X
Xeline
Jag läser förklaringarna och det låter som om alla menar ungeför samma sak. Men jag skulle vilja veta varför man vill ha stöd eller kontakt eller vad vi nu skall kalla det bara på ENA tygeln. DET förstår inte jag !??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hålla ned hästens huvud
hålla ned hästens huvud
Men människa, hur läser du egentligen?? Var kom det ifrån?
Vår ungponny reagerar tvärt emot din, ger man inte ytterstöd så slår hon gärna med huvudet, spänner halsen och blir väldigt hög i formen.
Men hur kan man rida ihop en häst på ENA tygeln ? Gud vad jag tjatar, men jag fattar ju bara inte hur man då får en rak häst ? Är jag korkad eller ?
yttertygel och innerskänkel = rak häst.
Ni verkar tro att man vrålhåller på yttertygeln, det handlar inte om det utan det handlar om att man har en kontakt på ytter och en fri innertygel där man istället använder innerskänkel, senare använder man ytterskänkel istället för ytter tygel och får då hästen mellan hand och skänkel,
Skänklarna kontrollerar framdelen och sätet kontrollerar bakdelen.
jag rider ihop mina hästar för sätet och skänkeln (om jag nu lyckas med det)
Samma sak fast man börjar inte där och när man väl hamnar där och har gjort rätt från början så lyckas man oxå
Jag har hört folk rida utan tyglar och allt vad det är till dödagar men konstigt nog finns inte dessa hästar i verkligheten
Gör dom det brukar det se för djävligt ut , snea och går inte fram för hjälperna osv osv.
(detta var inte riktat till dig Xeline)
Stöd är ju bara att man har en stadig kontakt, inte att man håller fast yttertygeln! Antingen förstår ni inte riktigt varandra, eller så har tjejen missuppfattat det hela...