Stödfodra

opus

Trådstartare
Behöver lite hjälp med foder.

Jag har en 6 årig halvblodsvalak hemma som är lite tunn pga undrnäring hos förra som hade honom.

Han behöver stödfodras, men jag vet inte riktigt med vad och hur mycket.

Han väger knappt 500 kg, ca 175 cm hög, muskelfattig, går ute dygnet runt på bete, är under igångsättning (bla tömkörning och lugn ridning), rör sig mycket i hagen.

Behöver hjälp med bra foder så han kan bygga muskler och få massa.

Hade en fundering på Mustang Protein+ och lusern hack.

Vad??
Mängd??
Ska man även ge hö??
1 eller 2 gånger om dagen??

Alla tips tas emot.

Annars så är han väldigt glad, social och trevlig.
 
Sv: Stödfodra

Hade den samma förutsättningar att beta tidigare, och är mager trots det?

Annars, om hästen går på ett bra dygnet-runt-bete behövs nog inget mer. Jag hade nöjt mig med bete och väntat ett tag för att se om det händer något.

Är hästen lite undernärd är det kanske inte så bra att börja stoppa i den kraftfoder i onödan, ta det lite försiktigt istället.:)
 
Sv: Stödfodra

Den släpptes på bete den 20 maj, sen har de bytt hage och ska byta igen då det måste växa. Vi varierar mellan flera hagar just nu.

Han har blivit lite rundare och så, men inte muskler. Vet ej hur mycket man vågar träna honom.

Pratade med en kille som tyckte att jag skulle stödfodra honom för musklernas skull.

Vet inte, därför frågar jag om råd.

Han är inte kraftig.
 
Sv: Stödfodra

Rent generellt så ska en häst klara sig på bara betet (vatten/salt ev mineraler)

Av våra 6 hästar klarar 5 st det den sjätte som kom till oss i januari
(178 cm 560kg när han kom 660kg nu:D ska upp till 700 ca) gör det inte, Han är dessutom lite kinkig med maten och slutar äta när nåt stör honom. (han kopplar bort omvärlden, har flyttat/tävlat mycket tidigare och är väl hans sätt att klara av vardagsstressen:( )

Han får kraftfoder på betet, om dan: 1,5 kg havre, 1 kg lucern, 6, dl betfor, 3 dl soja, 6 dl kli , 1dl olja salt,kalk, mineraler:crazy: :eek:

Vet att doseringen är "helskev" vad det gäller alla kvoter men det är det man kan få i honom då han vägrar äta all form av färdigfoder. får ibland ta bort lucernet då han i bland ratar om det ligger i.
Vi har kollat tänder, tagit blodprov m.m.
Han har "peppar,peppar" inte reagerat på den skeva foderstaten som succesivt skall övergå till en mer normal foderstat med mer balans.

Men som sagt en del hästar behöver tillskottsfodras på betet,
Jag hade gärna gett vår mustang protein+ om han velat äta det .
2-3 kg kan du nog lägga på din det är ju en stor häst men börja med ett halv kilo och smyg på det under 1 vecka eller två
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 604
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Behöver hjälp med tips på vad jag söker.. Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen. Behöver hitta något...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp