Stödfodrar ni något ännu?

A

Anneli 07

Hur fodrar ni era hästar nu under betesperioden?

Vi började stödfodra igår med hö, de var rejält hungriga trots att det finns rätt mycket bete kvar i sommarhagen.
Ger ni något annat foder under sommaren typ kraft, havre, betfor?
:)
Tycker det är svårt att veta hur mycket de kräver under betesperioden.
Men eftersom min häst rids fem-sex dagar i veckan så går det nog åt mer energi än man tror.

Sv: Stödfodrar ni något ännu?

har också börjat stödfodra med kraftfoder, för jag tycker att han har tappat i vikt, vet inte om det beror på allt regnande och att det tar på energin att hålla värmen. Har börjat täcka när det regnar.
Kan det vara så att näringen regnar bort?
Äter de höet när det finns gräs?

Mina hästar får i princip ingenting utöver betet. De är inte igång så något kraftfoder är de knappast i behov av, dock får de lite betfor varje dag men det är mest som godis. Däremot börjar betet bli lite tunt nu, så lyckas vi inte trotsa regnet och smälla upp en ny/ytterligare en hage (vi har bara en permanent sommarhage, sedan brukar vi sätta upp andra småhagar på diverse plättar som behöver betas av, på sommaren) får jag kanske börja stödfodra med lite hö åtminstone. Än ser de dock inte ut att lida... tunnorna. :crazy: ;)

Jag har hästarna hemma på gården nattetid och då får de hö att knapra på...
Dagtid går de på bete och knaprar, har två hagar att växla mellan så det räcker bra :D

De får även lite havre och betfor på kvällen..

Började ströfodra med hö igår ger även musli :)

Ger hö och lite pellets. De har varit inne många nätter pga regnet så då har det gått åt en hel del hö.

Mian har ju inte lyckats komma ut på helbete än =/ Kom en konvalescens ivägen så jag fick ta hem dem när de var uppe i ca 8 - 10 h på gräs. Håller på att vänja in dem igen och de är uppe i 6 - 7 h på gräs nu.

Så mina har stödfodrats hela tiden. Normalt så när de går på halvdygnsbete eller mer så inget stödfoder till pojkarna, bara mineral och en tuss hö när de står inne för insekterna dagtid. Fbldonnan vet jag inte, jag har ruskigt bra bete så möjligt hon står sig utan KF hon med, men har ju inte hunnit prova än.

Snacka om förstörd och dyr betessäsong =/

Min har ätit kraftfoder hela sommaren. 0,5kg grund och 0,5 kg hippo grow alfa samt 6dl betfor (torr). Hon har inte blivit tjock på det. De har gått dygnet runt, med undantag för korta perioder hemma i vinterhagen när det varit saker i görningen.

Våra hästar stödfodras inte. Vi räknar med att inte börja utfodra dem förrän i oktober, som tidigare år. Lösdrift med ca 30 hektar. Nu har vi sen några veckor tillbaka (kanske 3) stängt av ca 8 hektar och där har det växt till sig ordentligt trotts att den delen varit ganska nertrampad.

Så jag vet inte hur länge det kommer att räcka, men näringen går ju ur gräset mer och mer nu efter juli-aug så i oktober kommer vi att behöva börja utfodra med grovfoder oavsätt.

Jodå, här äter de höet med god aptit, vi tappade hakan när vi började stödfodra och hästarna "slogs" om höet:confused:
Troligtvis har de varit hungriga, så nu lägger vi ut 12 kg på morgonen och 12 kg på kvällen till tre hästar av fjolårhöet, så har de gräset att mumsa på om dagen.
Men hungriga är dom......jättehungriga.

ger lite kraftfoder, kli samt betfor vid ridning och övrigt tillskott som vitlök och mineraler.

Alla mina hästar står inne nattetid, så de få ju lite hö att tugga på och kraftfoder för att få ner mineraler, vitlök m.m. Ha ett sto med föl vid sidan som får ca 3 kg kraftfoder/dag och självklart mer hö till natten än de andra..

Nej jag stödfodrar INTE. Har en haflinger och en shettis som håller BRA hull :D! Fast de skulle säkert inte säga nej till lite hö ändå, matvrak som de är...

Hur stor beteshage har du, och hur många hästar går där?

Att behöva börja stödfodra mitt i sommaren är inte vanligt, såvida det inte är en period med torka (så var det ju här förra sommaren).

Jag har 4 hästar på lite mer än 2 ha, de är runda och goa och det finns mycket att äta.
Förra året hade jag bara 2 hästar på samma yta. De gick ute dygnet runt t o m oktober och vägrade äta annat än gräs, när jag tyckte det var dags att börja stödfodra i september :cool:

Immer

Ja, förra sommaren fick t. o. m. jag ge hö ett tag när det var som torrast :crazy:... Har man bara stora nog hagar känns det inte som om man skulle behöva göra det i år dock.

Mitt fullblod har fått extra mat hela sommaren, omöjligt att ha honom på bara bete. Han får ca 2kg lucern pellets och ett kg Build up musli plus betfor och olja när han rids. Även fri tillgång på hö när han står inne tex om det är för mkt broms.

Welsh cob åringen får också lite build up och hö när han står inne men shettisen får stå inne på bantning några timmar varje dag. Han får bara lite betfor och mineraler.

Det går tre hästar i vår hage och de har ungefär 1½ ha att beta av. Det har gått hästar där tre somrar tidigare och innan dess gick det får där.
Har heller aldrig behövt stödfodra hö så här tidigt, blev därför lite fundersam när min vallack började tappa hull.
Men när vi väl la ut hö så var alla tre lika hungriga:confused:

Kommer just därifrån, har lagt ut en 12 kg bale fjolårshö och alla tre kom i full galopp och mötte mig, hungriga som bara den.
Normalt brukar de ju inte välja hö före gräs, så jag antar att de är väldigt hungriga.........

Min häst har fått ca 2 kg korn och ett par dl betfor per dag hela sommaren pararellt med betet. Nu när han äntligen har skapligt hull är jag noga med att han inte skall bli tunn igen. Jag tror att allt regnande d v s har stoppat tillväxten av nytt gräs. Min häst äter också hö med god aptit när jag tar in honom. Jag har ridit honom under sommaren, periodvis även på kurs, där han jobbat lite hårdare (dressyr-, hopp- och terrängträning). Några vilodagar har han haft, men inte någon längre betesvila. :smirk:

Jag stödfodrar inte. Får ett halvt till ett kilo hippo basic efter ja ridit.
Däremot funderar ja på att börja ge kraftfoder då min häst verkar frysa rätt mycket i regnet. Har med börjat täcka henne då de e kallt o ösregnar hela dagen...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka