det dock installning.

Våra går på sommarbeten utan annat än saltsten/mineraler fram till det blir ordentligt kallt och gräset slutar växa (ungefär samtidigt när det är rejäl nattfrost). Tvärtemot så använder vi betesbegränsare när de blir för feta.

Stödfodrar inte mer än lite mineraler och lite extra salt. Min ponny klarar sig kanonbra på betet som finns :D

Min stödfodras med ca 15 kg hö/dag, hon får även kraftfoder varannan dag. Hagen är inte stor alls och tämligen nedbetad vid det här laget, synd nog.

Nu får hon pelletsmineraler när jag tar in henne o pysslar lite. Ett tag hade de mineralbalja men det gick åt rätt så fort.

Mina hästar fodras.
*Har en växande åring (hbl) som får Hippo Breed + Hippo Müsli + Chevinal plus.
*Andra hästen är en fyraåring (hbl) som var lite tunn när jag köpte honom + behöver musklas + är insektsallergiker så han får Hippo Bas + Hippo Müsli + Chevinal plus + vitlökspulver. Dagar han rids får han också av Hippo Breed för lite extra protein.

Med en fjording så nä, han får inte ett dugg:D!
Han behöver snart bantas ordentligt i alla fall;). Lyckligtvis avtar näringen i gräset åtminstone vart efter nu.
I vårt stall få endast stoet med föl och en ponny som står inne nattetid får lite kraftfoder och hö.

Knapplån!

Nope, min häst går enbart på gräs, och hoppas att han kan göra det till oktober nån gång. Beror ju på hur betestillgången ser ut.

Glöm inte att det kommer en topp på höstkanten också där gräset kan ha samma höga näringsvärde som försommargräset! Var nån här som skickade in analys i oktober förra året och det hade en kvot på 12..

Min har ätit kraftfoder hela sommaren. 0,5kg grund och 0,5 kg hippo grow alfa samt 6dl betfor (torr). Hon har inte blivit tjock på det. De har gått dygnet runt, med undantag för korta perioder hemma i vinterhagen när det varit saker i görningen.

Torr betfor? vad är det? Har aldrig hört talas om att man kan fodra betfor torr, det kan väl inte vara samma sort som på granngården? Då sväller den väl i magen och kan orsaka kolik?

Just nu så får han bara kraftfoder de dagar han rids, då får han havre+betfor+mineraler. men inte de dagar då han bara går i hagen.
Dock tycker iallafall jag att hagen börjar se nerbetad ut och jag funderar om jag måste börja köpa hö och ge honom. Känns så surt då man är van att kunna ha honom ute fram till september oktober nångång i vanliga fall. Men så är det väl när man flyttat, och bor i stan= litet bete.

Hon mäter den väl torr bara;).
Tar 6 dl torr och blötlägger och ger sedan till hästen när den "svällt" klart.

Min 22-åring har varit rund som en säl sedan maj när gräset kom så hon har inte fått kraftfoder alls under hela juni för hon ville helt enkelt inte ha något. Vi rider 5-6 dagar i veckan ca 1 h per gång. Efter 1 juli började hon dock intressera sig för kraftfoder så hon får 0,5 kg Krafft Groov 125 när hon känner för det, vilket inte alltid är varje dag.

Unghästen som inte riktigt gått på sommarbete då hon varit fram och tillbaka på betäckningsstationen hon får 1 kg Groov 125 varje dag nu när hon går på bete dygnet runt. Rids ca 5 dagar i veckan.
Hon har stått inne om nätterna på station och fick där ca 1 kg Groov 90 och 4 kg av årets hö, beteshage dagtid.

Jag stödfodrar inte. Stoet har gått ute sen 25/5 och inte ätit nåt hö sen dess, bara gräs.
Hon får nån näve havre och betfor så att hon äter upp mineralerna jag blandar i, hon är ändå tjock nu.
Valacken är under igångsättning och får några dl havre och betfor som ska ökas på allt eftersom, han har varit skadad så han har varit inne på nätterna i 4 veckor, och då ätit hö. Nu är han ute igen och äter bara gräs.

Senast ändrad:

Hur fodrar ni era hästar nu under betesperioden?

Vi började stödfodra igår med hö, de var rejält hungriga trots att det finns rätt mycket bete kvar i sommarhagen.
Ger ni något annat foder under sommaren typ kraft, havre, betfor?
:)
Tycker det är svårt att veta hur mycket de kräver under betesperioden.
Men eftersom min häst rids fem-sex dagar i veckan så går det nog åt mer energi än man tror.

jag stödfodrar med hö och krafftfoder eftersom mina hästar går på en gammal vall som ej betats el gödslats på ett par år.

araben har tunnat ur i överlinjen. Så honom ska jag börja ge lusern nu.

Min gubbe (kbltravare 26 år) har fått kraftfoder hela sommaren.
Får 10 dl havre, ½ kg edel häst, 5 dl betfor, 3 dl kli, 50 g Krafft Miner Blå + hans pulver (enzion, kiselgur, flexijoint, profeed) varje dag.
Tunnade ur i början av juni - så jag fick lägga på 1 liter lusernstrå. Då blev han lagom rund igen.:)
Nu har betet sinat bort mera, så nu får han fri tillgång på hö (årets) i boxen. Får stå inne och äta någon timme varje dag nu. Pillar väl i sig något kilo hö. Knaprar även i sig av halmen i boxen. Är mkt hungrig jämt, betet är torrt och brunbränt, mera gräs i vinterdelen av hagen än sommardelen.:(

Vi stödfodrar ingenting ännu, hästarna ratar höt totalt och det finns massor med bete kvar i hagarna.

Vi stödfodrar inte, men bete börjar ta slut så vi ska börja med att stängsla en ny hage i morgon. Där finns det gräs så det räcker, och lagom till det är slut har vi fått bra höstbete på de andra hagarna. Så jag tror inte dert behövs något hö förrän senare i höst.

HeJ!

Min tjej får enbart gräs, övriga gänget får betfor i samband med visitering.

I år har vi inte ens behövt byta hage för gräset har växt och växt och växt. Förra sommaren bytte vi hage direkt efter midsommar. Nu tycker jag väl i och för sej att pållan börjar "falla ur" lite (dvs, hon är lika rund som innan vi släppte henne på betet i Juni), så jag ska tjata lite till på att dom ska få byta hage.. Den dom går i nu börjar dessutom se ut som lervälling mer och mer.

Just det, pållan jobbar typ varannan dag (ibland mer).

/ Lavinia, som haft lite sommarlov mellan riddagarna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka